جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
نحوه خشک کردن آجرها

روش های خشک کردن آجر

آنچه در این مقاله می خوانید

مرحله خشک کردن آجر که قبل از پخت آجر انجام می شود از مهم ترین مراحلی است که در نهایت تعیین کننده میزان مقاومت و کیفیت آجر است. در این مرحله اقدام به جدا سازی آب خاک رس می شود که اگر این مرحله به درستی انجام شود آجر از مقاومت بالایی برخوردار خواهد شد.

نحوه خشک کردن آجر به ۲ صورت انجام می شود: سنتی و طبیعی که در ادامه سایت آجر آنلاین (تخصصی ترین مرکز خرید آنلاین انواع آجر نما به قیمت درب کارخانه) به طور کامل این دو روش را توضیح داده است.

خشک کردن آجر 

به طور کلی روش خشک کردن آجر در دو مدل سنتی (طبیعی) و مصنوعی قابل انجام است. بسیاری از کارخانه ها و تولیدات آجر از هر دو این روش ها استفاده می کنند. اما از آنجایی که امروزه سرعت حرف اول را می زند استفاده از روش مصنوعی برای خشک کردن در اولویت است.

خوب است بدانید که به طور کلی نحوه خشک کردن آجر نسوز، آجر سنتی و… تفاوت چندانی باهم ندارند و برای خشک شدن آجر نسوز یا آجر سنتی می توان از این ۲ روش هم استفاده کرد. تنها تفاوت آن در جزئیات خشک کردن کردن می باشد که برای هر کدام باید نکاتی را رعایت کرد تا کیفیت آجر حفظ شود، روشهای تست کیفیت آجر را در مقاله مربوطه به تفصیل توضیح داده ایم.


خرید آجر نسوز به قیمت درب کارخانه و تحویل فوری تنها با کلیک روی دکمه:


خشک کردن آجر با روش طبیعی

خشک کردن آجر با روش طبیعی که روش سنتی این کار است در گذشته بسیار رایج بوده و تا به امروز همچنان ادامه دارد. در این روش آجر را پس از قالب زدن در مقابل نور خورشید و هوای آزاد قرار می دهند.

نحوه خشک کردن آجر به روش طبیعی
خشک کردن طبیعی آجر

مدت زمانی که طول می کشد تا آجر در این روش خشک شود چیزی بین ۳ الی ۵ روز می باشد که بسیار وقت گیر است. علاوه بر این در طی این مدت آجرها باید پشت و رو و جا به جا شوند تا تمامی اطراف آن ها خشک شود. تکان دادن آجر خیس باعث تغییرات و آسیب هایی به آن می شود.

نحوه خشک کردن آجر با روش طبیعی

برای خشک کردن آجر در این روش سطحی که آجرها روی آن قرار می گیرد باید کاملا صاف و یکدست و بدون هیچ کثیفی باشد. سپس آجرها را به صورت ردیفی و در فاصله های مشخص می چینند. در این روش برای جلوگیری از آسیب های آجر هنگام بارش شدید باران از سایه بان هایی مانند پلاستیک کشیدن یا استفاده از الوارهای چوبی به صورت دیوار چینی استفاده می شود.

خشک کردن آجر با روش مصنوعی

در روش خشک کردن آجر مصنوعی به جای اینکه آن را در هوای آزاد بگذارند، آن ها را در کوره هایی که جهت خشک کردن آجر ساخته شده و نیاز به سوخت بسیار دارند، قرار می دهند. این روش مزایایی دارد که شامل موارد زیر است:

  • خشک شدن آجر در کمترین زمان ممکن یعنی حدودا ۴۸ ساعت
  • یکدست خشک شدن آجر
  • ترک و شکستگی کمتر
نحوه خشک کردن آجر با روش مصنوعی
نحوه خشک کردن مصنو.عی آجر

یکی از عیب هایی که در این روش از خشک کردن وجود دارد، مصرف زیاد سوخت است که هزینه بسیار بالایی را هم در بر دارد. کوره های مختلفی جهت خشک کردن آجر وجود دارند.

نحوه خشک کردن آجر در تونل

در این روش اتاق های بلند و باریکی وجود دارد که حرارت از پایین وارد فضا شده و رطوبت از سمت بالایی خارج می شود. این روش بهترین روش خشک کردن آجر است که به خوبی آن را برای مرحله پخت آماده می کند.

جمع بندی

یکی از نکات مهمی که در نحوه خشک کردن آجر وجود دارد میزان سرعت خشک شدن آن است. سرعت خشک شدن آجر نباید به قدری زیاد باشد که باعث ایجاد ترک و شکستگی در آجر شود. بنابراین اگر هریک از این روش ها جهت خشک کردن آجر مورد استفاده قرار گیرد باید این نکته را حتما مد نظر داشته باشید.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است یا پیشنهادی برای آن دارید خوشحال می شویم آن را در بخش نظرات برای ما ثبت کنید. همچنین به شما پیشنهاد می کنیم تا روی لینک تاریخچه آجر کلیک کرده و علاوه بر اطلاعاتی که از گذشته تا به امروز از این محصول بدست می آورید به شکل کامل تری با تمام مراحل تولید این متریال آشنا شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نمونه آجر رایگان میخوای؟
شمارتو وارد کن
ما باهات تماس می گیریم!