جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
آجر نسوز نما چیست؟

آجر نسوز چیست؛ انواع و کاربردها

آنچه در این مقاله می خوانید

آجر نسوز چیست؟ آجر نسوز یکی از مدرن ترین آجرهایی است که با خاک چینی و نسوز تولید می شود. این آجر، حرارت بالای ۱۰۰۰ درجه را به خوبی تحمل می کند و به همین دلیل یکی از مناسب ترین متریال ها برای پوشش دیواره های کوره های صنعتی، ساخت شومینه و تنور و… می باشد.

آجر نسوز با توجه به درجه حرارت پخت، رنگ، ابعاد و… انواع مختلف و متنوعی دارد. این مطلب را از دست ندهید تا در ادامه متوجه شوید دقیقا آجر نسوز نما چیست و چه انواع و کاربردهایی دارد؟

آجر نسوز چیست؟

اجر نسوز نما چیست

همانطور که پیش تر در پاسخ به سوال “آجر نسوز چیست؟” گفته شد:

آجر نسوز از ترکیب خاک چینی و نسوز تولید شده که ساختار مولکولی متراکم و ظریفی دارد. همچنین این آجر در دمای ۱۵۰۰ درجه تولید می شود که با توجه به میزان حرارت کوره، طیف رنگی های مختلفی از آن ایجاد می شود. به همین دلیل آجر نما نسوز از محبوبیت ویژه ای بین معماران و مهندسین برخوردار است.


مشاهده قیمت آجر نما نسوز به قیمت درب کارخانه و تاریخ روز تنها با کلیک روی دکمه زیر:


ترکیبات آجر نسوز چیست؟

از اصلی ترین ترکیبات آجر نسوز سیلیس و آلومینیا است که وجود دانه های سیاه شکل در آجر نسوز به دلیل سیلیس موجود در این آجر می باشد که ۷۳ درصد آن سیلیس و ۲۳ درصد آلومینیوم است.

سایر مواد تشکیل دهنده آجر نسوز همچون فریک اسید، تیتانیوم و سایر اکسیدهای فلزی، این آجر را تشکیل می دهند. علاوه بر این ترکیبات خاک نسوز از اصلی ترین مواد اولیه تولید آجر نما نسوز می باشد.

خاک نسوز چیست؟

خاک نسوز همانطور که از نامش مشخص است نوعی خاک که در برابر حرارت بسیار مقاوم است و ترک بر نمی دارد. این خاک را می توان در کوره تا دمای ۱۵۰۰ درجه سانتی گراد حرارت داد. ۲ ترکیب اصلی این خاک، سیلیس و آلومینا است، که می توان در زیر لایه های ذغال سنگ آن را پیدا کرد.

خاک نسوز مهم ترین ترکیب برای تولید انواع آجر نسوز نما است که با تغییر ترکیب مواد معدنی موجود در این خاک می توان رنگ های بسیار متنوعی را تولید کرد.

“پشنهاد : تفاوت آجر نسوز با آجر قزاقی ( سنتی)”

انواع آجر نسوز چیست؟

انواع آجر نسوز چیست

انواع آجر نسوز چیست؟ در پاسخ به این سوال باید ۲ حالت را در نظر گرفت:

  1. انواع آجر نسوز با توجه به مواد اولیه سازنده
  2. انواع آجرهای نسوز با توجه به رنگ آن

دلیل اصلی تفاوت آجرهای نسوز به خاطر کم و زیاد کردن میزان مواد اصلی و یا اضافه شدن عنصری جدید به ترکیب آنها می باشد.

آجر های نسوز با توجه به نوع ماده استفاده شده در آن ها از انواع مختلفی برخوردار هستند که کاربردهای متفاوتی نیز دارند. این نوع آجرها شامل موار زیر می شوند:

  • آجر نسوز ویژه
  • آجر نسوز سیلیسی
  • آجر نسوز آلومینیومی
  • آجر نسوز قلیایی

اگر به دنبال مطلبی جامع در خصوص آجر چیست؟ هستید و می خواهید اطلاعات بیشتری از آجر و انواع آن کسب کنید، با کلیک روی لینک می توانید به این مطلب دسترسی داشته باشید. این مطلب توسط آجر آنلاین که مرجع خرید آجر نما در سراسر کشور می باشد تهیه شده است.

