جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
کوره تونلی آجر

کوره تونلی آجر چیست؟ (بررسی مزایا و معایب آن)

آنچه در این مقاله می خوانید

کوره تونلی آجر، کوره آجرپزی مدرن محسوب می شود و در گروه کوره های مداوم یا پیوسته قرار می گیرد. کوره های تونلی در حال حاضر، در صنایعی چون سفال، سرامیک، آجر، مواد دیرگداز و چینی استفاده می شوند. اگر می خواهید با این نوع کوره و نحوه پخت آجر در این کوره بیشتر آشنا شوید در ادامه این مقاله از آجر آنلاین با ما همراه باشید.

آشنایی با ساخت و ساز کوره آجر پزی مدرن در آجر آنلاین!

کوره تونلی پخت آجر، نوعی کوره آجرپزی مدرن با تونلی باریک و دراز است که کف آن ریل گذاری شده است. محصولات آجر و آجر نما، با عبور از درون این تونل در برابر حرات قرار گرفته و پخته می شوند. در آجر آنلاین می توانید نمونه های زیای از انواع آجرها را مشاهده و خرید نمایید.

کوره تونلی آجرپزی مانند خشک کن عمل می کند. تونلی که از یک سو واگن آجر وارد آن می  شود و از سوی دیگر آجرپخته شده از آن خارج می شود. در کوره تونلی آجر، به اصطلاح آجر رونده است و آتش ثابت. طول این کوره ها به ۳ منطقه تقسیم می شود که عبارتند از: منطقه پخت، منطقه پیش گرمایش و منطقه خنک کن.

ساخت کوره تونلی آجر
کوره تونلی آجر، تونلی باریک و دراز است.

سهم هر یک از مناطق کوره آجرپزی تونلی در طول کوره به صورت زیر تقسیم بندی می شود:

  1. منطقه پخت: ۶۰%
  2. منطقه پیش گرمایش: ۲۰%
  3. منطقه خنک کن: ۲۰%

دمای هر یک از مناطق کوره آجرپزی مدرن از طریق ترموکوبل و سیستم های کنترل، قابل اندازه گیری و تنظیم است. علاوه بر این هوای داخل کوره را می توان از لحاظ اکسیدی، احیایی یا خنثی بودن نیز کنترل کرد.

مراحل پخت در کوره تونلی آجرپزی سنتی و مدرن

همانطور که می دانید به موازات وجود آجر در بین بشر شاهد وجود کوره های آجرپزی در شهرهای مختلف بوده ایم. امروزه کوره های آجرپزی به چند نوع تقسیم می شوند که بسیاری از آن ها کوره های آجرپزی سنتی هستند و مراحل پخت آن با کوره تونلی بسیار متفاوت می باشد.

آجر های تونلی برای ورود به کوره باید بر روی واگن های مخصوص چیده شوند. اولین منطقه در تونل، منطقه پخت می باشد که در آن مشعل هایی برای گرم کردن هوای کوره تعبیه شده اند. هوای گرم شده کوره با حرکت به سمت منطقه پیش گرمایش (ورودی کوره تونلی آجر) به تدریج گرمای خود را به واگن ها منتقل می کند.

از سمت دیگر، هوای تازه از خروجی تونل وارده شده و آجرهایی که مرحله پخت را پشت سر گذاشته اند را به تدریج خنک می کند. دمای این هوا به تدریج افزایش می یابد تا در منطقه پخت، اکسیژن مورد نیاز برای احتراق مشعل های این منطقه را فراهم نماید. دمای کوره آجر پزی تونلی در این قسمت از ۸۰۰ تا ۱۱۰۰ درجه می باشد تا پخت آجر به خوبی اتفاق افتد. قسمتی از هوای گرم شده نیز به خارج از کوره تونلی پخت آجرپزی مدرن هدایت شده تا در خشک کن، برای تنظیم دمای هوای سالن تولید، استفاده شود.

کوره تونلی پخت آجر
آماده شدن آجر در کوره تونلی، در سه مرحله پخت، پیش گرمایش و خنک کن اتفاق می افتد.

