جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
نمای خشک آجری

نمای خشک آجری چیست؟ چرا نمای اجر خشک را اجرا کنیم؟

آنچه در این مقاله می خوانید

اجرای نمای خشک آجری یکی از مدرن ترین روش های اجرای نما می باشد که امروزه از طرف معماران، ساختمان سازها و… بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. اجرای نمای خشک با توجه به نوع پروژه معمولا اولین انتخاب معماران برای طراحی و اجرای نمای خانه ها و ساختمان های مسکونی می باشد.

انواع نما خشک با آجر هرگز قدیمی نمی شود و هیچ جایگزینی برای آن وجود ندارد؛ در واقع به همین دلیل است که نمای ساختمان با آجر نما محبوبیت خود را در طول تمام این سال ها حفظ کرده است. در ادامه این مقاله از آجر آنلاین میتوانید با این نوع اجرای نمای خشک بیشتر آشنا شوید، پس با ما همراه باشید.

نمای خشک چیست؟

در سیستم اجرای نمای خشک آجری برای اتصال آجرها به هم از ملات استفاده نمی شود و از اتصالات خاصی چون گیره ها و یراق آلات استفاده می شود. 

با توجه به اینکه ظرفیت ها و پتانسیل های آجر و آجرنما بسیار زیاد است، امروزه طرح های بسیار شیک و متنوع را می توان با این مصالح اجرا کرد. نصب آجر به روش خشک از حالت دو بعدی و روتین خود تغییر کرده و به حالت های سه بعدی و طرح های هندسی مدرن قابل اجرا می باشد.

به طور کلی نماهای آجری مدل های مختلفی دارد که اجرای نمای آجر خشک یکی از انواع آن می باشد. شما می توانید با کلیک روی انواع نمای آجری با مدل ها و سبک های مختلف نمای آجری آشنا شوید.

نصب آجر به روش خشک
در سیستم اجرای نمای خشک با آجر برای اتصال آجرها به هم از ملات استفاده نمی شود.

مزایای اجرای نمای خشک آجری نسبت به سنتی

نمای خشک آجری اگر به صورت صحیح اجرا شود و نیازی به استفاده از ملات ماسه سیمان و… نداشته باشد مزایای بسیاری نسبت به نصب آجر نما به روش سنتی دارد که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

۱- وزن کم سازه

با نصب آجر خشک می‌توان وزن نمای سازه را بسیار پایین آورد. این مزیت نمای خشک ساختمان آجری در مواقع زلزله و حوادث طبیعی بسیار اهمیت دارد و نخاله کمتری را تولید می‌کند، به طوری که در هر متر مربع حدود ۸۰ کیلوگرم از وزن نمای ساختمان کم می‌شود.

۲- زمان کم و سرعت بالا در اجرای نمای خشک آجری

اگر بخواهیم نمایی را با ملات سیمان اجرا کنیم، چیدمان آجر و دوغاب‌ریزی و سفت شدن ملات، زمان زیادی را از ما می‌گیرند. این درحالی است که  انواع نمای خشک آجرنما را می‌توان در قالب‌هایی که برای آن تنظیم شده به صورت خیلی سریع چید و در نمای ساختمان به کار گرفت.

سرعت بالا در اجرای نمای خشک آجری
نمای خشک آجرنما را می‌توان در قالب‌هایی که برای آن تنظیم شده به صورت خیلی سریع چید.

۳- عدم نیاز به نیروی متخصص

برای چیدمان آجرها در نمای خشک آجری نیازی نیست که استاد کار ماهر کار را انجام دهد، حتی کارگر ساده که کمی با این کار آشنایی داشته باشد می‌تواند آجرها را در مکان درست خود بگذارد.

۴- طول عمر بالای نمای آجر نسوز و مرمت ساده آن

آجرهایی که در نمای خشک آجری به کار می‌روند از جمله آجر نسوز نما، جذب آب بسیار کمی دارند و به دلیل در امان بودن از جذب آب و در تماس نبودن با ملات و… طول عمر شان به ۵۰ سال می‌رسد.

این درحالی است که طول عمر نما ساختمان‌ها با اجرای نمای آجر سنتی و ملات بیش از ۱۵ سال نیست و بعد از ۱۵ سال نیاز به مرمت دارند که در حین مرمت جایگزین کردن آجر نسوز جدید یا دیگر انواع آجر نما بسیار سخت و در برخی موارد ناممکن است.


دسترسی به قیمت آجر نما نسوز در تاریخ روز و درب کارخانه تنها با کلیک روی دکمه زیر:


عمر بالای نمای خشک با آجر
طول عمر نمای خشک آجر به ۵۰ سال می‌رسد.

۵- مقرون به صرفه بودن

با یک نگاه کلی به مزایای نمای خشک آجری می توان دریافت که از لحاظ قیمت و زمان اجرای پروژه خیلی به صرفه تر از اجرای نما به صورت سنتی می‌باشد.

