جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
بررسی انواع ابعاد آجر

بررسی ابعاد آجر در انواع مختلف

آنچه در این مقاله می خوانید

در گذشته ابعاد آجر معمولا همه به یک اندازه بودند، اما امروزه به دلیل تنوع کاربرد آجر، ابعاد مختلفی از آجر وجود دارد که با توجه به نوع طراحی ساختمان بسیار متنوع هستند. انواع ابعاد آجر نما با توجه به نوع آجر متفاوت است که هر کدام از انواع آجر نیز دارای ابعاد های مختلفی هستند.

آجر آنلاین که مرجع فروش انواع آجر نما در سراسر ایران می باشد به طور کامل در این مطلب در خصوص انواع ابعاد استاندارد آجر صحبت کرده است. اگر در این خصوص سوالی دارید می توانید در انتهای مقاله در بخش دیدگاه ها بپرسید.

ابعاد آجر نما

ابعاد آجر به سانتی متر و ترتیب آن ( ضخامت × عرض × طول ) می باشد.

ابعاد آجر با توجه به کاربرد آن و استاندارهایی در آن کشور تعریف شده، می تواند متفاوت است. مثلا در ایران نوع آجر نظامی آن در ابعاد  ۵×۵۰×۵۰ و در ایالات متحده آمریکا ۵٫۷×۹٫۲×۲۰٫۳ است از این رو نمی توان استاندار مشخصی برای همه کشورها در نظر گرفت. در ادامه برای انواع آجر، ابعادی که بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند، ذکر شده است.

ابعاد آجر نما

 در ایران ابعاد آجر نما با توجه به استاندارد ملی شماره ۷ موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران مشخص می شود. آجر نما برای نمای بیرون ساختمان استفاده می شود که نسبت به آجر های دیگر دارای مقاومت بیشتری هستند که در ابعاد و رنگهای مختلف تولید می شوند. ابعاد آجر نما عبارتند از :

نوع آجر ابعاد – cm
آجر نما انگلیسی  ۲٫۵×۷×۳۲
آجر نما شاموتی ۲٫۵×۷×۳۱
آجر نما نسوز ۲٫۵×۷×۳۱
آجر نما قزاقی ۳×۵٫۵×۲۰
آجر نما لفتون ۵٫۵×۱۰×۲۱
آجر نما هلندی ۲۰×۵٫۵×۲۰
آجر نما رسی ۲٫۲×۴×۲۰ 

محاسبه تعداد آجر نما بر اساس متراژ

همانطور که گفته شد ابعاد هر قالب آجر داراری طول، عرض و ضخامت (قطر) است. برای محاسبه تعداد قالب آجر نما با توجه به متراژی که دارید کافیست به لینک زیر مراجعه کنید و طبق آموزش این ویدئو طول و عرض آجر را وارد کنید:   محاسبه تعداد قالب آجر

 

 

ابعاد آجر نسوز نما

آجر نسوز یکی از بهترین انواع آجر نما است که تنوع بالایی از نظر کاربرد دارد. این تنوع باعث شده است تا ابعاد مختلفی از آجر نسوز نما نیز وجود داشته باشد. اندازه آجر نسوز نما را مدل های آن تعیین می کند که در لیست زیر هر کدام از انواع آجر نسوز را به همراه رایج ترین ابعاد آن ذکر کرده ایم:

نوع آجر ابعاد – cm
آجر نسوز پلاک  ۲٫۵×۷×۳۳
آجر نسوز کامل ۵٫۵×۱۰×۲۰
آجر نما نسوز کف ۲۰×۲۰
آجر نسوز نما ال ۲٫۵×۷×(۲۰+۱۰)
آجر نسوز تایل  ۳×۱۰×۵۰ / ۲٫۷×۱۰×۶۰ / ۳×۲۰×۸۰
آجر نسوز کرکره ای ۲٫۵×۳٫۵×۳۱
آجر نسوز دور ستون ۵٫۵×۶٫۵×۳۰

البته آجر نسوز دارای سایزهای مختلفی می باشد که با کلیک روی لینک زیر می توانید ابعاد آجر نسوز را مشاهده کنید:

 

ابعاد آجر پلاک نما (آجر سه سانتی)

یکی از قدیمی ترین انواع آجر است که همه ما نمای آن را در مساجد، دیوار مدارس و نماهای قدیمی مشاهده کرده ایم. رایج ترین ابعاد این آجر ۲×۷×۳۰ و ۲×۵٫۵×۲۰ سانتی متر می باشد.

