جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
آجر ضد اسید چیست

آجر ضد اسید چیست؟ (۴ کاربرد مهم آن در صنعت)

آنچه در این مقاله می خوانید

آجر ضد اسید یک نوع آجر است که برای مقابله با اثرات تخریبی اسیدها استفاده می‌شود. اسیدها می‌توانند به سطح آجرها صدمه برسانند و باعث خوردگی و تخریب آنها شوند. بنابراین، آجر ضد اسید برای کاربردهایی که نیاز به مقاومت در برابر اسیدها دارند، استفاده می‌شود.

آجر ضد اسید همانطور که از نامش مشخص است در برابر اسید مقاومت بسیار بالایی دارند. مواد اولیه این آجر خاک رس، فلدسپات و کوارتز است که در برابر اسیدهایی همچون اسید سولفوریک، کلریدریک، نیتریک و نمک مقاوم است به جز اسیدهای هیدروفلوریک و فسفریک داغ.

جهت اطلاع از قیمت آجر ضد اسید، دکمه زیر را لمس کنید:

امروزه با توسعه و پیشرفت صنعت ساخت و ساز، محصولاتی با کارکردهای متنوع، وارد بازار شده اند، که برخی آنها در برابر زلزله بسیار مقاوم می باشند یا برخی از آنها عایق خوبی برای صدا هستند مانند آجر ضد زلزله، آجر ضد صدا، آجر ضد اسید و… . اینکه آجر های ضد اسید دقیقا چه نوع آجری هستند و چه کارآیی هایی دارند را در ادامه این مطلب از آجر آنلاین متوجه خواهید شد.

آشنایی با آجر ضد اسید
آجر ضد اسید در محیط هایی که در معرض اسید هستند، استفاده می شود

آجر ضد اسید چیست؟

همان طور که گفته شد این آجرها در واقع آجر ضد اسید سولفوریک هستند و در جایی که در معرض پاشیدن اسید باشند و یا جاهایی که حوضچه‌های سولفور قرار دارند، استفاده می شوند.

این مصالح در مقابل اسیدهایی مانند اسید سولفوریک، کلریدریک و نیتریک کاملا مقاوم می‌باشد و از آجر ضد اسیدی پایه کربنی نیز می توان در این مواقع استفاده کرد.

این محصولات علاوه بر مقاومت در برابر اسید و قلیا مقاومت خوبی در برابر شوک حرارتی، تغییرات دما و همین‌طور آسیب‌های شدید مکانیکی از خود نشان می‌دهد. همچنین سطحی پر از منفذ و متخلخل دارند.

ترکیبات و روش‌های ساخت آجر ضد اسید ممکن است متنوع باشد، اما عموماً از موادی مانند سیلیسیوم دی‌اکسید (SiO2)، آلومینا (Al2O3) و فسفات‌ها استفاده می‌شود. این مواد باعث افزایش مقاومت آجر در برابر اثرات تخریبی اسیدها می‌شوند. همچنین، آجر ضد اسید ممکن است به روش‌های خاصی نیز پالایش شود تا خواص ضد اسیدی بیشتری بدست آید.

از آجر ضد اسید در بسیاری از برنامه‌های صنعتی و ساختمانی استفاده می‌شود، از جمله ساختمان‌های پتروشیمی، صنایع شیمیایی، معادن، آزمایشگاه‌ها و سیستم‌های تصفیه فاضلاب. در این کاربردها، آجر ضد اسید نقش مهمی در حفاظت از سازه‌ها در برابر اثرات تخریبی اسیدها ایفا می‌کند.

آجر به عنوان یکی از مصالح جداناپذیر در ساختمان و زندگی انسان ها، حرف ها و اطلاعات ناگفته ی زیادی دارد. آجر آنلاین که از معتبرترین مراکز فروش انواع آجر است، مقاله ای جامع تحت عنوان “آجر چیست” منتشر کرده است که می توانید با مطالعه آن، انواع آجر را بشناسید و از تاریخچه آن آگاهی داشته باشید. برای مطالعه آن کافیه روی لینک کلیک کنید.

تا اینجا فهمیدیم که آجر ضد اسید  و چه کاربردی دارد نوع دیگری از اجر وجود دارند  که عایق صدا در ساختمان هستند که به این نوع از آجرها، آجر عایق صدا میگویند که در سایت آجر آنلاین به طور کامل در این باره نیز صحبت شده است.

