جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
ساخت شومینه با آجر نسوز

آموزش ساخت شومینه با آجر نسوز

آنچه در این مقاله می خوانید

صدای سوختن چوب و آتش گرفتن آن می تواند یکی از آرامبخش ترین لحظات را در روزهای سرد پاییز و زمستان در کنار شومینه با آجر نسوز فراهم سازد.

استفاده از آجر نسوز شومینه به دلیل ویژگی هایی که دارد گرما و روح تازه ای را در منزل شما ایجاد می کند. تنوع رنگی آجر نسوز نقطه قوت این آجر است که باعث می شود هر نوع سلیقه ای را پوشش دهد و به راحتی با دکوراسیون منزل ست شود. بنابراین اگر قصد دارید مکانی دنج در منزل خود داشته باشید شومینه آجری گوشه با کمی تزئینات بهترین پیشنهاد است.

آجر نما نسوز به دلیل ویژگی هایی که دارد باعث شده است تا نظر بسیاری از طراحان و مهندسین را جلب کند و کاربردهای بی نظیری را فراهم کند. پیشنهاد می شود با مطالعه کاربرد آجر نسوز شناخت بیشتری از این آجر کسب کنید و از آجر نسوز در نمای داخلی و خارجی ساختمان خود بهتر استفاده نمایید.

پیشنهادی:  بهترین آجر برای سوله سازی

در ادامه می توانید نمونه تصاویری از عکس شومینه آجری گوشه و وسط را در شیک ترین و جدیدترین مدل ها مشاهده کنید و ایده بگیرید.

 عکس شومینه با آجر نسوز

عکس شومینه با آجر نسوز
شومینه آجری نسوز
مزایای استفاده از آجر نسوز برای شومینه
آجر نسوز شومینه ای
طرح شومینه با آجر نسوز
ساخت شومینه آجری نسوز
شومینه با آجر نسوز 10*10
رنگ شومینه آجری سفید
آجر نسوز شومینه رنگ مشکی

پیشنهاد: کاربرد آجر در ساخت اپن آشپزخانه

آموزش ساخت شومینه با اجر نسوز

آموزش ساخت شومینه با آجر نسوز در ادامه به صورت مرحله به مرحله برای درک بهتر شما عزیزان بیان شده است:

مرحله اول؛ انتخاب نوع آجر

در این مرحله ابتدا باید نوع آجر نسوز و الگوی شومینه خود را انتخاب کنید. آجر نسوز با رنگ های روشن مانند سفید گزینه مناسبی جهت ساخت شومینه آجری گوشه و یا وسط محسوب نمی شود.

طرح شومینه آجری به ۳ قسمت تقسیم می شود: داخل شومینه، لبه های شومینه، خارج شومینه یا نمای آن. برای هر کدام از این بخش ها می توانید از انواع آجر شومینه استفاده نمایید.

به طور مثال برای داخل شومینه بهترین گزینه استفاده از آجر شاموتی نسوز که مقاومت بالایی در برابر حرارت دارد است. برای لبه های شومینه می توانید از آجر ال نسوز استفاده نمایید. برای خارج شومینه یا نمای آن می توانید از هر رنگ و ابعاد آجر نسوز شومینه با توجه به دکوراسیون داخلی استفاده نمایید.

علاوه بر این موارد آجر نسوز دارای طرح های متفاوتی از جمله ال نسوز، کف نسوز، کرکره ای، تایل و… می باشد که متناسب با الگوی شومینه خود باید یکی از آنها را انتخاب کرد.

برای ابعاد آجر نسوز شومینه می توان از آجرهای ۷*۳۱ استفاده کرد که استانداردترین ضخامت آن برای شومینه ۲/۵ می باشد. اما به طور کلی می توانید از آجر نسوز مطابق با سلیقه خود در ابعاد دیگر نیز استفاده کنید.

