جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
تفاوت آجر لفتون و آجر نسوز

بررسی ۷ تفاوت آجر نسوز و لفتون؛ کدام بهتر است؟

آنچه در این مقاله می خوانید

آجر نسوز و آجر لفتون دو تا از معروفترین انواع آجرها در ساختمان سازی می باشند که بسیاری از افراد هنگام خرید درگیر تفاوت آجر نسوز و لفتون می شوند و نمی دانند کدام یک برای پروژه مناسب تر است.

آجر آنلاین (ajoronline.com) برای کمک به این افراد هنگام خرید به بررسی تفاوت آجرنسوز و لفتون پرداخته است که امیدواریم کمک کننده شما عزیزان برای خریدی بهتر و مناسب تر باشد.

آجر نسوز و لفتون چه تفاوت هایی باهم دارند؟

با توجه به اینکه هر دو این آجرها در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرند اما به دلیل تفاوت هایی که دارند کاربری آنها در ساختمان سازی مختلف است. از نمونه تفاوت های بارزی که می توان میان این دو آجر ذکر کرد موارد زیر می باشند:

  • تفاوت در نوع خاک آنها؛
  • ظاهر و تنوع رنگی؛
  • تفاوت آجر نسوز و لفتون در قیمت؛
  • میزان جذب آب از تفاوت آجر لفتون و نسوز است؛
  • نحوه بسته بندی از نمونه تفاوت آجر نسوز و لفتون محسوب می شود.

با کلیک روی لینک مقایسه انواع آجر می توانید سایر آجرها را نیز باهم مقایسه کرده و با تفاوت های آنها و همچنین کاربرد هر کدام بیشتر آشنا شوید.

کاربرد انواع آجر نسوز
کاربرد انواع آجر نسوز در نمای بیرونی و داخلی ساختمان می باشد

۱- تفاوت آجر نسوز و لفتون بر اساس خاک آنها

آجر لفتون از خاک رس و آجر نسوز از خاک نسوز تولید شده است. اما باید گفت که آجر لفتون نه تنها با خاک رس بلکه با خاک نسوز یا شیل نیز تولید می شود. از آنجایی که قیمت آجر لفتون با خاک رس کمتر از خاک نسوز و شیل می باشد بیشترین تولیدی آن با خاک رس است.

خاک نسوز همانطور که از نامش مشخص است نوعی خاک که در برابر حرارت بسیار مقاوم است و ترک بر نمی دارد. این خاک را می توان در کوره تا دمای ۱۵۰۰ درجه سانتی گراد حرارت داد.

از اصلی ترین ترکیبات آجر نسوز سیلیس و آلومینیا است که وجود دانه های سیاه شکل در آجر نسوز به دلیل سیلیس موجود در این آجر می باشد که ۷۳ درصد آن سیلیس و ۲۳ درصد آلومینیوم است.

 

جهت مشاهده قیمت روز آجر نسوز به درب کارخانه کلیک کنید: آجر نسوز

 

۲- ظاهر و رنگ بارزترین تفاوت آجر لفتون و نسوز

همه ما می دانیم که از بارزترین تفاوت های انواع آجرها ظاهر و تنوع رنگی آنها می باشد. این تفاوت هم در بین آجر نسوز و آجر لفتون مستثنی نمی باشد.

از مقایسه آجر نسوز و لفتون در ظاهر و رنگ های آن می توان گفت که آجر نسوز تنوع رنگی بیشتری نسبت به آجر لفتون دارد که شامل رنگ های زیر می باشد: پرتغالی، جگری ، قرمز، قهوه ای، زرد ، کرم ، خردلی، سفید، مشکی ، طوسی و طلایی.

 

جهت مشاهده قیمت روز آجر لفتون به درب کارخانه کلیک کنید: آجر لفتون 

 

۳- قیمت آجر نسوز ارزانتر است یا آجر لفتون؟

با مقایسه آجر لفتون و نسوز از نظر قیمتی می توان گفت که قیمت آجر نسوز نسبت به آجر لفتون بیشتر می باشد، که از میان آنها آجر نسوز شاموتی نیز قیمت بالاتری دارد.

به طور کلی با توجه به متراژ کار، ابعاد، رنگ انتخابی و… قیمت این آجرها می تواند متفاوت باشد و حتی قیمت آجر نسوز به نسبت قیمت آجر لفتون کمتر تمام شود.

قیمت انواع آجر سوراخ دار
دلایل ثابت نبودن قیمت آجر ده سوراخ

۴_ تفاوت آجر نسوز و لفتون در نوع کاربری آنها در ساختمان سازی

اصلی ترین کاربرد آجر لفتون و نسوز در ساختمان سازی می باشد، اما با توجه به نوع آنها تفاوت هایی در کاربری وجود دارد. آجر نسوز بیشتر برای نما، کف، ساخت شومینه، کوره و باربیکیو استفاده می شود.