البته آجر پلاک نما دارای سایزهای مختلفی می باشد که با کلیک روی لینک زیر می توانید آجر پلاک و ابعاد آجر نما قرمز پلاک، زرد و… را مشاهده کنید:

ابعاد آجر پلاک

 

ابعاد آجر لفتون یا سوراخ دار

آجر لفتون یا همان آجر سوراخ دار از کاربردی ترین انواع آجر برای دیوار چینی، اجرای سقف، سوله سازی و… می باشد. این آجر یکی از بهترین آجر برای ساخت سوله است. ابعاد آجر لفتون مانند سایر آجرها متنوع نمی باشد. رایج ترین ابعاد آجر لفتون ۵٫۵×۱۰×۲۱٫۵ که دارای ده سوراخ و ۷×۹×۱۹ دارای سه سوراخ است و  وجود این سوراخ ها باعث کاهش وزن آن شده است.

 

آجر زرد لفتون چهار طرف نما

ابعاد آجر قزاقی نما

آجر قزاقی سنتی یکی از پرطرفدارترین انواع آجر در نمای ساختمان است که تنوع بالایی در طرح و مدل، ابعاد و رنگ دارد. با توجه به این موضوع ابعاد آجر قزاقی نما شامل موارد زیر می باشد:

نوع آجر ابعاد – cm
آجر قزاقی کامل ۱۰×۵٫۵×۲۰
آجر قزاقی ساده ۳×۵٫۵×۲۰
آجر قزاقی نیمه ۵٫۵×۵٫۵×۲۰
آجر قزاقی کف ۵٫۵×۲۰×۲۰
آجر ال قزاقی ۵٫۵×۱۰×۲۰

 

ابعاد آجر ختایی

این نوع آجر بیشتر در کف فرش حیاط ساختمان و باغ مورد استفاده قرار می گیرد که ابعاد آن ۵×۲۵×۲۵ سانتی متر است.

 

ابعاد آجر قزاقی

 ابعاد آجر نما در هر کشور

همانطور که گفته شد؛ ابعاد آجر نما در هر کشور طبق استانداردهای موجود آن تعیین می شود که باعث ایجاد تفاوت ابعاد استاندارد آجر در جهان شده است. برای مثال ابعاد مختلف آجر در برخی کشور ها مانند استرالیا، انگلستان، آمریکا و… شامل موارد زیر است:

  • انگلستان: ابعاد آجر در این کشور معمولا ۶٫۵×۱۰٫۲۵×۲۱٫۵ است؛
  • آمریکا: ابعاد استاندارد در این کشور معمولا ۵٫۷×۹٫۲×۲۰٫۳ است؛
  • استرالیا: انواع ابعاد آجر نما در این کشور معمولا ۷٫۶×۱۱×۲۳ است.

این تفاوت ابعاد به دلیل تولید و ساخت آجر در مدل ها و روش ها مختلف است. اما اگر می خواهید به طور کلی با روش تولید آجر به خصوص در ایران آشنا شوید حتما روی لینک مشخص شده کلیک کنید. ابعاد استاندارد آجر نما در ایران به طور کلی اندازه آجر بنا به سفارش خریدار تعیین می شود. اما در این پروسه باید ابعادی که تعیین می شود مطابق با ابعاد استاندارد آجر در ایران باشد.  نحوه محاسبه تعداد آجر با توجه به ابعاد آجر هنگام خرید، داشتن ابعاد آجر مدنظر در محاسبه تعداد آجر مورد نیاز از الزامات است. برای محاسبه تعداد آجر با توجه به ابعاد آن کافی است طبق فرمول زیر عمل کنید:

  • ۱۰,۰۰۰ تقسیم بر (طول×عرض) > برای بدون بندکشی
  • ۱۰,۰۰۰ تقسیم بر (طول+۱ × عرض+۱) > برای بندکشی ۱ سانت

1 Comment

  1. بنظر من باید در خصوص دیوار چینی تا آنجا که ممکن است روش های جدید و سبک و با قیمت پایین تر را بررسی شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نمونه آجر رایگان میخوای؟
شمارتو وارد کن
ما باهات تماس می گیریم!