جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
انواع روش های آجر چینی

انواع چیدمان آجر در ساختمان | انواع آجرچینی

آنچه در این مقاله می خوانید

آجرچینی ساختمان به سبک ها و اشکال چیدمان آجر در سازه های مختلف گفته می شود که به طور خلاصه همان انواع چیدمان آجر نما است. متریال آجر دارای تنوع بالایی می باشد و اگر شما دانش کافی در خصوص انواع چیدمان های آن نیز داشته باشید می توانید با پیاده سازی الگوهای آجر چینی ساختمان، نمای منحصر به فردی را به وجود آورید.

آجر امروزه غیر از ساخت دیوار، پی، سقف و… در پوشاندن دیوارها در سطوح داخلی و خارجی ساختمان نیز به‌کار می‌رود که به این دسته از آجرها، آجرنما گفته می‌شود. در ادامه انواع آجر چینی ساختمان در طرح های مدرن، سنتی و معماری اسلامی را به شما معرفی خواهیم کرد. در واقع این مطلب آموزش آجر چینی نما را نیز به طور کامل در بر دارد.

آجر چینی مدرن
به شیوه های چیدمان آجر در نما، انواع آجر چینی نما گفته می شود.

انواع آجر چینی

آجر چینی بطور کلی به دو روش سنتی و مدرن اجرا می شود که در ادامه انواع آن را معرفی خواهیم کرد. 

 دو روش فخر و مدین و آجرکاری حصیری از انواع روش های آجر چینی به سبک مدرن محسوب می شود اما در آجر چینی ساختمان به شیوه سنتی دارای تنوع بسیاری می باشد که انواع آجر چینی در معماری اسلامی بحش زیادی از آن را شامل می شود. به طور کلی این را بدانید که آجر چینی در معماری اسلامی امروزه کمتر استفاده می شود اما در ابنیه تاریخی انواع چیدمان آجر نما وجود داشته است. در ادامه نمونه هایی از انواع آجرچینی نما را کامل تر بررسی کرده ایم.

انواع چیدمان آجر در معماری اسلامی سبک های مختلفی را شامل می شود که در لیست زیر آنها را نام برده و در ادامه هر کدام را به صورت کامل توضیح داده ایم:

  • آجر چینی مشبک جناغی
  • چیدمان آجر نما به روش رگ چینی
  • آجرچینی بادبزنی
  • آجرچینی آبشاری
  • روش گل اندازی

روش فخر و مدین (از انواع آجرچینی مدرن)

آجر چینی مشبک
الگوهای آجر چینی مشبک سنتی
آجرچینی مشبک
دیوار مشبک آجری به شیوه فخر و مدین

روش فخر و مدین که به آن آجر چینی مشبک سنتی هم گفته می شود، نوعی چینش است که در آجر جای خالی، حفره و روزنه به وجود می‌آورد و به آن دیوار مشبک آجری نیز می گویند. این سبک از آجر چینی مدرن در فضاهای داخلی و خارجی به عنوان دیوارهای جدا کننده مورد استفاده قرار می گیرند.

حالا که با آجر چینی مدرن بیشتر آشنا شدید، متوجه خواهید شد که شما می توانید از این متریال در طراحی های مدرن نیز استفاده کرده و با متریال های مختلفی از جمله چوب و سنگ آن را ترکیب نمایید. همچنین استفاده از آجر چینی مدرن در فضاهای رستورانی و کافی شاپ نیز جلوه با شکوهی ایجاد می کند.


در صورت سکونت در تهران، روی دکمه زیر کلیک کرده و هر نوع آجر تهران را که برای آجر چینی مدرن مدنظر دارید، انتخاب نمایید.


آجر چینی حصیری (آجرکاری حصیری)

آجر چینی حصیری یکی از انواع چیدمان آجر محسوب می شود که در نهایت ظاهر کار به شکل حصیر به چشم می خورد و نمای جذاب و زیبایی را به وجور می آورد. آجر نما حصیری در برابر نور خورشید مقاومت بالایی دارد و در رنگ های مختلفی تولید می شود.

