جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
نمای آجر بهتر است یا نمای سرامیکی؟

نمای آجر بهتر است یا نمای سرامیکی؟

آنچه در این مقاله می خوانید

نمای آجر بهتر است یا نمای سرامیکی؟ یکی از مهمترین بخش های ساختمان، نمای آن است. نما در معماری به عنوان شناسه سازه شناخته می شود در واقع ظاهر و هویت بصری ساختمان را در نگاه اول نشان می دهد. در مناطق مختلف آب و هوایی از متریال های متفاوتی استفاده می شود که هر کدام زیبایی خاص به نمای ساختمان می بخشد که متداول ترین آنها می تواند سرامیک و آجر باشد. حال اینکه نمای آجری بهتر است یا نمای سرامیکی را در ادامه بررسی خواهیم کرد.

ویژگی نمای آجری چیست؟

نمای آجری زیبا
نمای ساختمان آجری مدرن

آجرها از خواص حرارتی خوبی برخوردار هستند و می‌توانند در کنترل دما و عایق‌بندی ساختمان مؤثر باشند.  نمای آجری به دلیل استفاده از آجرهای طبیعی، ظاهری گرم و طبیعی به ساختمان می‌بخشد و یک طراحی سنتی و کلاسیک دارد.

از لحاظ طول عمر نیز آجرها معمولاً دارای دوام و مقاومت بالایی در برابر عوامل زیستی و محیطی هستند و می‌توانند برای سال‌ها در برابر فرسایش و آسیب‌ها مقاوم باشند.  همچنین یک نمای اصولی و استاندار نباید بازتاب نور داشته باشد و آجر این ویژگی را دارد.

جهت اطلاع از قیمت انواع آجر نما، دکمه زیر را لمس کنید:

ویژگی نمای سرامیکی چیست؟

نمای سرامیکی

سطح صاف سرامیک‌ باعث می‌شود که آلودگی‌ها و گرد و غبار به راحتی پاک شوند و از لحاظ هزینه مقرون به صرفه است.سرامیک ها با طرح‌ها و رنگ‌های متنوع، می توانند ظاهری زیبا و مدرن به ساختمان ببخشند اما در کنار تمام  این مزایا، معایبی نیز دارند.

نمای سرامیکی در برابر تغییرات آب و هوایی مقاومت بالایی ندارد و نسبت به گرما و سرما عایق مناسبی محسوب نمی شود همچنین سرامیک در نما باعث بازتاب نور می شود و نمی تواند نمای مناسبی برای ساختمان باشد. تمام این معایب باعث شده تا نمای سرامیکی از لحاظ اصولی، استاندارد نباشد، استفاده از آن در نمای ساختمان ممنوع شود و پایان کار ساختمان به آن تعلق نگیرد.

مقایسه نمای آجر و نمای سرامیک

  • مقاومت: آجر نسبت به سرامیک مقاومت بالاتری دارد.
  • دوام و طول عمر: بطور کلی دوام آجر نما بیشتر از سرامیک است.عامل مهمی که در دوام آجر می تواند موثر باشد میزان کیفیت آن است اما بطور کلی و فرض اینکه هر دو متریال آجر و سرامیک در شرایط استانداردی تولید شده اند، دوام آجر بیشتر خواهد بود.
  • مقاومت در برابر تغییرات دمایی: ضریب انبساط دمایی آجر بالاتر از سرامیک است در حقیقت بافت آجر نسبت به سرامیک متخلخل تر بوده و می تواند انبساط و انقباض بیشتری داشته باشد و از ترک و شکسته شدن آن جلوگیری شود.
  • نفوذ آب: سرامیک به دلیل صیقلی بودن سطح آن، بطور طبیعی آبگریز هستند که باعث می شود دیوار زیر آن عاری از رطوبت باقی بماند. اما سطح آجر نما در برابر رطوبت مقاومت کمتری دارد اما به راحتی می توان با نانو آجر نما، آنرا آبگریز و از نفوذ آب به آن جلوگیری کرد.
  • نمای ظاهری: آجر به نمای ساختمان زیبایی خاصی می دهد بخصوص اگر با متریال های دیگر ترکیب شود که می تواند نمای نوستالژی و مدرن را برای ساختمان ایجاد کند. درصورتی‌ که بخواهیم نمای ساختمان از ویژگی‌های خاص و منحصربه‌فردی برخوردار باشد، بهتر است از آجر برای نما استفاده کرد.
  • عایق در برابر سرما و گرما: آجر ضريب انتقال حرارتي کمتري نسبت به سرامیک دارد عایق حرارتی خوبی محسوب می شود و بصورت مستقیم در مصرف انرژی بسیار موثر خواهد بود اما سرامیک عایق مناسب محسوب نمی شود.
  • عایق در برابر صوت: نمای ساختمان مي تواند به عنوان يک عایق صوتی ایده‌ال و مناسب عمل کند. آجر عایق صوتی خوبی محسوب می شود. توجه به اين ويژگي به خصوص براي ساختمان­هايي که در شهرهاي بزرگ صنعتي و تجاري و يا در کنار مسير گذر اصلي واقع شده اند از اهميت ويژه اي برخوردار مي باشد اما سرامیک این ویژگی را ندارد.
  • مقاوم در برابر زلزله: نمای آجری و نمای سرامیکی در مقابل زلزله مقاومت مشابهی ندارند. در واقع، در شرایط زلزله، نمای سرامیکی ممکن است به دلیل وزن سبکتر و نحوه اتصال به یکدیگر، آسیب ببیند، شکسته شوند و یا به ساختمان آسیب برسانند. از سوی دیگر، آجر به دلیل خواص مکانیکی بالا، مقاومت به خوردگی و ضربه معمولاً مقاومت بهتری در برابر زلزله دارد.

 

برای مشاهده جدیدترین تصاویر نمای آجری کلیک کنید.

 

نمای آجری بهتر است یا نمای سرامیکی؟

اولین موردی که از هر ساختمان به چشم بازدید کننده می آید نمای ساختمان است که باز تاب دهنده سلیقه و علایق افراد آن منطقه می باشد. که آن را باید نسبت به شرایط محیطی همان منطقه از لحاظ آب و هوایی، زلزله و آلاینده های هوا انتخاب کرد.

با توجه به این که ممنوعیت در اجرای نمای سرامیکی وجود دارد اما در نهایت تصمیم اجرای نمای آجری یا سرامیکی بستگی به ترجیحات شما و محیط ساختمان دارد. همانطور که گفته شد نمای آجری و نمای سرامیکی هر کدام مزیت های خاص خود را دارند که باید با توجه به شرایط آب و هوایی و بودجه ای که برای آن در نظر گرفته اید انتخاب کنید و از آنجایی که هویت پایانی ساختمان محسوب می شود باید در انتخاب نوع متریال و طرح آن دقت لازم را داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نمونه آجر رایگان میخوای؟
شمارتو وارد کن
ما باهات تماس می گیریم!