جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
آشنایی با آجر آهکی

آجر ماسه آهکی چیست؟ + ۶ ویژگی منحصر به فرد آن!

آنچه در این مقاله می خوانید

از دیگر انواع آجر، آجر آهکی می‌باشد. آجر ماسه آهکی، نوعی آجر است که در ترکیب آن آب و سیلیس و آهک زنده (coa) به کار گرفته می‌شود.

وبسایت آجر آنلاین (سایت فروش اینترنتی آجر در سراسر ایران) با معرفی مشخصات و ویژگی های این محصول، شما متقاضیان خرید آجرهای آهکی را بیشتر راهنمایی خواهد کرد.

آجر ماسه آهکی چیست؟

آجر ماسه آهکی (Sand Lime Brick)، نوعی آجر است که در ترکیب آن آب و سیلیس و آهک زنده (coa) به کار گرفته می‌شود. نام علمی آجر آهکی آجر سیلیکات کلسیم می‌باشد و این همان نام علمی سیلیس و آهک است. حتی در برخی از بازارها این آجر را به همین نام آجر سیلیکات کلسیم می‌شناسند.

پخت آجر آهکی در دستگاه‌های مخصوص به اسم اتوکلاو انجام می‌شود و با فشار بخار و در دمای ۱۲۰۰ درجه سانتی‌گراد پخت می‌شود. این نحوه از پخت باعث می‌شود آجر مقاومت فشاری خوبی پیدا کند و ذرات آن به خوبی به‌هم بچسبند.

معرفی آجر آهکی
آجر آهکی همان آجر سیلیکات کلسیم می باشد.

تاریخچه آجر آهکی

آجر ماسه آهکی (Sand Lime Brick) توسط شخصی به نام A.Michaelis در سال ۱۸۸۱ اختراع و ثبت شد. آجرهای آهکی اولین بار در سال ۱۸۸۴ به صورت صنعتی در آلمان شروع به توسعه کردند و در ادامه در سال ۱۹۰۴، کشور انگلیس جزء تولید کنندگان بزرگ این محصول در سراسر دنیا قرار گرفت.

آجرهای آهکی نمونه ای از انواع آجر است. آجر دارای تنوع زیادی از مدل ها، طرح ها و رنگ ها است. از آنجایی که آجر حرف زیادی برای گفتن دارد، در مقاله ای جامع به طور کامل در مورد اینکه واقعا “آجر چیست؟” صحبت شده است. در این مقاله می توانید با سایر آجرهای دیگر حتی مدل هایی که تا به حال نمی شناختید، تاریخچه، تولید و… آشنا شوید. برای مطالعه کافیه روی لینک کلیک کنید.

۶ ویژگی آجر ماسه آهکی

آجر‌های آهکی نوع ساخت‌شان با دیگر آجرهای خاکی و مصنوعی متفاوت است و به همین دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارند که در ادامه به چند نمونه از آنها اشاره می‌کنیم.

۱- عایق صدا و حرارت

این آجر می‌تواند از ورود صدا به داخل منزل جلوگیری کند و همچنین عایق مناسب برای انتقال هوا باشد. نوعی آجر منحصر به‌ فرد در راستای جلوگیری از ورود آلودگی‌های صوتی به داخل، اختراع شده است به اسم آجر عایق صدا که کاربردی مشابه به آن را دارد.

۲- هزینه تولید کم

در شهرهای ساحلی ماسه بادی به صورت فراوان وجود دارد لذا می‌توان قیمت آجر ماسه آهکی را در این شهرها بسیار به صرفه در نظر گرفت.

۳- مقاومت فشاری آجر ماسه آهکی در برابر مواد شیمیایی و رطوبت

آهک و سیلیس در مقابل آب و رطوبت و بیشتر سولفات‌ها مقاومت خوبی دارند ولی باید دقت نمود این آجر‌ها مانند سیمان پرتلند در مقابل سولفات منیزیم و آمونیوم مقاوم نیستند.