آجر چینی به سبک حصیری
آجر چینی حصیری از انواع چیدمان آجر محسوب می شود

آجرچینی هشت و گیر

در این روش اصطلاح هشت به معنی برجسته و گیر به معنی فرو رفته است. در این روش از الگوهای آجر چینی، آجر به صورت برجسته و فرو رفته چیده می شود. این امر باعث ایجاد سایه هایی روی نمای آجری می شود که به شدت نما را زیبا می کند. برای اجرای این روش از آجر چینی می توان طرح های مختلف و خلاقانه ای را ایجاد کرد و جذابیت نمای آجری ساختمان را با این روش افزایش داد.

انواع روش های آجر چینی

آجر چینی به روش هشت و گیر

آجر چینی مشبک جناغی 

در روش مشبک جناغی آجرها به شکل ۴۵ درجه نسبت به زمین و ۹۰ درجه نسبت به هم چیده می‌شوند. در واقع در آجرچینی مشبک جناغی آجرها پشت سر هم به صورت جناغی قرار می گیرند و بر قطر دیوار عمود می شوند.

 

آجر چینی مشبک جناغی
چیدمان آجر به شیوه مشبک جناغی
آجرچینی به روش مشبک جناغی
آجرچینی کف نما به شیوه مشبک جناغی (آجرچینی جناغی)

آجر چینی به روش رگ چینی

رگ چینی یکی از معمولی ترین شیوه ها در انواع چیدمان آجر است که در آجرهایی با رنگ و شکل یکسان، طرح ها و نقش های گوناگونی ایجاد می کند. آجر چینی ساختمان در این روش به سه دسته تقسیم می شود:

  1. رگ چینی راسته: طرحی است که آجر از پهلو و درازا کار شود؛
  2. رگ چینی کله: آجرچینی ساختمان می‌تواند افقی یا عمودی باشد و فقط کله آجر مشخص است؛
  3. رگ چینی لابند مرتب؛ آجرها یک در میان به صورت کله و راسته قرار داده می‌شوند.
آجرچینی راسته
چیدمان آجر به شیوه رگ چینی راسته

با کلیک روی دکمه زیر می توانید نمونه کارهای بیشتر از آجر سنتی را به سبک آجر چینی راسته مشاهده کنید


آجر چینی نیمانیم
رگ چینی نیما نیم (رگ بالایی در وسط رگ پایینی)، معمول ترین شیوه آجر چینی به سبک راسته
آجرچینی کله
آجرچینی ساختمان به روش رگ چینی کله
آجر چینی لابند مرتب
آجر چینی لابند مرتب کله و راسته

یکی از مواردی که انواع چیدمان آجر نما را بهتر و زیبا تر به نمایش می گذارد، استفاده از پودر بندکشی می باشد. این ماده علاوه بر اینکه باعث زیبایی فواصل خالی بین آجرها می شود، استحکام و چسبندگی آجر به دیوار را هم بیشتر می کند. شما کاربران عزیز می توانید بر روی لینک آموزشی بندکشی آجر نما کلیک کنید تا با مطالعه این صفحه و دیدن فیلم آن بیشتر با مقوله بندکشی آجر نما آشنا شوید.

آجر چینی بادبزنی

آجر چینی بادبزنی به این صورت است که آجرها به شکل مربع‌هایی، دو تا افقی و دو تا عمودی در کنار هم قرار گرفته‌اند.

آجرچینی بادبزنی
آجرچینی به شیوه بادبزنی
آجرچینی به روش بادبزنی
آجرچینی نمای شومینه و کف به روش بادبزنی

در تصویر بالا آجرکاری اطراف و داخل شومینه به شیوه کله راسته با آجر نسوز نما انجام شده است و آجرچینی کف به شیوه بادبزنی کار شده است. آجر نسوز یکی از مصالح فوق العاده زیبا در طراحی نما می باشد که به دلیل مقاومت دمایی بسیار بالای خود، در نمای شومینه، باربیکیو و… پرکاربرد است. در واقع طرح آجر چینی سنتی را به سبک های مختلفی می توان در نمای شومینه به کار برد.


