جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
آموزش نصب آجر نما

آموزش اجرا و نصب آجر نما با ۵ روش

آنچه در این مقاله می خوانید

آموزش نصب و اجرای آجر نما دارای مراحل مختلفی است که برای آجر های مختلف ممکن است متفاوت باشد. در این مقاله نحوه نصب آجر نما نسوز و دکوراتیو را در ۷ مرحله توضیح داده ایم و در ادامه بطور کلی به انواع روش های نصب اشاره کرده ایم از جمله؛ نحوه اجرای آجر نما با دوغاب، آموزش نصب آجر نما با ماسه سیمان، آموزش نصب آجر نما با چسب، چسباندن آجر نسوز، دکوراتیو و…، تا انتهای مقاله با ما همراه باشید تا اطلاعات کامل تری در اختیار شما قرار دهیم.

نحوه چیدن آجر نما

مرحله اول؛ محاسبه تعداد آجر مورد نیاز

اولین قدم برای اجرای نما این است که بدانید به چه تعداد آجر نیاز دارید. اگر مساحت نمای مورد نظر، ابعاد آجر و فاصله بندکشی را بدانید می توانید قالب مورد نیاز خود را در این صفحه محاسبه کنید : محاسبه تعداد آجر

هر چند مجموعه آجر انلاین در توضیحات محصولات خود، تعداد قالب مورد نیاز در هر متر مربع با توجه به ابعاد آجر مشخص کرده است.

مرحله دوم؛ آماده سازی سطح کار

آماده کردن سطح برای چسباندن آجر نما که باید عاری از گرد و خاک و کثیفی باشد. همچنین اگر پستی و بلندی هایی وجود دارد ابتدا باید آن را رفع و سطح را صاف نمایید تا آجر به درستی و خوبی چسبانده شود.

مرحله سوم؛ فاصله گذاری آجر

استفاده از فاصله گذاری آجر که دارای دو مدل صلیبی و سپری می باشد. از مدل صلیبی آن برای اجرای آجر نما به صورت متقارن استفاده می شود و از فاصله گذاری سپری بیشتر برای آجر کاری نامتقارن و کاشی کاری استفاده می شود.

مرحله چهارم؛ انتخاب روش نصب آجر

در این مرحله باید روش نصب خود را انتخاب کنید. نحوه اجرای آجر نما در ۵ مدل دوغابی، با ملات ماسه و سیمان، چسب، خشک و روش استفاده از ملات می باشد. در پاراگراف های بعدی نحوه اجرای آجر قزاقی، نسوز و… با ملات، دوغاب، خشک و… ذکر شده است.

آموزش نصب آجر نما ساختمان

آموزش نصب آجر نمای ساختمان

۱- اجرای آجر نما با دوغاب

آجرهای دوغابی به آجرهایی گفته می شود که از ضخامت کمی برخوردار هستند و برای نمایی با پوشش آجری استفاده می شوند. دلیل نامگذاری دوغاب بر روی این آجرها این می باشد که هنگام اجرای آجر پلاک، ملات آجر نما را به صورت دوغابی پشت آجر می ریزند و آن را بر روی دیوار اجرا می کنند که به این روش نیز اجرای آجر نما دوغابی می گویند.

۲- نصب آجر نما با ماسه سیمان

نصب آجر نما با  ماسه سیمان قدیمی ترین روش نصب آجرنما است. نحوه اجرای آجر نما به این روش ساده‌تر است ولی به کارگیری آن باعث کثیفی بیشتری روی سطح آجر نصب شده می‌شود. ضمن آنکه دور ریز مواد در روش نصب آجر نما با سیمان خیلی زیاد است.

برای جمع آوری ملات ریخته شده روی آجر، می توان از تیغه شیشه، برس پلاستیکی یا تکه موکت استفاده کرد. نحوه اجرای آجر قزاقی، و… برای دیوار چینی و ساختمان سازی با این روش بسیار مرسوم است.

نصب آجر نما با ملات

نصب آجر نما با  سیمان، روشی قدیمی است.

۳- اجرای آجر نما با چسب

اجرای آجر نما با چسب یک روش جدید و به وسیله چسب مخصوص آجر نما انجام می شود. البته در این روش دقت زیادی لازم است که چسب کل سطح آجر را فراگیرد. در غیر این صورت چسبیدن آجرنما خیلی درست انجام نخواهد شد. سازگاری چسب با نوع آجر در این میان خیلی مهم است.