رایج ترین انواع رنگ آجر نسوز نما چیست؟

انواع رنگ آجر نسوز چیست

بهترین رنگ آجر نسوز چیست؟ از آن جایی که رنگ های آجر نسوز با توجه به میزان حرارت کوره ایجاد می شوند نمی توان گفت کدام رنگ آن بهترین است؛ زیرا طیف رنگی آجر نما نسوز به قدری گسترده و جذاب می باشد که انتخاب را برای همه ما سخت می کند. اما از پر کاربردترین و پر طرفدارترین انواع رنگ آجر نسوز می توان به موار زیر اشاره کرد:

  • آجر انگلیسی نسوز که طیف رنگی آن از قرمز روشن تا قرمز تیره و جیگری است.
  • آجر شاموتی نسوز که طیف رنگی آن کرم، خردلی، پرتقالی و طلایی است.
  • آجر سفید صدفی نسوز
  • اجر مشکی و خاکستری نسوز
  • آجر نسوز قهوه ای

مقایسه آجر نسوز شاموتی و انگلیسی

آجر شاموتی و انگلیسی از پر طرفدارترین و پر فروش ترین رنگ ها در میان انواع رنگ آجر نسوز است. تفاوت این دو آجر علاوه بر رنگ از نظر نوع کاربری نیز محسوس می باشد. از آنجایی که آجر شاموتی درجه تحمل بالاتری نسبت به آجر انگلیسی دارد در ساخت کوره ها بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.


دسترسی به قیمت آجر شاموتی نسوز در تاریخ روز و درب کارخانه تنها با کلیک روی دکمه:


کاربرد انواع آجر نسوز

شاید برای افرادی که آشنایی کاملی با آجر نمای نسوز ندارند سوال باشد که دقیقا کاربرد آجر نسوز چیست؟ آجر نسوز به عنوان مدرن ترین نوع آجر، ویژگی هایی دارد که باعث شده از جایگاه ویژه و گسترده ای در صنعت ساختمان سازی برخوردار شود. از کاربردهای مهم این آجر می توان موارد زیر را مطرح کرد:

  • نمای آجر نسوز در ساختمان
  • نمای داخلی
  • کف فرش
  • باربیکیو
  • شومینه
  • ساخت کوره با آجر نسوز

یکی از دلایل پر کاربرد بودن آجر نسوز، تنوع رنگی و ابعادی آن است. با توجه به این امر معروفترین آجرهای نسوز که آجر شاموتی و انگلیسی می باشند در برخی از کاربری ها باهم متفاوت هستند.

به طور مثال کاربرد آجر نسوز شاموتی به دلیل مقاومت بالایی که نسبت به آجر انگلیسی در برابر حرارت دارد، در ساخت کوره های صنعتی بسیار استفاده می شود و بهترین گزینه برای این امر می باشد.

کاربرد آجرهای نسوز انگلیسی که نسبت به آجر شاموتی مقاومت کمتری در برابر حرارت دارند، باعث شده است تا برای ساخت کوره های صنعتی مورد استفاده قرار نگیرند و با توجه به علایق افراد، در نمای خارجی بیشتر استفاده شوند.

۱- کاربرد آجر نسوز در نمای خارجی ساختمان

کاربردهای آجر نسوز چیست

 

نمای خارجی ساختمان با آجر نسوز می تواند یکی از ماندگارترین و جذاب ترین نماهای شهر باشد که چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند. علاوه بر آن آجر نسوز به دلیل ویژگی ضد حرارت بودن بهترین گزینه برای ساخت کوره، باربیکیو و شومینه محسوب می شود.

آجر نسوز نسبت به سایر مصالح و انواع آجرها به دلیل ویژگی ضد حرارت و مقاومت بالایی که در برابر عوامل محیطی دارد، مناسب ترین گزینه برای نمای خارجی ساختمان ها محسوب می شود. کاربرد آجر نسوز در نمای ساختمان باعث می شود عمر مفید ساختمان بسیار بالا رود.

آجر نسوز در رنگ های متنوع بسیاری از جمله قرمز تیره تا روشن (آجر نسوز انگلیسی یا سمیرم)، طلایی، سفید، مشکی، کرم و… موجود می باشد که با طراحی های خلاقانه می توان نمای بسیار چشم گیری را در ساختمان و ویلاها ایجاد کرد و رنگ و بوی متفاوتی به آن داد.

۲- کاربرد آجر نسوز در نمای داخلی ساختمان

همانطور که گفته شد آجر نسوز با توجه به تنوع رنگ و مدل های مختلف جذابیت ظاهری شیکی دارد که جلوه نمای داخلی ساختمان را بسیار جذاب می کند. کاربرد آجر نسوز در نمای داخلی بسیار متنوع می باشد که با هریک از رنگ ها می توان سبک های شیک و متفاوتی را ایجاد کرد به طور مثال:

  • استفاده آجر نسوز مشکی و خاکستری برای ایجاد نما به سبک کلاسیک و مینیمال
  • استفاده از رنگ های کرم، طلایی، قهوه ای و… برای ایجاد نما به سبک مدرن
  • استفاده از رنگ سفید و قرمز با طرح رستیک برای ایجاد نمایی سنتی و جذاب

از انواع رنگ آجر نسوز می توانید در فضای نشیمن منزل همچون تی وی وال، شومینه، آشپزخانه، دیوار تزئینی، دیوار پشت مبل و… استفاده کرده و سبک دکوراسیون دلخواه خود را ایجاد کنید.