دسترسی به قیمت آجر نما نسوز در تاریخ روز و درب کارخانه تنها با کلیک روی دکمه


آجر چینی آبشاری

در روش آبشاری آجرها در شکل‌های نامنظم و غیرقائم کنار هم قرار می‌گیرند و با اینکه نامنظم به نظر می‌آیند یک شکل هندسی را به نمایش می گذارند.

در میان انواع آجر چینی سنتی، از این چیدمان آجر برای ایجاد طرحی خاص و متفاوت در نما استفاده می کردند.

آجرچینی به روش آبشاری
شیوه نامنظم آجرچینی در نما
آجرچینی آبشاری
آجرچینی مدرن نمای ساختمان به شیوه آبشاری

آجر چینی به روش گل اندازی

روش گل اندازی در مساجد و مناره های قدیمی بسیار دیده شده است. در این روش آجرها را به شکلی عمدتاً لوزی‌وار و طرح‌هایی شبیه به گل در می‌آورد.

آجرچینی گل انداز
آجرکاری سنتی به شیوه گل اندازی

جمع بندی

چیدمان آجر به شیوه های بسیار متنوعی امکان پذیر است که می‌تواند به زیبایی نمای ساختمان بیفزاید. اشکال هندسی که با نوع چینش آجر به دست می‌آیند و بافتی که شیوه های مختلف آجرچینی به دیوار می‌دهد، بعضاً در برابر نور محیط دارای سایه های تیره و روشن مختلفی می شوند که زیبایی نما را دو چندان می‌کند.

در صورتی که الگوهای آجر چینی توانست سلیقه و توجه شما را به خود جلب کند، به شما توصیه می کنیم تا روی لینک نحوه نصب آجر نما کلیک کرده و اطلاعات مورد نیاز جهت نصب آجر را نیز بدست آورید.

سوالات متداول

کدام مدل از انواع چیدمان آجر نما بهتر است؟

تمام انواع آجر چینی دیوار بسیار مناسب هستند و بسته به محیط و کاربری که دارند، هر کدام از آن ها در جایی استفاده می شوند. به عنوان نمونه سبک گل اندازی در مساجد قدیمی کار استفاده می شد و یا سبک کله راسته برای نما شومینه بسیار استفاده می شود.

انواع آجر چینی در معماری اسلامی چگونه است؟

آجر چینی مشبک جناغی، چیدمان آجر نما به روش رگ چینی، آجرچینی بادبزنی، آجرچینی آبشاری و روش گل اندازی از انواع آجر چینی در معماری اسلامی هستند که در این مقاله از سایت آجر آنلاین می توانید آنها را به دقت مطالعه نمایید.

آیا ما با سلیقه خودمان می توانیم نوع چیدمان آجر نما ساختمان مان را تعیین کنیم؟

بله. اما انتخاب شما باید از بین چارچوب هایی باشد که متخصص برای شما تعیین می کند و نمی توانید هر نوع آجری به عنوان مثال دیوار مشبک آجری را برای هر محیطی انتخاب کنید. جهت آموزش آجر چینی نما مطلب این صفحه را به دقت مطالعه کنید.

کدام یک از انواع آجر چینی نما زیبایی بیشتری به محیط می دهد؟

تمام انواع آجر چینی دیوار بسیار زیبا هستند و هر کدام کاربرد خود را دارند، نمی توانیم به این سبک آن ها را مقایسه کنیم. به عنوان مثال برای شومینه، آجر چینی های متعددی وجود دارد که با توجه به سلیقه تان می توانید هر کدام شان را انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نمونه آجر رایگان میخوای؟
شمارتو وارد کن
ما باهات تماس می گیریم!