جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
تاریخچه آجر

تاریخچه آجر در ایران و جهان| نحوه تولید و پخت آجر

آنچه در این مقاله می خوانید

شاید برای شما سوال شده است که اولین بار آجر چگونه تولید شد و یا چگونه پی به آجر برده اند؟ تاریخچه آجرها به ۷۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح بر می گردد، که نقطه تولید آن در عهد باستان بود.

داستان تاریخچه پیدایش آجر بیشتر از آنچه فکر کنید جالب است که در ادامه به طور مفصل در مورد تاریخچه ساخت آجر، روش پخت آجر، نحوه خشک کردن و… صحبت شده است. اگر می خواهید این داستان تاریخی جالب را از دست ندهید تا انتها با آجر آنلاین همراه باشید.

تولید آجر
تاریخچه آجرها و روند تولید و رشد این محصول به چه صورت بوده است؟

تاریخچه آجر، ما را به ۷۰۰۰ سال قبل از میلاد می برد!

شاید برای بسیاری از شما این سوال به وجود آمده باشد که آجر اولین بار در چه مکانی و توسط چه کسانی ساخته شده است؟ نخستین کاربرد این محصول چه بوده و در چه زمانی برای اولین بار مورد استفاده قرار گرفته است؟

با مراجعه به تاریخچه آجرها می توان پاسخ به تمام سوالات بالا را پیدا کرد. آجر از قدیمی ترین مصالح ساختمانی محسوب می شود که قدمت آن به هفت هزار سال قبل از میلاد بازگشته و در ایران نیز از قبل دوره هخامنشیان این محصول ساخته می شده است.

تاریخچه تولید آجر
آجر چگونه به وجود آمد؟ (تاریخچه پیدایش آجر)

نخستین بار مردم بابل، آشور و ومصر باستان به ساخت آجر روی آوردند. مردم در آن زمان از گل و لایی که بر اثر طغیان رودهای دجله و فرات به وجود می آمد استفاده کرده و شروع به خانه سازی برای خود کردند.

ماده اصلی تشکیل دهنده آجر، خاک می باشد؛ خاکی که آجر با آن ساخته می شود از دو نوع خاک نسوز و خاک رس است.

نحوه پخت آجر و خشک کردن آن از گذشته تا به امروز!

با در نظر گرفتن تاریخچه آجر اولین افرادی که در کنار رودهای دجله و فرات زندگی می کردند، دریافتند که پس از طغیان رودخانه و گل و لای کنار رودها، رسوباتی به جای می ماند که چسبندگی بسیاری بهم دارند. این رسوبات اگر در معرض تابش آفتاب قرار بگیرند، بر اثر تبخیر و از دست دادن آب درون خود، ترک خورده و تشکیل قطعاتی نامنظم را می دهند.

رفته رفته انسان ها توانستند این قطعات نامنظمی که تشکیل شده بود را روی هم قرار داده و با آنها برای خود خانه بسازند. زمانی که کاربرد آجر برای مردمان گذشته بیشتر و پر رنگ تر شد، روند تولید آجر نیز تکامل پیدا کرد.

نحوه تولید آجر
روند رشد و تولید انبوه آجر به چه صورت شکل گرفت؟

پخت آجر چگونه شکل گرفت و به چه صورت ادامه پیدا کرد؟

در تاریخچه آجر سفال، آجر لفتون و… ذکر شده است که انسان های گذشته به مرور گل رس و کاه را با هم از طریق لگد کردن مخلوط کرده و در ادامه آن ها را در قالب های مستطیلی یا مربعی می ریختند و با قرار دادنشان در مقابل آفتاب آن ها را خشک می کردند. علت اینکه مردم خاک رس را با کاه ترکیب می کردند این بود که کاه می توانست خاک رس را متصل و محکم نگهدارد.

در ادامه که فرایند ساخت آجر به جلو آمد و تکامل پیدا کرد، مردم رفته رفته متوجه شدند که اگر این قالب آجر گداخته شود، استحکام و مقاومت بیشتری پیدا می کند. همین موضوع به مرور منجر به ساخت و گسترش کوره های آجر پزی شد و تولید آجر را گسترش داد.

از این رو از سال های پیش تا به امروز کوره های آجر پزی فعال بوده و حتی امروزه نیز مشغول به تولید آجر هستند. البته به مرور و با گسترش زمان، کارخانه های آجر پزی نیز به وجود آمد که در آن ها با استفاده از کوره های صنعتی، ساخت و تولید آجر سرعت بسیار بالایی به خود گرفت.

یکی از معروف ترین انواع آجر جهت ساخت فوندانسیون ساختمان، آجر لفتون ( آجر ده سوراخ و آجر سه سوراخ ) می باشد. ساخت بنای ساختمان با این محصول، ساختمانی بسیار مقاوم و پا برجا برای شما به وجود خواهد آورد.