معایب و مزایا ساخت کوره با آجر نسوز

نکته ای که وجود دارد این است که به دلیل استفاده از آجرهای نسوز با تکنولوژی قدیمی، امکان روشن و خاموش کردن این کوره ها به سادگی فراهم نمی شود، به طوریکه تنها روشن کردن آن ها ممکن است حدود ۲۰ روز طول بکشد.

از سوی دیگر قطعات سقف قوسی کوره تونلی آجر، به صورت زنجیر وار به هم متصلند و در صورت ریختن قسمتی از آن، باقی قسمت ها نیز سقوط خواهند کرد. این موضوع از معایب کوره آجرپزی تونلی محسوب می شود. اما امروزه با استفاده از خشت آجر نسوز با کیفیت تر و همچنین روش های بروز سقف بندی، در کوره های تونلی جدید، این موضوع کاملا برطرف شده است.


دسترسی به لیست قیمت آجر نسوز در تاریخ روز و درب کارخانه تنها با کلیک روی دکمه


استفاده از کوره آجرپزی مدرن تونلی مزایایی دارد که عبارتند از:

  1. یکنواخت بودن حرارت و کنترل مناسب دما؛
  2. افزایش سرعت و کیفیت تولید؛
  3. کاهش نیروی انسانی و مصرف انرژی؛
  4. به صرفه بودن قیمت کوره تونلی آجر به نسبت مزایای آن؛
  5. کاهش اثرات زیان بار در محیط زیست.
معایب و مزیت های کوره آجرپزی تونلی
حرارت داخل کوره آجرپزی تونلی به طور یکنواخت پخش می شود

شما کاربران عزیز همچنین با کلیک روی لینک انواع کوره آجر پزی می توانید با دیگر انواع کوره ها و تفاوت کوره آجر پزی سنتی و مدرن بیشتر آشنا شوید.

پرسشهای پر تکرار از کوره آجر پزی مدرن تونلی

کوره تونلی آجرپزی چیست؟

✅ نوعی کوره آجرپزی مدرن با تونلی باریک و دراز است که کف آن ریل گذاری شده است که آجر و دیگر محصولات با عبور از درون این تونل در برابر حرات قرار گرفته و پخته می شوند.

کوره آجرپزی تونلی از چند بخش تشکیل شده است؟

✅ ساخت کوره با آجر نسوز از ۳ منطقه پخت، منطقه پیش گرمایش و منطقه خنک کن تشکیل شده است که از یک سو واگن آجر وارد آن می شود و از سوی دیگر آجرپخته شده از آن خارج می شود.

دمای مناطق کوره آجرپزی مدرن را چگونه کنترل و تنظیم می کنند؟

✅ دمای هر یک از مناطق کوره آجرپزی از طریق ترموکوبل و سیستم های کنترل، قابل اندازه گیری و تنظیم است. علاوه بر این هوای داخل کوره را می توان از لحاظ اکسیدی، احیایی یا خنثی بودن نیز کنترل کرد.

4 Comments

    1. سلام و عرض ادب؛
      موردی که می فرمایید بستگی به نوع آجر داره.
      جهت کسب اطلاعات بیشتر و دقیق تر در این باره می تونید با کارشناس ما (۰۹۰۲۱۶۸۴۴۱۱) تماس بگیرید.

  1. سلام وقتبخیر .من یک زمین ۵هزار متری دوردیوار و یک سالن هزار متری که قبلا مرغداری بوده دارم .اگه بخام سازه مرغداریم تبدیل به کوره تونلی اجر ۲۵سانت کنم همچین کاری میشه ؟برق سه فاز و انشعاب گاز هم میتونم بگیرم ،لطفا راهنماییم کنین ممنون

    1. سلام و عرض ادب؛
      متاسفانه این موضوع در حوزه تخصص ما نیست و باید در این زمینه با کارشناس و متخصص مربوطه مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نمونه آجر رایگان میخوای؟
شمارتو وارد کن
ما باهات تماس می گیریم!