جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
آجر عایق صدا

آجر عایق صدا چیست؟ هر آنچه از آجر عایق صدا باید بدانید

آنچه در این مقاله می خوانید

یکی از مصالحی که می تواند به عنوان عایق صدا از آن استفاده کرد آجر عایق صدا است که ما در این مقاله به این خواهیم پرداخت که چه آجری می تواند عایق صدا باشد؟ آیا آجر نما هم می تواند یک عایق صوتی برای ساختمان باشد؟

در دنیای پر سر و صدای امروزی، عایق صوتی ساختمان ها به یک ضرورت تبدیل شده است. آلودگی صوتی می تواند اثرات منفی زیادی بر سلامت روانی انسان داشته باشد و باعث اضطراب و بی خوابی شود.
عایق صوتی ساختمان ها می تواند با کاهش ورود صدا به داخل ساختمان، اثرات منفی آلودگی صوتی را به طور قابل توجهی کاهش دهد. انواع مختلفی از عایق صوتی وجود دارد از جمله انواع مصالح ساختمانی، پشم شیشه، پنجره دو جداره و … که استفاده از هر کدام به محل پروژه، نظر کارفرما، هزینه‌ها و نیز وجود شرایط برای اجرای روش بستگی دارد.

آجر عایق صدا چیست؟

زندگی شهرنشینی معمولاً با سر و صدای زیادی همراه است. این هیاهو برای هر فردی ممکن است آزاردهنده باشد. افراد در شهرها کوشیده‌اند این مشکل را به‌ نوعی برطرف کنند.

آجر عایق صدا نوعی مصالح ساختمانی است که برای کاهش انتقال صدا از طریق دیوارها و سقف ها طراحی شده است. این آجرها از مواد مختلفی مانند بتن سبک، ماسه متخلخل و خاک رس ساخته شده اند.

آجر عایق صدا، امواج صوتی را جذب و پراکنده می کند و از عبور آنها از دیوار جلوگیری می کند. این امر باعث ایجاد فضایی آرام تر و ساکت تر در داخل ساختمان می شود. استفاده از مصالحی که دارای سوراخ هایی هستند که هوا و اکسیژن را در خود محبوس می کنند، می توانند جز متریال های عایق صوت و حرارت باشند مانند آجر سوراخ دار یا لفتون، بلوک سفال، بلوک لیکا و هبلکس. این مصالح در هنگام قرار گرفتن بر روی هم می‌توانند حالت خلائی را ایجاد کنند و مانع از عبور صدا به داخل شوند.

خرید و دریافت قیمت آجر بهمنی و سفالی

تا اینجا فهمیدیم که آجر عایق صدا، مانع ورود و خروج صدا می شود، اما آجرهای دیگری موجود می باشد که در برابر اسید و باران های اسیدی بسیار مقاوم می باشند و بیشتر از آنها در مکان های اسیدی استفاده می کنند. به این نوع آجرها، آجرهای ضد اسیدی می گویند که برای اطلاعات بیشتر از این آجر، بر روی لینک ضمیمه شده کلیک کنید.

انواع آجر عایق صدا

۱- آجر ده سوراخ یا لفتون

آجر لفتون با نام های ۱۰ سوراخ، سوراخ دار و بهمنی نیز شناخته می شود. وجود سوراخ در سطح آجر باعث شده تا این آجر عایق صوتی و حرارتی خوبی برای ساختمان باشد اما باید به این نکته توجه کرد که هنگام دیوارچینی، نباید این سوراخ ها از ملات پر شوند تا هوای موجود در آن محبوس بماند و ویژگی عایق بودن را به آجر بدهد، معمولا در عمل متاسفانه این مورد رعایت نمی شود.

وجود این سوراخ خا در سطح آجر مزایایی دیگری هم دارند که باعث می شوند ملات بین آجرها نفوذ بهتری داشته باشد و باعث استحکام دیوارها شود. همچنین این سوراخ ها باعث می شود میلگرد درون آنها قفل شده و همین امر ساختمان های آجری را در برابر زلزله مقاوم می کند. بنابراین این آجر برای دیوار چینی می تواند بهترین انتخاب باشد.

این آجر  نه تنها در دیوار چینی بلکه در ساخت پی، سوله سازی و اجرای سقف  نیز کاربرد فراوان دارد و از لحاظ کیفیت در دو نوع آجر چهار طرف نما و سه طرف نما تولید می شود که از لحاظ قیمتی با هم متفاوت هستند.


دسترسی به قیمت آجر ده سوراخ در تاریخ روز و درب کارخانه تنها با کلیک روی دکمه


مواد سازنده این آجر در ساختمان سازی شامل خاک رس، نسوز یا شیل می باشد. حجم این آجر به دلیل سوراخ هایی که دارد تا ۲۵% کاهش یافته و سبک می شود.