۴- مقاومت در مقابل سرما و یخ زدگی و فشار زیاد

آجر‌ آهکی چون با فشار زیادی تولید شدند مقاومت فشاری مناسبی دارند و مقاومت آن‌ها بعد از پخت تا ۲۰۰ مگاپاسکال می‌رسد.

ویژگی های آجر آهکی
مقاومت فشاری زیاد، از ویژگی های آجر ماسه آهکی می باشد.

۵- زیبایی و منظم بودن ابعاد آجر آهکی و آجر قزاقی

ابعاد آجر ماسه آهکی با توجه به نوع قالب‌گیری و کم بودن درصد انقباض و انبساط، منظم و یک شکل است و رنگ سفیدش جلوه خاصی به این آجر بخشیده است. نداشتن درصد انقباض و انبساط نیز در آجر سنتی قزاقی یکی از مشهودترین ویژگی های این نوع از آجر قزاقی می باشد.


مشاهده انواع آجر قزاقی در رنگ های متنوع به قیمت درب کارخانه و تاریخ روز


آجر قزاقی و آهکی از نظر ابعاد ظاهری و بافت شباهت های بسیار نزدیکی به هم دارند. اگر می خواهید انواع آجر قزاقی را در رنگ ها و ابعاد متفاوت آن به قیمت درب کارخانه مشاهده کنید کافیه روی دکمه کلیک کنید.

۶- تنوع رنگی مناسب

آجر ماسه آهکی در اصل آجری سفید رنگ است ولی می‌توان آن را با دیگر رنگ‌دانه‌ها مخلوط کرد لذا می‌توان این آجر را با رنگ مناسب سلیقه خود تهیه کنید.

کاربرد آجر ماسه آهکی

باتوجه به مواد اولیه تشکیل دهنده و نحوه پخت آجر ماسه آهکی، آن‌ها می‌توانند فشار خوبی را تحمل کنند، لذا در دیوارهای باربر می‌شود از آنها استفاده کرد.
مقاومت این آجر در محیط‌های نمکی و اسیدی بسیار کم است. همچنین به‌علت جذب آب زیاد برای پی‌سازی در زمین‌های شوره‌زار مناسب نیستند.

جالب است بدانید، اگر برای دیوارکشی از آجرهای آهکی استفاده شود، ترکیب شدن آجرها با دی‌اکسیدکربن بعد از گذشت چند سال، می‌تواند تولید سنگ آهک کند که باعث مستحکم‌تر شدن دیوار می‌شود.

قیمت آجر ماسه آهکی

برای بسیاری از افراد خرید آجر قیمت مناسب بسیار با اهمیت است؛ از این رو می توان اظهار داشت با توجه به نحوه شکل‌گیری و مواد اولیه در این آجر، قیمت آجر ماسه آهکی از سایر مصالح ساختمانی ارزان‌تر است و در این شرایط اقتصادی افراد زیادی به استفاده از آن روی آوردند.

جمع بندی

✨ آجر ماسه آهکی چیست؟

✔ آجر ماسه آهکی نوعی از آجر است که از ترکیب آب، سیلیس و آهک زنده تشکیل شده است. پخت این آجر در دستگاه های مخصوصی به نام اتوکلاو صورت می گیرد. همچنین این آجرها از مقاومت بسیار بالایی برخوردار هستند.

❓ آجر آهکی چه کاربردی دارد؟

✔ این آجرها به دلیل مقاومت بسیار بالایی که دارند هم در دیوارهای باربر  و هم در دیوار کشی بسیار مورد استفاده قرار می گیرند.

☀ آجر آهکی از تنوع رنگی هم برخوردار است؟

✔ بله. از آن جایی که می توان این آجر را با سایر رنگدانه ها مخلوط کرد این آجر می تواند تنوع رنگ زیادی هم داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نمونه آجر رایگان میخوای؟
شمارتو وارد کن
ما باهات تماس می گیریم!