مرحله دوم؛ تهیه ابزارها

برای ساخت شومینه آجری گوشه یا هر طور دیگر نیازمند ابزارهای زیر می باشید:

  • سطل بزرگ
  • ماله
  • راهنمای فاصله
  • اسفنج

از آنجایی که نصب آجر نسوز شومینه با ملات صورت می گیرد، می توان از ملات معمولی سیمانی و یا سیمان نسوز استفاده کرد که دستور درست کردن آن بر روی کیسه قرار دارد.

مرحله سوم؛ پوشاندن دیوار پشتی شومینه

پس از درست کردن ملات نسوز شومینه ابتدا باید دیوار پشتی شومینه را با یک لایه ملات بپوشانید. دلایل این کار به شرح زیر است:

  1. شکاف هوا برطرف می شود؛
  2. یک لایه محافظت شده در برابر حرارت ایجاد می شود.

مرحله چهارم؛ نصب آجر نسوز شومینه

در این مرحله نوبت به نصب آجر نسوز شومینه می سد. به این صورت که ابتدا آجر کف شومینه را قرار دهید. نکته مهمی که در این مرحله وجود دارد، این است که راهنمای فاصله باید به درستی تنظیم شود و یک شکاف انبساطی بین دیواره پشتی و کناری به وجود آید. این شکاف باعث می شود تا از ترک خوردگی آجر جلوگیری شود.

مرحله پنجم؛ پاک کردن ملات های اضافی

پس از اینکه آجر چینی شومینه تمام شد با یک اسفنج مرطوب ملات های اضافی روی آجر نسوز را پاک کنید.

برای خرید آجر نما شومینه قیمت درب کارخانه و با کیفیت بالا کافیست روی دکمه زیر کلیک کنید، و با کارشناسان فروش ما برای خریدی بهتر تماس بگیرید.

نحوه ساخت شومینه آجر نسوز


دسترسی به لیست قیمت آجر نسوز شومینه در تاریخ روز و خرید آن تنها با کلیک روی دکمه


مزایای ساخت شومینه آجری

ساخت شومینه با آجر نسوز مزایایی دارد که با دانستن آنها شاید شما هم برای شومینه خود از آجر استفاده کنید، علاوه بر آن فضای متفاوت و منحصر به فردی را در نمای داخلی می توانید با شومینه آجری گوشه ایجاد نمایید.

دانستن این مزایا کمک می کند تا با آگاهی بیشتری به خرید آجر نسوز برای شومینه بپردازید:

  • قابل دسترس بودن آجر
  • مقاومت بالا در برابر حرارت بالای ۵۰۰ درجه و آتش
  • دوام زیاد شومینه آجری
  • نمایی اصیل و جذاب
  • ضد فرسایش
  • ثابت بودن رنگ آن
  • نصب آسان
  • مقرون به صرفه بودن
  • تنوع در رنگ

آجر به عنوان اصلی ترین متریال در ساختمان سازی امروزه برای ساخت باربیکیو، شومینه و… استفاده می شود. در مقاله کاربرد آجر می توانید با انواع آجر ساختمان سازی و نما و کاربردهایی که هریک از آنها دارند آشنا شوید. مطالعه این مقاله جامع شما را در خرید بهتر آجر مورد نظرتون راهنمایی می کند.

انواع شومینه آجری

برای ساخت شومینه آجری مدرن باید به سبک های مختلفی که دارد توجه داشت تا بهتر بتوان آن را با چیدمان و دکوراسیون نشیمن ست کرد. این سبک های شومینه در لیست زیر بیان و بررسی شده است:

  • اسکاندیناوی
  • فرانسوی

۱- مدل فرانسوی

این سبک شومینه که علمکرد حرارت مستقیم را دارد در نگاه بیشتر جنبه تزئینی دارد. در همین راستا می توان آن را نقطه کانونی در نشیمن کرد و با کمی خلاقیت کنج گرم و منحصر به فردی را در منزل ایجاد کنید.

ساخت این مدل شومینه اغلب با آجر یا کاشی اجرا می شود که نوعی شومینه آجری ساده محسوب می شود.

