جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
بناهای آجری معروف

۶ تا از بناهای آجری معروف ایران و جهان

آنچه در این مقاله می خوانید

استفاده از آجر نه تنها در ایران بلکه در کل جهان از محبوبیت خاصی برخوردار بوده است و وجود بناهای آجری در ایران و جهان نشان دهنده این امر می باشد.

امروزه متریال های بسیار متنوعی برای نمای ساختمان و ساختمان سازی گسترش پیدا کرده اند که باعث شده است بناهای آجری به فراموشی سپرده شوند؛ اما از آنجایی که آجر جزئی جدا ناپذیر از ساختمان است، در چند سال اخیر، نماهای آجری مدرنی نیز روز به روز بیشتر مورد استقبال قرار گرفته اند.

در ایران و جهان ساختمان های آجری معروفی وجود دارند که بسیاری از آنها قدمتی بیش از ۵۰۰ سال را دارا می باشند. معروفترین بناهای آجری در دنیا را می توانید با مطالعه ادامه مطلب که توسط مجموعه آجر آنلاین (معتبرترین مرکز خرید آجر نما و بنا به قیمت درب کارخانه با کیفیت بالا) جمع آوری شده است، به خوبی بشناسید.

معروفترین بناهای آجری ایران

بناهای آجری معروف در ایران و جهان هرکدام جداگانه معرفی شده است. بنابراین می توانید طبق نیاز خود به هریک از این بخش ها مراجعه کرده و با ساختمان های آجری معروف آن بیشتر آشنا شوید.

بناهای آجری تاریخی در ایران

هنر آجر کاری در ایران به بیش از هزاران سال قبل بر می گردد که امروزه تعداد محدودی از بناهای آجری آن باقی مانده است. بنای آجری در دوران قاجار جایگاه خاصی داشته است و بناهای زیبای معروفی نیز در این دوران ساخته شده است.

از معروفترین بنای تاریخی ایران می توان به موارد زیر اشاره کرد که هر کدام در ادامه به طور مفصل معرفی شده است:

  • برج قابوس بلندترین بنای آجری جهان
  • گبند سرخ مراغه
  • برج مهماندوست دامغان
  • گبند سلطانیه زنجان
  • مسجد شیخ لطف الله اصفهان
  • مقبره امیر منصور سامانی در بخارا
  • چغازنبیل
  • میل رادکان
  • برج های خرقان
  • رباط شرف

مسجد شیخ لطف الله اصفهان

از جمله معروفترین بناهای آجری اصفهان و ایران مسجد شیخ لطف الله است. نمای این مسجد تماما از آجر و کاشی و گچ تشکیل شده است. تلفیق آجر زرد و کاشی های رنگی نمای مجذوبی را در مسجد ایجاد کرده است.

بناي تاريخي آجري
بنای آجری قدیمی مسجد شیخ لطف الله از جمله قدیمی ترین بنای آجری جهان است

این مسجد در میدان نقش جهان اصفهان قرار دارد که توسط یک معمار معروف به نام محمدرضا اصفهانی ساخته شد. قدمت این بنا به دوران صفوی باز می گردد و به دستور شاه عباس صفوی ساخته شد.

نداشتن مناره، شبستان ورودی و حیاط چهار ایوانی باعث شده است تا این مسجد نسبت به سایر مساجد متفاوت و معروف شود. دلایل و تحلیل های زیادی برای عدم وجود این موارد وجود دارد که درست بودن آنها تایید یا رد نشده است.

برج قابوس؛ مرتفع ترین بنای آجری جهان

“بلندترین بنای آجری جهان چه نام دارد؟” از متداول ترین سوالاتی که افراد سرچ زیادی در گوگل می کنند. برج قابوس که در گنبد کاووس گیلان قرار دارد، به مرتفع ترین بنای آجری جهان معروف است.

این برج دارای ۷۰ متر ارتفاع است که در بالای تپه ای ۱۵ متری ساخته شده است. برج قابوس مربوط به دوران آل زیار می باشد.

بنای آجری برج قابوس در گنبد کاووس
بلند ترین بنای آجری جهان، برج قابوس از جمله معروف ترین بناهای تاریخی ایران است

بناهای مدرن آجری در ایران

معروفترین بناهای آجری جهان تنها به بناهای آجری قدیمی ختم نمی شود؛ بلکه در دنیای مدرن امروز ساختمان های آجری معروفی نیز همانند ساختمان اداری ترمه وجود دارند.

