جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
آجر چیست؟ انواع آجر

انواع آجر چیست؟ کاربرد و نحوه تولید آن

آنچه در این مقاله می خوانید

آجر چیست؟ آجر اولین متریال ساخت بنا در گذشته محسوب می شود که انسان های اولیه با دیدن پخته شدن گل در کنار اجاق ها به اشکالی زیباتر و همچنین سخت تر از کلوخ پی بردند. در معماری سنتی ایران، آجر از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده و آجرپزی و مصرف آن در هر جایی که خاک آن مناسب و در دسترس بوده، رایج شده است.


جهت اطلاع از قیمت انواع آجر، دکمه زیر را لمس کنید:


امروزه با وجود پیشرفت و توسعه چشم گیر صنعت ساختمان سازی، هنوز هم انواع آجرها مورد توجه مردم، طراحان و ساختمان سازان می‌باشد و شکل و رنگی جدید و متناسب با نیازهای روز به خود گرفته‌ است. در ادامه این مقاله به موضوعات جذابی از آجر ساده چیست، خاک آجر چیست و… پرداخته ایم که هر آنچه در مورد آجر نمی دانستید را قرار است در اینجا و در ادامه بفهمید، بنابراین ادامه مطلب را از دست ندهید.

خاک آجر چیست؟

خاک آجر چیست؟ یکی از پر تکرارترین سوال هایی است که افراد در خصوص آجر به دنبال آن هستند. خاک آجر با توجه به نوع آجرها متفاوت است و رایج ترین نوع آن خاک رس می باشد. اما برای تولید آجری با کیفیت و مرغوب، آهک موجود در خاک رس نباید زیاد باشد.

پیشنهادی:  پرفروش ترین آجرها در سال ۱۴۰۲

خاک آجر چیست؟
خاک آجر از چیست؟ خاک آجر با توجه به نوع آجرها متفاوت است

به طور کلی در ترکیبات خاک آجر از مواد زیر استفاده می شود که با توجه به نوع آجر متفاوت است:

  • خاک رس
  • فلدسپات
  • سولفات
  • سنگ آهک
  • ماسه
  • املاح آهن
  • سیلیس
  • آلومین

برای تولید آجرهای نسوز از خاک نسوز استفاده می کنند و وجود این خاک باعث شده است تا آجر نما نسوز از مقاوم ترین انواع آجرها در برابر حرارت و آتش باشد. در میان انواع آجرها، آجر نما نسوز به دلیل خاک آن مقاومت بیشتری در برابر حرارت و آتش و تغییرات دمایی هوا دارد.


با کلیک روی دکمه زیر آجر نسوز و انواع آن را بیشتر بشناسید:


پیشینه و تاریخ آجر چیست؟

ساخت، تهیه و استفاده از آجر از آسیای غربی رواج پیدا کرد، سپس به مصر، هندوستان و نقاط دیگر جهان منتقل شد. در ایران هم باستان شناسان باقی مانده کوره‌های آجرپزی که قدمت آن‌ها به بیش از ۶۰۰۰ سال پیش میرسد را در اطراف شوش و تپه‌های سیلک کاشان مشاهده کرده اند.
استفاده از آجر در ایران در دوره‌های ساسانیان، سلجوقیان و صفویان رونق یافت و در دوران قاجاریان، جایگاه آن به اوج خودش رسید.

پیشینه آجر چیست
قدمت و تاریخ آجر چیست؟

از جمله آثار باستانی بسیار معروف در ایران که آجر نقش بنای اصلی آن‌ها می باشد می توان آثاری مثل طاق کسری، مسجدهای جامع اصفهان، منارجنبان، عمارت عالی قاپو، سی و سه پل، پل خواجو، ارگ بم، قلعه شوش و… را نام برد.

در شهرهای مختلف ایران، آجر به شکل‌هایی گوناگون و معماری بی‌نظیر در مکان‌هایی مثل مساجد، مقبره‌ها، آتشکده‌ها، کاروان سراها، حمام‌های عمومی، بناهای شاهی، بازارچه‌ها، حجره‌ها، آب انبارها و… به کار گرفته شده است. با گذر زمان و افزایش ساخت و ساز ساختمان‌های چند طبقه و مستحکم، کاربرد آجر در اسکلت ساختمان‌ها به مرور زمان کم‌تر شد و مصالحی چون آهن، بتن، تیرچه بلوک و… روی کار آمدند. امروزه از آجر عمدتا در تیغه کشی دیوارها و نمای بیرونی ساختمان‌ و بخشی از نمای داخلی آن استفاده می‌شود.