انواع نمای خشک ساختمان

نمای خشک که از مدرن ترین روش ها و مدل نمای ساختمان است به سرعت جای خود را در صنعت ساختمان سازی محکم کرد. در همین راستا مدل های مختلف زیادی برای نمای خشک ساختمان وجود دارد که در لیست زیر ذکر شده است و مناسب ترین مدل نمای خشک آجری نیز معرفی شده است:

  • نمای خشک فایبر سمنت
  • نمای کرتین وال
  • نمای خشک اچ پی ال
  • نمای دو پوست شیشه ای
  • نمای خشک تراکوتا

در میان انواع نمای خشک ساختمان، مدل نمای تراکوتا (Terracotta) مناسب ترین مدل برای نمای آجری ساختمان است. از این روش بیشتر برای اجرای نمای خشک سنتی استفاده می شود. بهترین آجری که برای نمای سنتی با این روش مناسب است، آجر قزاقی سنتی می باشد. شما می توانید آجر قزاقی قیمت درب کارخانه با کیفیت بالا را از آجر آنلاین خریداری نمایید.


دسترسی به قیمت آجر نما قزاقی در تاریخ روز و درب کارخانه تنها با کلیک روی دکمه


اجزای تشکیل دهنده در اجرای نمای خشک ساختمان

اجرا کردن نمای خشک آجری همانند روش سنتی ساده نمی باشد و در کنار مصالح باید اجزای دیگری باشد تا بتوان این نمای مدرن را اجرا کرد. در ادامه می توانید اجزای مورد نیاز برای این کار را مطالعه نمایید:

  • فریم نگهدارنده آن: برای آن که بتوان مصالح را بدون نیاز به ملات اجرا کرد نیاز به فریم نگهدارنده می باشد که معمولا جنس آنها از پروفیل فلزی یا چوب اشباع شده می باشد.
  • عایق حرارتی: این عایق به وسیله چسب به بدنه اصلی ساختمان وصل می شود.
  • فضای تهویه لازم: برای جلوگیری از رطوبت به ساختمان فضای خالی بین دیوار اصلی ساختمان و نما ایجاد می شود.
  • اتصالات: با استفاده از اتصالاتی همچون پیچ و پرچ، رانر، کلمپ یا انولع پروفیل مصالحی همچون آجر به دیوار وصل می شوند.
اجزای نمای خشک آجری
لایه ها و اتصالات روش اجرای نمای خشک آجر نما

قیمت اجرای نمای خشک آجری

فاکتورهای مختلفی وجود دارد که روی قیمت اجرای نمای آجر خشک تاثیر گذار است که باعث می شود از قیمت دقیق آن در سایت پرهیز کرد.

  • نوع سازه ساختمان
  • سیستم و روش اجرای نمای خشک
  • ابعاد تایل ها مصالح رویه نما
  • میزان و تعداد برشکاری مورد نیاز
  • نوع و طرح نمای ساختمان و شکستگی های آن
  • ارتفاع ساختمان
  • موقعیت ساختمان

از آنجایی که آجر آنلاین این مقاله را صرفا برای آشنایی با نماهای خشک نوشته است و نصب نمای خشک آجر را انجام نمی دهد، پس از قیمت نهایی این امر هم اطلاعی ندارد. شما می توانید برای هماهنگی و اطلاع از قیمت نهایی اجرای نمای خشک آجری با طراحان و دیزاینرهای متخصص تماس بگیرید.

البته اگر قصد اجرای نمای ساختمان با متریال های دیگر دارید می توانید در مقاله جامع انواع نمای ساختمان، با انواع سبک ها و متریال هایی که امروزه پر طرفدار می باشد آشنا شوید. برای مطالعه و مشاهده جدیدترین تصاویر انواع نماهای ساختمانی کافی است روی لینک کلیک کنید.

تفاوت آجر نمای خشک با آجر نمای معمولی

یکی از تفاوت های آجر خشک با آجر معمولی در ظاهر آنها می باشد. برای اجرای آجر نمای خشک چون از اتصالات و یراق آلات استفاده می شود باید طوری طراحی شود که بتوان آجر را روی آن نصب کرد، اما در آجر نمای معمولی فقط نیاز به ملات است و هیچ تغییری در ظاهر آن داده نمی شود.

وزن سازه ساختمان با نمای خشک سبک تر از نصب آجر با ملات است. از آنجایی که در اجرای نمای خشک آجر نیازی به ملات و… نیست هزینه کمتری را در بر دارد.

اجرای نمای خشک آجری بسیار مستحکم تر از اجرا با ملات می باشد و در برابر عواملی همچون رطوبت، تغییرات دمایی و… مقاوم تر از آجر نمای معمولی هستند.

سوالات متداول درباره نمای خشک آجری

۱- نمای خشک آجری چیست؟

در سیستم اجرای نمای خشک آجری برای اتصال آجرها به هم از ملات استفاده نمی شود و ازاتصالات خاصی چون گیره ها و یراق آلات استفاده می شود. 

۲- استفاده از نمای خشک آجری چه مزایایی دارد؟

مزیت های استفاده از نمای خشک وزن کم سازه، سرعت بالا در اجرای آن، عدم نیاز به نیروی متخصص، طول عمر بالای این نوع نما و مقرون به صرفه بودن آن می باشد.

۳- آیا برای چیدن نمای خشک آجری نیاز به نیروی متخصص می باشد؟

برای چیدمان آجرهای خشک نیازی نیست که استاد کار ماهر کار را انجام دهد، حتی کارگر ساده که کمی با این کار آشنایی داشته باشد می‌تواند آجرها را در مکان درست خود بگذارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نمونه آجر رایگان میخوای؟
شمارتو وارد کن
ما باهات تماس می گیریم!