با کلیک روی دکمه زیر کاربردهای جذابی که آجرها دارند را بیشتر بخوانید:

۳- ساخت باربیکیو با آجر نسوز انگلیسی

آجر نسوز باربیکیو

از آنجایی که آجر نسوز در برابر حرارت مقاوم است بهترین متریال برای ساخت باربیکیو محسوب می شود. آجر انگلیسی که طیف رنگی قرمز دارد از پر طرفدارترین ها برای این امر است. بنابراین اگر قصد ساخت باربیکیو را دارید و به دنبال متریالی مناسب برای آن می گردید، آجر انگلیسی نسوز به عنوان مقرون به صرفه ترین آجر، از بهترین گزینه ها برای این کار می باشد.

البته شما می توانید برای ساخت تنور با آجر نسوز هم از این آجر استفاده کنید. آجر انگلیسی یا آجر شاموتی بهترین نوع آجر نسوز برای ساخت تنور می باشد.

 

۴- کاربرد آجر نسوز شاموتی در شومینه

امروزه استفاده از شومینه در دکوراسیون منزل بسیار رایج شده و فضای مدرنی را در نشیمن ایجاد می کند. از آنجایی که استفاده از آجر در شومینه بسیار کاربردی تر و مقرون به صرفه تر از سایر مصالح می باشد، شما می توانید از بهترین نوع آجر برای شومینه، یعنی آجر نسوز شاموتی استفاده کنید.

از کاربرد آجر نسوز در شومینه می توان به فضای داخلی و خارجی آن اشاره کرد. استفاده از آجر نسوز در شومینه باعث می شود تا دیوارها داغ نشده و حرارت زیاد ناشی از آتش به دیوارهای کناری آسیب نزند؛ همچنین مقاومت بالای این آجر نسبت به حرارت باعث می شود هرگز تحت تاثیر حرارت و دما زرد نشود.

پیشنهاد آجر آنلاین برای آجر نسوز شومینه در رنگ های کرم، طلایی، خردلی و پرتقالی می باشد که به آن آجر شاموتی نیز می گویند. آجر نما شاموتی به دلیل رنگ های روشن و جذابی که دارد شومینه را بسیار شیک و مجلل می کند.

 



۵- کاربرد آجر نسوز کوره

کوره ها به دلیل حرارت بسیار زیادی که دارند نیازمند آجرهایی می باشند که مقاومت بالایی در برابر حرارت داشته باشند. یکی از بهترین آنها آجر نسوز است. از کاربرد آجر نسوز در انواع کوره ها می توان به موارد زیر اشاره کرد و برای ساخت آنها از این نوع آجر کمک گرفت:

  • استفاده آجر نسوز در ساخت دیواره‌های داخلی کوره‌های ذوب آهن
  • کاربرد آجرهای نسوز در ساخت کوره‌هایی که در آن‌ها آلیاژهای غیر آهنی تولید می‌شود
  • جهت استفاده در صنعت شیشه سازی و ساخت کوره‌های تولید شیشه
  • کاربرد انواع آجر نسوز کوره در تمام کوره های آجر پزی

۶- کاربرد آجر نسوز برای ساخت باغچه

آجر نسوز دارای مدل های مختلفی است که می توانید آنها را به همراه لیست قیمت در صفحه مورد نظر مشاهده کنید. مدل های مختلف آجر نما نسوز این امکان را فراهم کرده است که تنها برای نما استفاده نشود و کاربردهای مختلفی داشته باشد.

از جمله کاربردهای آجر نسوز، ساخت باغچه یا تزیین آن می باشد. رایج ترین ابعاد این آجر برای ساخت باغچه ۵٫۵×۱۰×۲۰ و مناسب ترین رنگ برای ساخت باغچه با آجرنسوز قهوه ای، انگلیسی و شاموتی است.

استفاده از آجر نسوز به همراه سایر متریال ها

کاربرد آجر نسوز بسیار گسترده می باشد که استفاده از آن در نما تمامی سلایق و سبک های طراحی را پوشش می دهد. آجر نسوز به دلیل انعطاف پذیری و تنوعی که دارد به راحتی می تواند با سایر متریال های نما (سنگ، چوب، کامپوزیت، شیشه و…) هم نشینی یابد. در این راستا طراحان توانسته اند بیش از صدها طرح در نمای خارجی و داخلی ساختمان ها به همراه سنگ، چوب و… ایجاد کنند.