نحوه پخت آجر چگونه است؟

از ترکیب خاک رس با آب، گلی به نام خشت ساخته شده و از پخته شدن خشت و تغییرات آن بر اثر گرما، ساختار درونی آجر تشکیل می‌شود. به طور کلی آجر به ۲ روش سنتی و ماشینی تولید می شود که مراحل خشک کردن و قالب گیری در این دو روش متفاوت می باشند.

در مورد نحوه ساخت آجر اگر اطلاعات کامل تری میخواهید بر روی قسمت لینک شده کلیک نمایید.

نحوه تولید آجر
نحوه تولید آجر چگونه است

۶ مرحله اصلی تولید آجر 

  1. استخراج مواد خام: خاک رس توسط لودرها جمع آوری و با کامیون به سمت کارخانه حمل می شود، سپس خاک سطحی را کنار زده و ریشه گیاهان را از خاک جدا می کنند تا باعث پوکی آجرها نشوند.
  2. آماده کردن مواد خام: در اینجا تکه ها بزرگ سنگ را جدا کرده و به سنگ شکن میفرستند و بعد خاک را به صورت گرد در می آورند. در ادامه با توجه به رنگ آجر میزان اکسید آهن را کم و اضافه می کنند تا هنگام پخت به رنگ دلخواه در آید.
  3. ساخت گل برای تولید: به گرد خاک ایجاد شده آب اضافه می کنند تا حالت چسبندگی و قابلیت شکل دهی پیدا کند. هرچه دانه های خاک پیوسته تر، میزان آب بهینه و شکل دهی با فشار بیشتری همراه باشد، آجر مقاومت بالایی خواهد داشت.
  4. قالب گیری یا خشت زنی: قالب گیری به دو روش سنتی و ماشینی انجام می شود. در روش سنتی که تمام مراحل با دست انجام می شوند گل را در قالب چوبی که کفه ندارد می ریزند و با دست صاف می کنند. سپس قالب خشت را بر می دارند و در هوای آزاد قرار می دهند تا خشک شود که پروسه ای زمانبر و پر هزینه می باشد. اما در روش ماشینی قالب خشت را در کوره و یا خشک کن قرار می دهند.
  5. خشک کردن خشت: از آنجایی که آب موجود در خشت ها زیاد است ابتدا آن را در دمای پایین تر از پخت خشک می کنند، جهت جلوگیری از ترک خوردن و انقباض سریع خشت ها باید به آرامی در کوره خشک شوند. در روش سنتی خشت ها را کنار یکدیگر می چینند تا در آفتاب خشک شود که بین ۳ الی ۱۵ روز طول می کشد اما در کوره بین ۲۴ تا ۴۸ ساعت این کار زمان می برد.
  6. پختن خشت ها: آجرها پس از خشک شدن توسط ارابه ها وارد کوره های بزرگ شده که در دمای تقریبا ۹۰۰ درجه سانتی گراد بین ۴۰ تا ۱۵۰ ساعت با توجه به کوره و خاک پخته می شوند و از در دیگر کوره ها خروج پیدا می کنند. در این مرحله می توان در زمانی معین با اضافه کردن سوخت به آجرها رنگ های متفاوتی برای آنها ایجاد کرد.

شما می توانید با مشاهده این ویدئو یک دقیقه ای از سایت آجر آنلاین با نحوه تولید انواع آجر در کارخانه ها به طور کامل آشنا شوید.

معرفی انواع آجر

آجرها برای ساخت و ساز بسیار حیاتی بوده و اغلب سنگ بنایی برای بیشتر ساخت و سازها محسوب می شوند. این روزها، انواع آجرهای مورد استفاده در ساخت و ساز ساختمان، با استحکام و پایداری بهتر، همگی با هزینه کمتر، تصفیه شده اند. آجر نه تنها در صنعت ساختمان سازی بلکه در سایر موارد زندگی افراد نیز جایگاه ویژه ای پیدا کرده است که در ادامه تمامی آجرهای پر کاربرد معرفی و بررسی شده اند.