اما آجر لفتون در نما و ساخت سوله بسیار کاربرد دارد. آجر لفتون ۴ طرف نما که یکی از انواع آجرهای لفتون است هم در نما و هم به عنوان دیوار چینی مورد استفاده قرار می گیرد که این موضوع را نمی توان در آجرهای دیگر یافت.

۵- تفاوت آجر نسوز و لفتون در مقاومت در برابر حرارت

آجر لفتون عموماً در ساخت دیوارهای داخلی، پوشش‌های سقف، جداکننده‌ها و عایق‌های حرارتی و صوتی استفاده می‌شود. آجر نسوز، به دلیل مقاومت بالا در برابر حرارت، برای استفاده در محیط‌ هایی که در معرض آتش و حرارت بالا قرار دارند، مانند اجاق‌ها، کوره‌ها و ساختمان‌هایی که نیاز به حفاظت در برابر حریق دارند، استفاده می‌شود.

۶- تفاوت آجر نسوز و لفتون در نحوه بسته بندی آنها

نحوه بسته بندی آجر لفتون و نسوز یکی دیگر از بارزترین تفاوت آجر لفتون و نسوز می باشد.  آجر لفتون علاوه بر فله ای به صورت بسته بندی شده مدل شیرینگی در بازار عرضه می شود اما آجر نسوز بصورت کارتنی و شیرینگ بسته بندی می شود.

بنابراین، آجر لفتون به خاطر خاصیت سبک و عایقی خود مناسب برای کاربردهایی مانند عایق‌ها و پوشش‌های داخلی است، در حالی که آجر نسوز به دلیل مقاومت بالا در برابر حرارت، بیشتر در صنایع حرارتی و محیط‌هایی که نیاز به مقاومت در برابر آتش دارند، استفاده می‌شود.

۷- تفاوت آجر لفتون و آجر نسوز در میزان جذب آب

در مقایسه آجر لفتون و آجر نسوز متوجه شدیم که به طور کلی هر دو آجر میزان جذب کمی نسبت به سایر آجرها دارند اما آجر نسوز به دلیل نوع خاکی دارد جذب کمتری نسبت به آجر لفتون دارد. به همین دلیل از این آجر بیشتر برای نما در مناطقی که بارندگی زیاد است استفاده می شود.

از آنجایی که از آجر لفتون برای نما هم استفاده می شود، برای تولید از خاک با کیفیتی استفاده می شود تا کمترین میزان جذب آب و شوره زدن را داشته باشد.

باید توجه داشته باشید که این موضوع فقط برای آجر لفتون های درجه یک و با کیفیت صدق می کند و برای آجرهایی که بی کیفیت هستند ممکن است جذب آب بیشتری داشته باشد.

جمع بندی

در ساختمان سازی استفاده از متریال های با کیفیت که هم استقامت ساختمان را حفظ نمایند و هم وزن آن را بیش از وزن استاندارد افزایش ندهند بسیار مهم می باشد. بنابراین در این مقاله به بررسی مقایسه دو آجر لفتون و نسوز که در ساختمان سازی کاربرد دارند پرداختیم.

از آنجایی که هم آجر لفتون و هم آجر نسوز ویژگی های لازم و مناسب را برای استفاده در دیوار چینی و داشتن ساختمانی با استقامت بالا را دارند، آگاهی از تفاوت آجر نسوز و لفتون تاثیر بسیاری در انتخاب شما دارد. امیدواریم این مطلب توانسته باشد شما را در قدمی موثر برای خریدی بهتر راهنمایی کرده باشد.

اگر سوال و ابهامی د رخصوص آجر لفتون با نسوز دارید در قسمت دیدگاه ها برای ما ارسال کنید.

سوالات متداول

از آجر لفتون می شود برای نما هم استفاده کرد؟

✅ بله؛ آجر لفتون ۴ طرف نما که یکی از با کیفیت ترین آجرهای لفتون است، می توان از آن هم برای نما و هم برای دیوار چینی استفاده کرد.

برای دیوار چینی قیمت آجر لفتون گرانتر است یا قیمت آجر نسوز؟

✅ به طور کلی قیمت آجر نسوز گرانتر از آجر لفتون است. برای علت آن می توان به خاک آجر نسوز، رنگ قرمز آن و کاربری آجر نسوز اشاره کرد.

در مقایسه آجر لفتون و آجر نسوز برای ساختمان سازی بهتر است از کدام استفاده کنیم؟

✅ آجر نسوز بیشتر برای نما ، کف  و ساخت باربیکیو استفاده میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نمونه آجر رایگان میخوای؟
شمارتو وارد کن
ما باهات تماس می گیریم!