مزیت های استفاده از آجر نسوز چیست؟

چرا باید برای نمای ساختمان از آجر نسوز استفاده کنیم؟ مزیت آجر نسوز چیست؟ آجرهای نسوز با توجه به نوع و کیفیت مواد مزیت های مختلفی دارند که باکفیت ترین آن دارای مزیت های زیر است:

  • مقاومت دمایی بالای ۱۰۰۰ درجه
  • تنوع رنگی و مدل
  • سازگاری با محیط زیست
  • ضد شوره بودن
  • مقاومت بالا در برابر تغییرات دمایی هوا و باران های اسیدی

تفاوت آجر معمولی و آجر نسوز چیست؟

تفاوت آجر معمولی و آجر نسوز چیست

همانطور که گفته شد آجر نسوز یکی از مدرن ترین انواع آجرها می باشد که با آجر معمولی تفاوت های بسیاری دارد. نمونه از این تفاوت ها را در ادامه می توانید مطالعه کنید:

  • میزان دما: آجرهای نسوز با توجه به مقاومت بالایشان در برابر حرارت های بالا در کوره ها بسیار کاربرد دارند و نسبت به آجر معمولی تخلخل کمی دارند.
  • ترکیبات: آجر نسوز از ترکیب سیلیس، آلومینیا، تیتانیوم و سایر اکسیدهای فلزی تولید شده است اما آجر معمولی علاوه بر سیلیس و آلومینیا از آهک، اکسید آهن و… تولید شده است.
  • رنگ ها و ظواهر: ظاهر آجر نسوز مستطیل شکل با لبه های تیز است اما آجر معمولی می تواند متفاوت باشد و علاوه بر آن تنوع رنگی آجر نسوز بسیار گسترده می باشد.
  • رسانایی گرمایی: آجرنسوز با توجه به ساختار آن عایق خوبی برای جذب حرارت و عایق گرمایی است اما آجر معمولی رسانایی بالایی در انتقال حرارت دارد.

آجر نسوز چگونه ساخته می شود؟

ساخت آجر نسور چگونه است

در پروسه ساخت آجر نسوز ابتدا سنگ ها و مواد اولیه آن آسیاب شده و به خاکی نرم تبدیل می شوند. در ادامه این خاک نرم وارد کوره ها با درجه حرارتی مشخص شده و در آن سایر عناصر مورد نیاز باهم ترکیب می شوند. بعد از ترکیب عناصر و رطوبت کافی، برای قالب گیری و پرس هدایت می شوند.

پس از مرحله قالب گیری ملات موردنظر در واگن ها کوره چیده شده و وارد مرحله پخت می شوند؛ در آنجا رطوبت خود را کاملا از دست داده و عملیات پخت در دمای بالای ۱۵۰۰ درجه آغاز می شود. پخت آجر نسوز معمولا ۳ روز طول می کشد که پس از آن مراحل خنک سازی و بسته بندی انجام می شود.

در خصوص تولید آجر نسوز مقاله ای جامع آماده شده است که علاقه مندان به روند و نحوه تولید آجر نما نسوز می توانند با کلیک روی لینک آن را مطالعه کنند.

جمع بندی

علت نامگذاری آجر نسوز به دلیل وجود خاک نسوز و کانی هایی می باشد که در برابر حرارت بسیار مقاوم می باشند. از آجر نما نسوز می توان در تمام شرایط اقلیمی متفاوت استفاده کرد. در این مقاله از آجر آنلاین تلاش ما بر این بوده است که پاسخ جامعی به سوال “آجر نسوز چیست؟” بدهیم و راهنمای کاملی برای خرید و مطالعه شما عزیزان باشد.

سوالات متداول از کاربرد آجر نسوز و ویژگی های آن

آجر نسوز چیست؟

✅ آجر نسوز یکی از مدرن ترین آجرهایی است که با خاک چینی و نسوز تولید می شود. این آجر، حرارت بالای ۱۰۰۰ درجه را به خوبی تحمل می کند و به همین دلیل یکی از مناسب ترین متریال ها برای پوشش دیواره های کوره های صنعتی، ساخت شومینه و تنور و… می باشد.

کاربرد آجر نسوز چیست؟

✅ ساخت کوره با آجر نسوز، ساخت تنور با آجر نسوز، شومینه، دیوار پذیرایی و اتاق خواب و… از کاربردهای به خصوص این متریال است.

تولید آجر نسوز تا چند روز طول می کشد؟

✅ معمولا پخت و تولید آجر نسوز تا ۳ روز به طول می انجامد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نمونه آجر رایگان میخوای؟
شمارتو وارد کن
ما باهات تماس می گیریم!