آجر دکوراتیو و آجر هلندی از نمونه آجرهایی است که معمولا با این روش نصب می شوند. نحوه نصب آجر دکوراتیو به این گونه است که در ابتدا باید سطح نصب آن صاف باشد بدون هیچ گونه سوراخ و بر آمدگی؛ سپس چسب آجر را روی دیوار پخش شود و در انتها آجر دکوراتیو با چیدمان دلخواه نصب شود.


دسترسی به قیمت چسب آجر در تاریخ روز و مدل های مختلف تنها با کلیک روی دکمه


در روش نصب آجر نما با چسب آجر، ضخامت چسب باید بین ۳ تا ۷ میلی‌متر باشد؛ همچنین عمل بندکشی باید به شکل درست و کاملی انجام شود در غیر این صورت آب باران درون درزها نفوذ کرده و باعث ترک خوردن در حین یخبندان می شود.

انواع چسب آجر نما در آجر آنلاین در ۲ نوع پودری و خمیری با قیمت درب کارخانه به فروش می رسند. جهت کسب اطلاعات بیشتر، می توانید مشخصات انواع چسب پودری و خمیری آجر را در از طریق کلیک روی لینک زیر مشاهده کنید.

آموزش نصب آجر نما هلندی با چسب

آموزش نصب آجر نما با چسب مشابه

۴- آموزش چسباندن آجر به روش خشک

اجرای آجر نما به روش خشک یکی از جدیدترین و مدرن ترین روش های نصب آجر نما نسوز، قزاقی، دکوراتیو و… می باشد. در این روش آجر نما را بدون ملات و با استفاده از رول، پیچ و یراق آلات مخصوص نصب می کنند. نصب آجر به روش خشک باعث می شود تا وزن ساختمان و اسکلت نسبت به اجرای آجر نما دوغابی کمتر شود. همچنین این روش از استحکام بالاتری برخوردار است.

۵- آموزش نصب آجر نما با ملات

نصب آجر نما با ملات یکی از روش‌های رایج در ساخت و ساز است. در ادامه به شرح مراحل نصب آجر نما با ملات پرداخته ایم:

  1. آماده‌سازی سطح: ابتدا باید سطحی که قرار است آجرها روی آن نصب شوند، آماده شود. سطح باید صاف و پاک باشد. اگر سطح دیوار نامناسب است، ممکن است نیاز به استفاده از لایه‌های پایه‌ای مانند جیر یا سیمان داشته باشید
  2. تهیه ملات: برای نصب آجر نما از ملات استفاده می‌شود. ملات از ماسه، سیمان و آب تشکیل شده است. شما می‌توانید ملات را به صورت آماده از فروشگاه‌های ساختمانی تهیه نمایید یا خودتان طبق نسبت ماسه و سیمان، ملات را تهیه کنید.
  3. مرطوب کردن آجرها: قبل از نصب آجرها، آن‌ها را به طور کامل مرطوب کنید. این کار باعث جذب کمتری از رطوبت ملات توسط آجرها خواهد شد.
  4. نصب آجرها: آجرها را با استفاده از ملات به سطح نصب نمایید. ابتدا ملات را روی سطح به صورت لایه‌ای نازک بمالید و سپس آجر را روی ملات قرار دهید.
  5. تنظیم و هماهنگ کردن آجرها: در حین نصب آجرها، توجه کنید که آن‌ها به صورت صاف و هموار نصب شوند. از سطحی صاف برای تنظیم و هماهنگ کردن آجرها استفاده کنید. همچنین از سطحی عمودی برای اطمینان از هم‌راستایی آجرها در جهت افقی استفاده نمایید.
  6. پرنمودن فاصله‌ها: پس از نصب آجرها، فضای بین آجرها را با استفاده از ملات پر کنید. ملات را به صورت یک لایه نازک بر روی فضای بین آجرها بمالید.
  7. تمیز کردن: پس از پر کردن فاصله‌ها و جمع آوری اضافه‌های ملات، سطح نصب شده را با یک اسفنج مرطوب تمیز کنید.

مرحله پنجم؛ بندکشی آجرها

بعد از خشک شدن شدن آجرها و برداشتن فاصله گذارها، نوبت به بندکشی آجر نما می رسد. با استفاده از پودر بندکشی فواصل و درزهای خالی بین آجرها پر می شود. از آنجایی که پودر بندکشی آجر در رنگهای متنوعی تولید می شود شما می توانید متناسب با نوع و رنگ آجر خود از رنگ پودر بندکشی مناسب نیز استفاده کنید تا نمای آجری چشم گیر تر شود.

مرحله ششم؛ تمیز کردن سطح آجر

در این مرحله پس از اجرای آجر نما و استفاده از پودر بندکشی، می بایست ملات اضافی و کثیفی ها را با استفاده از سمباده یا فرچه غیر سیمی تمیز کنید.