جهت مشاهده لیست قیمت آجر لفتون و مشاهده نمونه تصاویر کلیک کنید


انواع روش های خشک کردن آجر کدام است؟

با مطالعه تاریخچه آجرها از ابتدا تا به الان می توان اظهار داشت که همیشه نحوه خشک کردن آجر به دو شیوه طبیعی و مصنوعی صورت می گرفته است. در روش طبیعی آجرها را روی زمینی با وسعت بالا در فواصل مشخص می چینند و به طور طبیعی این آجرها خشک می شوند.

خشک کردن آجر به شیوه طبیعی

در روش خشک کردن طبیعی آجرها می توان آن ها را بر روی الوارهای ضخیم به صورت ردیف های طولانی و موازی چیدمان کرد و در ادامه بعد از گذاشتن ردیف اول تا ۶ ردیف به کمک الوارها آجرها را بر روی هم قرار داد.

خشک کردن آجر به شیوه طبیعی
در تاریخچه ساخت آجر، خشک کردن طبیعی آجرها وجود داشته است

خشک کردن آجر به شیوه مصنوعی

در روش خشک کردن آجر به شیوه مصنوعی، از کوره های خشک کن استفاده می کنند. در کارخانه های آجر پزی که تعداد زیادی آجر تولید می شود از این کوره ها برای خشک کردن آجرها استفاده می کنند.

خشک کردن آجر به شیوه مصنوعی
خشک کردن مصنوعی آجر

چگونه ابعاد آجر منظم و یکدست شد؟

با گذشت زمان مردم پی بردند که اگر آجرها دارای ابعاد و اندازه مشخص و یکسانی باشند هم جابجایی آنها راحت تر است و هم چیدمان آن ها با سرعت بالاتری صورت می گیرد؛ این موضوع منجر شد تا آجرپزها آجرهایی را پخت کنند که به اندازه یک دست بوده و وزن کمتری دارند.

این امر منجر شد تا حمل و نقل بسیار آسان و به دنبال آن استفاده گسترده تری از این محصول در تاریخچه آجر نسوز، آجر سفال، آجر لفتون و… شروع شود. رفته رفته و با گذشت زمان آجرهای کارخانه ای با ابعاد کاملا مشخص و دقیقی تولید و به بازار عرضه شدند.

آجر نسوز نمونه ای از مدرن ترین انواع آجرنما کارخانه ای محسوب می شود که دارای ابعاد و رنگ های متنوعی است. با کلیک روی لینک مشخص شده می توانید جدید ترین نمونه تصاویر از پروژه های اجرایی با این محصول را مشاهده کرده و پس از مطالعه دقیق لیست قیمت آجر نما نسوز، محصول مدنظر خود را با یک تماس تلفنی سفارش دهید و درب پروژه تحویل بگیرید.

انواع آجرها چگونه تولید می شوند؟

اکنون که با تاریخچه آجر کاری و تولید آجر بیشتر آشنا شدیم، می توان اظهار داشت هم اکنون که از تولید آجر سال های سال می گذرد، ساخت این محصول هم به شیوه مدرن و کارخانه ای و هم به شیوه سنتی و با دست صورت می گیرد.

در واقع بعضی از انواع آجر نما سنتی در حال حاضر نیز تنها در کوره های آجر پزی و با دست ساخته شده و جهت خشک کردن آن ها از روش خشک کردن طبیعی استفاده می شود.


جهت مشاهده انواع آجر نمای سنتی، قیمت و نمونه تصاویر جدید پروژه، روی دکمه زیر کلیک کنید.


اما سایر انواع آجرهای مدرن که در کارخانه های آجر پزی و توسط دستگاه و کوره های مصنوعی تولید می شوند، عبارتند از:

  • آجر نسوز
  • آجر دکوراتیو (هلندی)
  • سفال نما
  • لفتون
  • شیل
  • و…

جمع بندی تاریخچه آجر کاری!

آجر متریال محبوبی محسوب می شود که از گذشته های دور مورد استفاده قرار گرفته و تا به امروز نیز استفاده از آن مورد استقبال است. در واقع شما از این متریال در طراحی دکوراسیون داخلی، طراحی نما خارجی و همچنین در ساخت بنا و فوندانسیون ساختمان می توانید استفاده کنید؛ زیرا کار با این محصول هیچ زمان از بین نرفته و شناخت تاریخچه آجر کمک بیشتری به استفاده مناسب تر از این محصول می کند.

سایت آجر آنلاین (https://ajoronline.com/) به عنوان بزرگ ترین مرجع فروش اینترنتی آجر در سراسر ایران فروش اینترنتی تمامی انواع آجر و آجر نما را برای شما تنها با یک تماس میسر ساخته است؛ روی لینک مشخص شده کلیک کرده و اطلاعات بیشتری کسب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نمونه آجر رایگان میخوای؟
شمارتو وارد کن
ما باهات تماس می گیریم!