از آجر نسوز نه تنها برای طراحی شومینه آجری بلکه در نمای داخلی نیز بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. با کلیک روی دکمه زیر می توانید اطلاعات جامعی از کاربرد آجر نسوز در نمای داخلی مطالعه نمایید و نمونه تصاویر بسیاری برای ایده گرفتن نیز مشاهده کنید.

 

مزیت های ساخت شومینه با آجر نسوز


مطالعه جامع ترین کاربرد آجر نسوز در نمای داخلی و مشاهده نمونه تصاویر آن تنها با کلیک روی دکمه


۲- مدل اسکاندیناوی

به طور کلی در طراحی دکوراسیون داخلی، یکی از سبک های طراحی، اسکاندیناوی است. در این مدل جنبه طراحی بر پایه سادگی قرار دارد و دکوراسیونی آرامش بخش و طبیعی مدنظر است.

بر این اساس طرح شومینه اسکاندیناوی نیز تا جای ممکن ساده بوده و شکلی نزدیک به طرح طبیعت دارد. تصویر زیر نمونه ای از طراحی دکوراسیون داخلی با شومینه به سبک اسکاندیناوی را برای شما به نمایش گذاشته است.

چنانچه علاقه مند به شناخت انواع دکوراسیون داخلی و نکات مربوط به این حوزه هستید، روی لینک دکوراسیون داخلی از سایت آجر آنلاین کلیک کرده و اطلاعات کاملی در این خصوص مطالعه نمایید.

طرز تهیه ملات شومینه

برای تهیه ملات شومینه می توانید مراحل زیر را انجام دهید
۱٫ جمع آوری مواد: برای تهیه ملات دودکش به موادی مانند سیمان پرتلند، ماسه، آب و ترکیبات ضد آب نیاز دارید.

۲٫ تهیه ملات: در یک دسته از آماده سازی ملات، سیمان پرتلند و ماسه را به نسبت ۱:۳ یا ۱:۴ (یک قسمت سیمان به سه یا چهار قسمت ماسه) در یک سطل یا کاسه اندازه گیری کنید.
.
۳٫ مخلوط کردن مواد: سیمان و ماسه را با استفاده از میکسر یا بتن کن مخلوط کنید. هدف از اختلاط صحیح و یکنواخت مواد ایجاد یک ملات یکپارچه است.

۴٫ اضافه کردن آب: به تدریج آب را به مواد اضافه کنید و همزمان با هم مخلوط کنید.
.
۵٫ شومینه را آماده کنید: قبل از اجرای ملات، شومینه را بررسی کرده و از تمیز و خشک بودن سطح آن مطمئن شوید. همچنین مطمئن شوید که از مواد سازگار با ساختار شومینه استفاده کنید.

۶٫ کاربرد ملات: با استفاده از تیغه، سطح شومینه را ملات بمالید. با استفاده از ماله یا ابزاری مشابه سطح ملات را صاف کرده و به خوبی و به طور یکنواخت در تمام طول شومینه پخش کنید.

۷٫ تمیز کردن: پس از استفاده از ملات، ابزار و وسایل مورد استفاده خود را با دقت تمیز کنید. همچنین قبل از قرار دادن ملات روی شومینه اجازه دهید حداقل ۲۴ ساعت خشک شود.

شناخت انواع آجر نسوز شومینه

آجرهای نسوز شومینه به دلیل طیف رنگی بسیاری که دارند به دسته های مختلفی تقسیم بندی می شوند که در لیست زیر مناسب ترین رنگ های آجر شومینه ذکر شده است:

  • آجر انگلیسی (سمیرم): یکی دیگر از نام های آجر قرمز نسوز، آجر انگلیسی می باشد. طیف رنگی این آجر از رنگ قرمز روشن تا تیره می باشد که بهترین گزینه برای طرح شومینه با آجر نسوز محسوب می شود.
  • آجر شاموتی: آجر نسوز شاموتی بیشتر در طیف رنگی پرتقالی، کرم، خردلی و طلایی ساخته می شود که از پرطرفدارترین آن برای ساخت شومینه با آجر نسوز است. (بیشتر بدانید : تفاوت آجر شاموتی با انگلیسی)
  • آجر قهوه ای و مشکی: یکی از انواع آجر شومینه، قهوه ای و مشکی است که به دلیل تیره بودن رنگ آن یکی دیگر از گزینه های مناسب برای ساخت شومینه گازی محسوب می شود. رنگ شومینه اجری قهوه ای و مشکی نمای بسیار شیک و خیره کننده ای را در منزل شما ایجاد کند.

انواع رنگ آجر نسوز برای شومینه


خرید آجر نسوز شاموتی به قیمت درب کارخانه و مشاهده قیمت در تاریخ روز:


ابعاد آجر نسوز شومینه

آجر نسوز شومینه دارای ابعاد مختلفی است که شما می توانید در هر ابعادی برای ساخت شومینه آجری ساده یا ساخت شومینه گازی با آجر نسوز استفاده کنید. اما رایج ترین ابعادی که برای ساخت شومینه آجر نسوز استفاده می شود در ابعاد ۷×۳۱ است.

از سایر ابعادی که برای درست کردن شومینه با آجر نسوز می توانید استفاده کنید شامل ۵٫۵×۱۰×۲۰ و ۲٫۵×۵٫۵×۲۶ است. شما می توانید برای خرید آجر نسوز در هریک از این ابعاد به فروشگاه آجر آنلاین مراجعه کنید و به قیمت درب کارخانه سفارش خود را ثبت کنید.

۳ نکته مهم در نحوه براق كردن آجر شومینه

عکس شومینه با آجر نسوز
عکس شومینه آجری مشکی

تمیز نگه داشتن آجر نما شومینه باعث می شود علاوه بر زیبایی ظاهری که ایجاد می کند عملکرد بهتری نیز داشته باشد. بنابراین نکاتی در این راستا وجود دارد که باید به آن ها توجه کنید:

  • تمیز کردن آجر شومینه باید مدیریت شود. به طور مثال حداقل هر دوسال یکبار باید تمیز شود؛
  • برای جلوگیری از تجمع خاکستر در شومینه باید پس از هر بار آتش سوزی مرتبا آن را تمیز کنید؛
  • هنگام تمیز کردن خاکسترها برای جلوگیری از پخش دود و غبار از اسپری آب استفاده کنید.

سوالات متداول از آجر شومینه و ساخت آن

از چه ابعاد آجر نسوز برای شومینه استفاده کنیم؟

✅ برای ابعاد آجر نسوز شومینه می توان از آجرهای ۷*۳۱ استفاده کرد که استاندارترین ضخامت آن برای شومینه ۲/۵ می باشد.

بهترین رنگ آجر نسوز برای شومینه چه رنگی است؟

✅ آجر نسوز انگلیسی، مشکی، قهوه ای و خاکستری می تواند بهترین انتخاب برای ساخت یک شومینه آجری متفاوت و منحصر به فرد باشد.

چگونه شومینه آجری نسوز را تمیز نگه داریم؟

✅ برای اینکه شومینه آجری همواره تمیز باشد باید ۱_ حداقل هر دوسال آن را تمیز کنیم. ۲_ پس از هر بار آتش سوزی خاکستر آن را جمع آوری کنیم. ۳_ هنگام تمیز کردن خاکسترها از اسپری آب استفاده کنیم.

2 Comments

    1. سلام و وقت بخیر دوست عزیز
      بله همینطوره. آجر نسوز شومینه نسبت به سایر آجر ها مقاوت بالاتری نسبت به گرما و حرارت داره و به همین دلیل متریال مناسب تری برای شومینه هست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نمونه آجر رایگان میخوای؟
شمارتو وارد کن
ما باهات تماس می گیریم!