۱- آجر نسوز

آجر نسوز چیست
آجر چیست؟ آجر نسوز یکی از مدرن ترین آجرها می باشد

آجر نسوز یکی از مدرن ترین و محبوب ترین انواع آجر در بین مهندسین و معماران محسوب می شود. این آجر که از خاک نسوز تولید شده در برابر حرارت و آتش بسیار مقاوم می باشد، به همین دلیل در ساخت کوره، باربیکیو، شومینه و تنور از آجر نسوز بسیار استفاده می شود.


دسترسی به قیمت آجر نسوز در تاریخ روز و درب کارخانه تنها با کلیک روی دکمه


آجر نما نسوز در بین انواع آجرها از تنوع رنگی و طرح های مختلف بسیاری برخوردار است. طیف رنگی آجر نسوز با توجه به میزان حرارت کوره تعیین می شود. محبوب ترین این رنگ ها، طیف رنگی قرمز روشن تا قرمز تیره (آجر انگلیسی) و آجر شاموتی نسوز (کرم، طلایی، خردلی و پرتقالی) است.

۲- آجر ضد زلزله

آجر ضد زلزله یکی از کاربردی ترین اختراعات بشر می باشد که در ترکیبات آن از خاک رس، خاک اره، روان کننده، پی استایلن و مواد افزودنی بومی استفاده شده است.

این آجرها بدون نیاز به ملات ماسه و سیمان به صورت عمودی و افقی چیده می شوند و با دستگاه های مخصوص شیار و حفره هایی در پشت آجر ضد زلزله ایجاد می شود تا در زمان عملیات چفت و بست و چیدمان آجرها روی هم، این شیارها کاملا بر هم منطبق شده و حفره‌ها توسط آرماتور به زمین متصل شوند.

۳- آجر دکوراتیو (هلندی)

آجر دکوراتیو چیست
آجر هلندی نوعی آجر مصنوعی است

امروزه استفاده از آجر در دکوراسیون داخلی طرفداران بسیاری پیدا کرده است. یکی از جدیدترین آجرها در نمای داخلی آجر دکوراتیو یا همان آجر نما هلندی می باشد. آجر دکوراتیو که نوعی آجر مصنوعی محسوب می شود در ترکیبات آن از مواد نانو و پلیمری استفاده شده است.


مشاهده قیمت آجر آنتیک در تاریخ روز و درب کارخانه تنها با کلیک روی دکمه


طیف رنگی جذاب آجر دکوراتیو باعث شده است مردم از آن علاوه بر نمای داخلی در کافی شاپ ها، مغازه های لباس فروشی و… نیز استفاده کنند و دکوراسیونی شیک و مدرن برای کسب و کار خود ایجاد نمایند.

۴- آجر سنتی قزاقی

آجر سنتی یکی از قدیمی ترین انواع آجرها است که در زمان گذشته از این آجر برای دیوار چینی و ساخت خانه های کاهگلی استفاده می کردند. اما امروزه با مدرن شدن تولید آجرها و تنوع رنگی آجر سنتی در نماهای داخلی و خارجی طرفداران بسیاری پیدا کرده است.


دسترسی به قیمت آجر نما سنتی در تاریخ روز و درب کارخانه تنها با کلیک روی دکمه


آجر سنتی چیست
آجر سنتی نمایی اصیل و گرم را فراهم میکند

اگر بخواهیم بگوییم مهمترین خاصیت این آجر چیست؟ می توان اظهار داشت که تداعی کننده طرح های سنتی و به وجود آورنده حس گرم و آرامش بخش، مختص آجر نما سنتی می باشد. در مقاله آجر قزاقی چیست به طور مفصل در خصوص آجر قزاقی از نحوه تولید، نوع خاک، انواع رنگ ها، پیشینه و… صحبت شده است. برای مطالعه بیشتر روی لینک کلیک کنید.

۵- آجر مهندسی 

آجر مهندسی از ترکیبات خاک رس و مواد معدنی تولید شده است. وجود مواد معدنی در آجر مهندسی سبز باعث شده تا به آجری مرغوب و با کیفیت تبدیل شود.