متداول‌ترین رنگ‌های آجر سوراخ‌دار، رنگ‌های زرد و قرمز هستند اما در رنگ‌ گلبهی یا پوست پیازی هم تولید می‌شود و می توان آن را در ابعاد ۵.۵×۱۰×۲۱.۵ و ۵×۱۰ ×۲۱.۵ از آجر آنلاین خریداری نمود. با این آجر می توان تیغه های ۵ سانتی، ۱۰ سانتی، ۲۰سانتی و ۳۵ سانتی ساخت.

استفاده از آجر لفتون
استفاده از آجر لفتون یا ده سوراخ در ساختمان سازی و دیوار چینی

۲- آجر آنتیک یا دکوراتیو

آجر نما دکوراتیو یا آجر آنتیک که به آن آجر نما هلندی، پازلی و یا آجر نمای داخلی نیز می گویند، از مدرن ترین متریال های ساختمانی محسوب می شود که از مواد پلیمری ساخته شده است. این آجر ها معمولا برای تزیین در نمای داخلی استفاده می شوند از جمله دیوارهای تزیینی، دیوار پشت تلویزیون، دور ستون ها، دیوار راه پله و…

آجر دکوراتیو چون با خاک طبیعی ساخته نشده است نوعی آجر مصنوعی می باشد از این رو نه تنها می تواند عایق مناسبی برای صدا باشد بلکه با مشکلاتی از قبیل شوره زدن و رطوبت فراوان که منجر به رشد باکتری و قارچ می شود نیز مقابله کرده و باعث حفظ بهداشت خانه می شود.

این نوع آجرها می توانند حدود ۷۰ درصد صدا را جذب کنند. از این رو جزو بهترین انتخاب ها برای پوشش دیوارهای اتاق خواب یا پوشش دیوارهای مشترک بین دو واحد به شمار می روند. این آجرها از ظاهر جذابی هم برخوردارند و می توانند نمای کلی دکوراسیون داخلی شما را جذاب تر کنند. آجر دکوراتیو داخلی را در رنگهای سفید، خاکستری (طوسی)، کرم و قهوه ای، آبی، یشمی و… می توان از سایت آجر آنلاین خریداری کرد.

آجر تزئینی در نامی داخلی

کاربرد آجر عایق صدا 

در برخی مکان‌ها نیاز به سکوت داریم مثل منازل مسکونی مخصوصاً آپارتمان‌ها یا بیمارستان‌ها و حتی در استدیو صدا که با وارد شدن کوچکترین صدایی می‌تواند باعث اختلال در کار موسیقی‌دان‌ها و صداپیشه ها و… شود. به هر حال در این مکان‌ها می‌شود از آجر ضد صدا برای جلوگیری از ورود صدا استفاده کرد. استفاده از این مصالح کمک زیادی به جلوگیری از ورود صدا و همچنین هدر رفت انرژی دارد.

با انتخاب بهترین عایق ضد صدا می‌توانید در منزلتان خوابی آرام را تجربه کنید و همچنین محیطی به دور از هیاهو و سر و صدا برای خودتان بسازید . فقط کافی است در هنگام ساخت منزل از آجر ضد صدا مرغوب استفاده نمایید.

مزایای استفاده از آجر ضد صدا

آجر عایق صدا همانطور که از نامش پیداست مزیت جلوگیری از ورود صداهای اضافی به داخل ساختمان را دارد. اما علاوه بر آن مزایای دیگری هم دارد که در لیست زیر بیان کرده ایم:

  • باعث صرفه جویی در مصرف گرما و سرما می شود
  • در برابر رطوبت مقاوم هستند.
  • عمر و ماندگاری بالایی دارند

پرسشهای پر تکرار درباره آجر عایق صدا

آجر عایق صدا چیست؟

✅ آجر ضد صدا در واقع همان بلوک‌های آجری می‌باشند، بلوک عایق صوت و حرارت با استفاده از روزنه یا سوراخ‌هایی که دارند باعث جلوگیری از ورود صدا و هم چنین رفت و آمد حرارت می‌شوند.

آیا آجر نما می تواند عایق صدا باشد؟

✅ خیر، هیچکدام از آجر نماها نمی توانند عایق صدای خوبی محسوب شوند.

آجر ضد صدا از چه ماده ای درست می شود؟

✅ آجر عایق صدا از گل رس مرغوب شکل می‌گیرند. برای تولید آنها خاک رس مرغوب و آب و مواد مورد نیاز دیگر را داخل دستگاه ریخته می‌ریزند و گل را با فشار تنظیم شده‌ای از داخل سری شکل‌دهنده خارج می‌کنند.

آجر عایق ساختمانی بیشتر در چه مکان هایی کاربرد دارد؟

✅ در مکان هایی مثل منازل مسکونی مخصوصاً آپارتمان‌ها یا بیمارستان‌ها و حتی در استدیو که با ورود کوچکترین صدا اختلال ایجاد می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نمونه آجر رایگان میخوای؟
شمارتو وارد کن
ما باهات تماس می گیریم!