ساختمان اداری ترمه همدان

ساختمان اداری ترمه در شهر همدان توسط دو معمار هنرمند طراحی شده است. نمای این ساختمان تماما آجر می باشد. ظاهر شهر همدان، بسیار سنتی است، به همین دلیل برای حفظ بافت شهر استفاده از آجر بهترین انتخاب بوده است.

بنای آجری مدرن
بنای آجری ساختمان ترمه در ایران

ساختمان اداری ترمه نمایی مدرن است که تلفیق آن با آجر سنتی و جود سقف منحنی در آن که می توان روی آن حرکت کرد و به بالا رفت، به شدت این ساختمان را خاص و زیبا کرده است.

بناهای آجری در جهان

وجود بناهای آجری بسیار در ایران همواره نمادی از اصالت این متریال در کشور ما محسوب می شود. اما بنای آجری تنها در ایران پر طرفدار نمی باشد، بلکه در کشورهای اروپایی مانند مسکو، ویتنام و… نیز می توان آن را مشاهده کرد.

از معروفترین بناهای آجری جهان می توان به موارد زیر اشاره کرد که در ادامه به طور مفصل در خصوص هر کدام صحبت شده است:

  • کلیسای سنت باسیل مسکو
  • لانه موریانه ویتنام
  • تئاتر آلوارو سیزا اسپانیا
  • نیروگاه بترسی لندن
  • ساختمان شهرداری استکهلم
  • ساختمان شیل هاوس آلمان
  • ساختمان رادیاتور آمریکا
  • ایستگاه راه آهن سنت پانکراس

سنت باسیل مسکو

کلیسای سنت باسیل مسکو که در کشور روسیه قرار دارد و مربوط به قرن شانزده میلادی می باشد. اکثر نمای داخلی کلیسا و به خصوص سقف های آن تماما با آجر کار شده اند. به دلیل نوع طراحی این مکان، این کلیسا امروزه به یکی از پر طرفدارترین مکان های جاذبه گردشگری تبدیل شده است.

بنای آجری جهان سنت بایل مسکو
معروفترین بنای آجری، سنت باسیل مسکو

بنای آجری لانه موریانه ویتنام

لانه موریانه یکی از ساختمان های آجری معروف در ویتنام است. علت نامگذاری ساختمان به این اسم، لانه های موریانه ها می باشد. لانه موریانه به این گونه است که همه بخش های مختلف آن در نهایت به یک مرکز منتهی و بهم میرسند. بنای آجری لانه موریانه نیز با توجه به این ساختار ایجاد شده است.

لانه موریانه از بناهای آجری
لانه موریانه ویتنام از معروفترین بناهای آجری جهان

یکی دیگر از علت های نامگذری ساختمان به این نام، سوراخ هایی می باشد که به علت نوع چیدمان آجر ایجاد شده اند. این نوع چیدمان آجر، روشنایی و نور طبیعی زیادی را در ساختمان ایجاد می کند و هوا به خوبی به گردش در می آید.

شیل هاوس هامبورگ

یکی دیگر از معروفترین بناهای آجری جهان، ساختمان اداری شیل هاوس هامبورگ است. این ساختمان در کشور آلمان قرار دارد و دارای ۱۰ طبقه می باشد.

بنای آجری شیل هاوس هامبورگ
بنای آجری شیل هاوس از ساختمان های آجری معروف

تمامی نمای این ساختمان با آجر قهوه ای ساخته شده است و طرح آن الهام گرفته شده از یک کشتی می باشد. محبوبیت این ساختمان به دلیل قسمت بالایی آن است که یاد آور قاعده ی کشتی می باشد. این نما به خوبی از قسمت شرق ساختمان و عکس هوایی آن نمایان است.

جمع بندی

وجود بناهای آجری در جهان و ایران نشان دهنده این است که با این متریال می توان نماهای ماندگار و زیبایی در طرح های متنوع ایجاد کرد.

از بارزترین ویژگی آجر نیز انعطاف پذیری بالای آن با سایر متریال ها است. بنابراین آن را از گذشته تا به امروزه در کنار متریال های دیگری همچون کاشی ها، چوب، شیشه و… مشاهده کردیم.

بناهای آجری معروف در دنیا می توانند الهام بخش ما برای ایجاد نماهایی زیباتر و ماندگار باشند. در همین راستا سعی کردیم تا جامع ترین بناهای آجری ایران و جهان را گردآوری و معرفی کنیم. بنابراین توجه داشته باشید که این مطلب همواره آپدیت شده و بنای آجری قدیمی و مدرن بیشتری در ایران و جهان معرفی خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نمونه آجر رایگان میخوای؟
شمارتو وارد کن
ما باهات تماس می گیریم!