سطح این آجرها دارای سوراخ هایی است که باعث نفوذ راحت ملات بین ردیف های چیده شده آجر می شود که این موضوع عامل مهمی در استحکام بنا به شمار می رود.

۶- آجر لفتون 

آجرلفتون چیست
آجر لفتون یا آجر ۱۰ سوراخ از خاک رس، نسوز یا شیل تولید می شود

آجر لفتون که به آجرهای ۱۰ سوراخ نیز معروف است از خاک رس، شیل یا نسوز تولید می شود، اما برای مقرون به صرفه تر شدن این آجر از خاک رس برای تولید آن استفاده می کنند.


دسترسی به قیمت آجر سوراخ دار در تاریخ روز و درب کارخانه تنها با کلیک روی دکمه


آجر لفتون علاوه بر این که در دیوار چینی، تیغه کشی و سوله سازی کاربرد دارد در نمای خارجی ساختمان ها نیز استفاده شده و با توجه به جهت قرار گرفتن دارای چندین نوع می باشد.

۷- آجر ضد اسید

آجر ضد اسید یکی از بهترین مصالح در کارگاه ها و محیط های اسیدی می باشد. این آجرها در برابر اسید بسیار مقاوم بوده و دارای سطحی پر از منفذ و متخلخل می باشند. همچنین در برابر اسیدهای سولفوریک، کلریدریک، نیتریک و اسیدهای پایه کربنی از مقاومت بالایی نیز برخوردار هستند.

۸- آجر متخلخل

آجر متخلخل یا بلوک سبک، به مصالحی با بافت غیر متراکم گفته می‌شود. بین ذرات تشکیل‌دهنده این آجرها، فضای خالی وجود دارد و این فضای خالی علاوه‌بر سبک کردن آجر، عایق حرارتی مناسبی برای ساختمان به‌شمار می‌رود.

۹- آجر بتنی

آجر بتن بر خلاف دیگر آجرها از خاک رس و آب تولید نمی‌شود بلکه این آجر از ترکیب سیمان و ماسه یا به اصلاح عامیانه از ملات تشکیل شده که بعد از قالب‌گیری خشک و به قطعه‌ای مستحکم تبدیل می‌شود.

۱۰- آجر لعابدار 

آجرهای لعابی  پس از پخته شدن روی آن را در رنگ های مختلف لعاب می زنند و دوباره در کوره می پزند. آجر لعابدار در نما نمای اصیل ایرانی را به رخ کشیده و جذاب ترین نماها را ایجاد می کند.


مشاهده انواع آجر لعابی در رنگ های متنوع و خرید به قیمت درب کارخانه با کلیک روی دکمه:


آجر لعابی چیست
نمای اصیل ایرانی با آجرلعابدار

اگر بخواهیم بگوییم بارزترین ویژگی این آجر چیست می توان گفت که نمای ساختمان را در برابر هوازدگی و فرسایش حفظ می کند و مقاومت آن را نیز افزایش می دهد.

۱۱- آجر آهکی

آجر ماسه آهکی، نوعی آجر است که در ترکیب آن آب و سیلیس و آهک زنده (coa) به کار گرفته می‌شود. نام علمی آجر آهکی آجر سیلیکات کلسیم می‌باشد و این همان نام علمی سیلیس و آهک است. حتی در برخی از بازارها این آجر را به همین نام آجر سیلیکات کلسیم می‌شناسند.

۱۲- آجر شیل

تولید آجر شیل از نوعی کانی خاص بوده که باعث افزایش طول عمر و ثابت ماندن رنگ این آجرها شده است. همچنین سطح کاملاً نفوذناپذیری را به آجر بخشیده که از نفوذ دوده و سیاه شدن آن جلوگیری می‌کند.

آجر شیل چیست؟
آجر شیل نما؛ کاربرد این آجر چیست

آجر نما شیل جذب آب بسیار پایینی دارد بنابراین می تواند بهترین گزینه برای نمای خارجی، کف و نمای داخلی رستوران ها و مغازه ها و… باشد.