مرحله هفتم؛ استفاده از پوشش نانو اجر

در این مرحله برای اینکه نمای آجری شما دوام بیشتری داشته باشد و در برابر رطوبت و عوامل آلودگی مقاوم باشد از نانو آجر استفاده کنید. نانو باعث می شود از نفوذ رطوبت به آجر جلوگیری شود و ماندگاری آن بالا رود. 

 


دسترسی به قیمت آجر نما هلندی در تاریخ روز و درب کارخانه تنها با کلیک روی دکمه


نکاتی در چیدن آجر نما

  • برای آجر چینی‌های طرح‌دار، باید از آجرهای با اندازه و شکل دقیق استفاده کرد.
  • در هنگام نصب آجر، باید دقت کرد که ملات به داخل بندها نفوذ نکند.
  • در صورت نفوذ ملات به داخل بندها، باید بلافاصله آن را با آب تمیز پاک کرد.
  • برای بندکشی می‌توان از رنگ‌های مختلف ملات استفاده کرد.
  • رنگ بندکشی باید با رنگ آجر نما همخوانی داشته باشد.

روش نصب آجر روی دیوار گچی

برای اجرای آجر نما داخلی مانند آجر دکوراتیو، نسوز و… روی دیوار گچی بهترین ملات برای نصب آنها چسب خمیری است. شما می توانید انواع آجر نمای داخلی را روی هر سطوحی به جز شیشه و آهن با چسب نصب کنید.

توجه داشته باشید که قبل از اجرای آجر نما می بایست دیوار گچی کاملا تمیز و عاری از گونه آلودگی و کثیفی باشد. همچنین اگر پستی، ترک خوردگی و مشکلی رو دیوار گچی وجود دارد ابتدا باید رفع شود.

قبل از اجرای آجر نما با چسب دیوار گچی باید کمی مرطوب باشد تا بهتر بچسبد، بعد از نصب هم با پتک روی آجر بزنید تا به خوبی در جای خود محکم نصب شود.

نصب آجر روی دیوار گچی

سخن پایانی 

مهم ترین عامل تاثیر گذاری در زیبا و ظریف کار شدن یک نمای آجری، انتخاب با دقت یک نصاب آجر نما ماهر و کاربلد است که طریقه کار و نصب آجر نما را به خوبی بلد باشد. میزان دقت در شاقول بودن آجر نماها، استفاده از کاور نایلونی پس از هر ۴ ردیف آجرچینی به منظور جلوگیری از ریختن دوغاب روی مصالح، ظرافت در بندکشی آجرنما و میزان متریال مصرفی در ملات بندکشی بسیار اهمیت دارد. همه این موارد لزوم استخدام یک استادکار را در زمینه نصب آجر نما نشان می‌دهد. 

ما در این مقاله سعی کردیم نحوه نصب آجر نما و همینطور آموزش نصب آجر نما را کامل توضیح دهیم اما باید در نظر داشت آنچه می‌تواند باعث زیبایی بخشیدن به نمای آجری شود ظرافت در اجرای آجر نما و نحوه چینش آن است و این کار نیازمند یک متخصص در این زمینه است پیشنهاد میکنیم برای اجرای نما زیبا حتما از یک فرد ماهر مشورت و کمک بگیرید. اگر سوال یا پیشنهادی دارید در قسمت نظرات مطرح کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت به آن پاسخ دهند.

 

سوالات متداول مشتریان در خصوص آموزش نصب آجر نما

برای نصب آجر نما چند نوع روش برای اجرای آن وجود دارد؟

✅ برای نصب آجرنما از روش هایی همچون ملات ماسه سیمان، دوغاب، چسب و خشک (پیچ و یراق آلات) استفاده می شود.

در اجرای آجرنما به روش خشک، چه آجرهایی را می توان با این روش نصب کرد؟

✅ چسباندن آجر نسوز، دکوراتیو و قزاقی سنتی با روش خشک در نمای خارجی و داخلی ساختمان از بهترین روش های نصب آن است.

برای نصب آجر هلندی یا دکوراتیو از چه روشی برای نصب آن بهتر است استفاده کنیم؟

✅ نصب آجر هلندی نما با استفاده از چسب یکی از بهترین روش هایی می باشد که برای آنها استفاده می شود.

نحوه اجرای آجر نما دوغابی چگونه است؟

✅ هنگام اجرای آجر پلاک ملات آجر نما را به صورت دوغابی پشت آجر می ریزند و آن را بر روی دیوار اجرا می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نمونه آجر رایگان میخوای؟
شمارتو وارد کن
ما باهات تماس می گیریم!