مشاهده انواع آجر نما شیل و خرید به قیمت درب کارخانه تنها با کلیک روی دکمه:


۱۳- آجر هبلکس

آجر هبلکس در اصل نوعی بلوک می باشد که دارای تخلخل بسیاری می باشد. این بلوک همان بلوک بتنی ساده است که از مقاومت بسیار بالایی برخوردار است. این بلوک به دلیل مقاومت بالا و وزن بسیار سبکی که نیز دارد برای دیوار چینی می تواند جایگزین آجر و بتن باشد.

۱۴- آجر رستیک

آجر رستیک چیست؟
آجر رستیک طرحی صخره ای و نا هموار روی انواع آجرها

آجر رستیک در واقع نوعی طرح می باشد و به خودی خود آجر نمی باشد. این طرح بر روی آجرها به صورت صخره ای و ناهموار می باشد که بی شباهت به سنگ های صخره ای نمی باشد. بر همین اساس استفاده از این آجر در نمای ساختمان یا نمای داخلی نمایی از طبیعت را به ارمغان می آورد.


مشاهده انواع آجر نما رستیک و نمونه پروژه های اجرایی از آن تنها با کلیک روی دکمه:


این آجر در ابعاد و رنگ های بسیار متنوع و خاصی همچون سفید، طوسی، آبی فیروزه ای، سبز یشمی و… تولید می شود که می توانید در لینک زیر نمونه محصول و پروژه های این آجر را از نزدیک مشاهده کنید.

۱۵- آجر پازلی 

آجر پازلی یکی از مدرن ترین انواع آجرها می باشد که دارای طرح ها و ابعاد مختلفی می باشد. این آجر به دلیل فرم و ظاهری که مشابه به قطعات پازل دارند به آن آجر پازلی می گویند. این آجر به دلیل ظاهر زیبایی که دارد در نمای ساختمان بسیار استفاده می شود.

از این آجرها همانند آجر لفتون علاوه بر نما برای دیوار کشی باغ ها، حیاط ها و… استفاده می شود که از مقاومت بالایی برخوردار است.

۱۶- آجر کف

آجر کف فرش چیست
تنوع آجر کف فرش در رنگ و مدل های مختلف

آجر کفپوش یکی از رایج ترین مصالح برای کف باغ، پارکینگ، پیاده رو و… می باشد. متداول ترین ابعاد این آجر ۲۰×۲۰ یا ۱۰×۱۰ می باشد که معمولا در انواع آجر نسوز، آجر سنتی و آجر شیل تولید می شود. این آجرها از مقاومت بالایی در برابر فشار برخوردار هستند.


دسترسی به قیمت آجر کفپوش در تاریخ روز و درب کارخانه تنها با کلیک روی دکمه


تنوع رنگی این آجرها بسیار متنوع می باشد که با کمی سلیقه و خلاقیت می تواند کفپوشی جذاب و چشم نواز ایجاد کرد.

کاربرد آجر چیست؟

امروزه با پیشرفته تر شدن صنعت آجر سازی، تنوع آجر نما و آجر ساختمان سازی بسیار گسترده شده است. در همین راستا با توجه به نوع آن کاربردهای متفاوتی نیز وجود دارد. تنوع در رنگ و طرح و تناسب ابعاد در آجرها، توانایی این مصالح را در خلق آثاری بی‌بدیل در معماری سنتی و مدرن نشان داده است.

الگوی زیبا و منظم حاصل شده از آجر چینی باعث شده از آن در نمای داخلی و خارجی نیز استفاده شود تا بتوانید به بنای خود هویت بخشید. به طورکلی با توجه به نیاز خود از انواع آجرها می توانید در موارد زیر استفاده نمایید:

  • نمای خارجی ساختمان های اداری، تجاری و…
  • حمام و سرویس بهداشتی
  • نشمین
  • اتاق خواب
  • تی وی وال
  • کافی شاپ
  • کف فرش نشیمن، حیاط، باغ و…
  • رستوران ها
  • دیوار تزئینی
کاربرد آجر چیست؟
کاربرد آجر چیست

نحوه تشخیص آجر مرغوب و با کیفیت

ویژگی با کیفیت ترین آجر چیست؟ برای اینکه بتوان آجری مرغوب و با کیفیت خرید باید به ویژگی های زیر در آجر مورد نظر توجه داشت:

  • شکل هندسی آجرها باید مرتب و گوشه های آجر تیز و بدون پریدگی باشد؛
  • رنگ آجر باید یکنواخت بوده، به این صورت که رنگ داخل و خارج باید یکدست باشد؛
  • بافت آجر باید بدون چاله و حفره باشد؛
  • هنگام برخورد دو آجر باید صدای زنگ شنیده شود درغیر اینصورت آجر بی کیفیت می باشد؛
  • آجر را در سطل آب خیس کرده و سپس در یخچال قرار دهید. بعد از ۲۴ ساعت چک کنید اگر شوره نزده بود آجر مرغوبی خواهید داشت؛
  • روی آجر نباید با ناخن خط بیفتد.

آجر به عنوان یکی از اصلی ترین مصالح ساختمانی حرف های زیادی برای گفتن دارد که به اینجا ختم نمی شود. مقاله آجر چیست یکی از جامع ترین مقالات از ۰ تا ۱۰۰ آجر می باشد که آجر آنلاین به عنوان معتبرترین مرکز فروش آجر نما تلاش خود را کرده است تا اطلاعات مفیدی در راستای آجر چیست، خاک آجر چیست و… در اختیار شما کاربران گرامی قرار دهد.

تفاوت خشت و آجر چيست؟

یکی از ظریف ترین تفاوت خشت و آجر در نحوه تولید آنها می باشد. برای تولید خشت آن را در قالب های مشخصی ریخته و با دست آن را فشار می دهند و بعد در مقابل آفتاب قرار می دهند تا خشک شود. اما در تولید آجر بعد از ریختن در قالب آن را در کوره ها می پزند.

از دیگر تفاوت های خشت و آجر موارد زیر می باشد:

  • تفاوت خشت و آجر در استحکام: به طور قطع می توان گفت که استحکام آجر نسبت به خشت بسیار بالاتر است.
  • تفاوت آجر و خشت در ساختمان سازی: از خشت فقط در ساختمان های یک طبقه و مناطق روستایی استفاده می شود. همچنین به هیچ عنوان از خشت نباید در مناطق زلزله خیز و مرطوب استفاده کرد. اما آجر را می توان برای ساختمان های چند طبقه هم استفاده کرد.

پرسشهای پر تکرار کاربران 

آجر از چه خاکی تولید می شود؟

✅ خاک آجر با توجه به نوع آجرها متفاوت است اما رایج ترین نوع آن خاک رس می باشد.

نحوه پخت آجر چطوری هست؟

✅ خاک آجر با توجه به نوع آجرها متفاوت است اما رایج ترین نوع آن خاک رس می باشد. از ترکیب خاک رس با آب، گلی به نام خشت ساخته شده و از پخته شدن خشت و تغییرات آن بر اثر گرما، ساختار درونی آجر تشکیل می‌شود، اما به طور کلی آجر به ۲ روش سنتی و ماشینی تولید می شود که مراحل خشک کردن و قالب گیری در این دو روش متفاوت می باشند.

چگونه بفهمیم آجری با کیفیت و مرغوب می باشد؟

✅ شکل هندسی آجرها باید مرتب و گوشه های آجر تیز و بدون پریدگی باشد، رنگ آجر باید یکنواخت بوده، به این صورت که رنگ داخل و خارج باید یکدست باشد، بافت آجر باید بدون چاله و حفره باشد، هنگام برخورد دو آجر باید صدای زنگ شنیده شود، آجر را در سطل آب خیس کرده و سپس در یخچال قرار دهید. بعد از ۲۴ ساعت چک کنید اگر شوره نزده بود آجر مرغوبی خواهید داشت؛ روی آجر نباید با ناخن خط بیفتد.

4 Comments

    1. خوشحالیم که مطلب مون براتون مفید بوده. ممنون از همراهیتون با آجر آنلاین 🙏🌹

  1. سلام خدمت آجر آنلاینی های عزیز؛ شما در این صفحه از آجر صحبت کردید، آیا این همون آجر ساختمانی هستش؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نمونه آجر رایگان میخوای؟
شمارتو وارد کن
ما باهات تماس می گیریم!