آجر ضد اسید سولفوریک
آجر های ضد اسیدی در برابر شوک حرارتی نیز مقاومند

کاربرد آجر های ضد اسید و نسوز

آجر ضد اسید سولفوریک به علت مقاومت در برابر اسید در اماکن صنعتی مانند کارخانجات و کارگاه ها استفاده می‌شود که در ادامه به چند مورد آن اشاره می‌کنیم:

  1. کارخانجات تولید مواد شیمیایی خورنده، پتروشیمی‌ها، نیروگاه‌ها و…
  2. کارخانجات مواد لبنی و غذایی
  3. اتاق‌های باطری صنعتی
  4. مخازن آبکاری، واحدهای اسید فسفوریک، اتوکلاو، کوره‌ها و گازسوزها

 

کاربرد آجر های ضد اسید در صنعت
از آجر ضد اسید در اماکن صنعتی استفاده می شود.

نوعی دیگر از مصالح ساختمانی هستند که با توجه به مقاومت دمایی بسیار زیادی که دارند در بسیاری از کوره های صنعتی، کارخانه های تولید شیشه، تنورها و… مورد استفاده قرار می گیرند. به این مصالح آجر نسوز می گویند.

این آجرها به دلیل زیبایی ظاهری که دارند، امروزه در بسیاری از نماهای داخلی و خارجی ساختمان ها نیز مورد استفاده قرار گرفته اند.


دسترسی به قیمت آجر نما نسوز در تاریخ روز و درب کارخانه تنها با کلیک روی دکمه:


آجر نما نسوز دارای رنگ ها و ابعاد متنوع بسیاری می باشد. این آجر یکی از کاربردی ترین انواع آجر نما است که می توانید در آجر آنلاین آن را به قیمت درب کارخانه خریداری نمایید.

آجر ضد اسید بهتر است یا کاشی ضد اسید؟

اگر بین خرید آجر ضد اسید یا کاشی آن مردد هستید، باید ابتدا نیاز خود را بهتر و بیشتر شناسایی کنید. گاه نیاز به پوشش ضد اسید را کاشی ضد اسید که ضخامتش زیر ۶۰ میلیمتر است، رفع می‌کند.

ولی اگر بار حرارتی و مکانیکی روی آن زیاد باشد به جای استفاده از کاشی، از آجر که ضخامتی بیشتر از ۶۰ میلیمتر دارد استفاده می‌شود.

مقایسه آجر ضد اسید با کاشی ضد اسید
ضخامت کاشی ضد اسید کمتر از ۶۰ میلیمتر است.

ویژگی های آجر ضد اسید

استفاده از آجرهای ضد اسید مزایایی دارد که خوب است چشم اندازی از مزایا و ویژگی های این آجر پر کاربرد داشته باشیم:

  • ضد آب و ضد یخ
  • خاصیت چسبندگی بالا
  • قابلیت نصب شدن بر روی سطوح مرطوب
  • نصب آسان و راحت
  • سازگاری و حفاظت از محیط زیست
  • سفارشی سازی بر اساس نیاز مشتریان
  • مقاومت بالا: آجر ضد اسید دارای مقاومت بالا در برابر اثرات تخریبی اسیدها است. این آجرها مقاومت زیادی در برابر اسیدهای قوی مانند اسید‌های سولفوریک و هیدروکلریک دارند و دچار تخریب و خوردگی نمی‌شوند.
  • بازده حرارتی بالا: آجر ضد اسید معمولاً دارای بازده حرارتی بالا است. این ویژگی آن را مناسب برای کاربردهایی می‌کند که نیاز به مقاومت در برابر حرارت و آتش دارند. آجر ضد اسید معمولاً در صنایع پتروشیمی، کوره‌ها و سیستم‌های تصفیه حرارتی استفاده می‌شود.
  • مقاومت مکانیکی بالا: آجر ضد اسید دارای مقاومت مکانیکی مناسبی است. این ویژگی به آن کمک می‌کند تا در برابر فشار و ضربه‌ها مقاومت کند و سازه‌هایی را به خوبی حفظ کند.
  • ضدخوردگی: آجر ضد اسید معمولاً دارای خاصیت ضدخوردگی است. این ویژگی آن را قادر می‌سازد تا در محیط‌هایی که حاوی رطوبت یا شیمیایی‌های خورنده هستند، ماندگاری خوبی داشته باشد.
  • عایق حرارتی: آجر ضد اسید دارای خاصیت عایق حرارتی است که می‌تواند در کاهش انتقال حرارت به سازه‌های دیگر کمک کند و تأثیر حرارتی را کاهش دهد.

وبسایت Ajoronline.com (فروشگاه اینترنتی آجر در سراسر ایران) سعی دارد با کمک دیدگاه ها و بازخوردهای شما کاربران گرامی، سطح خود را ارتقاء بخشیده و رضایت شما را به خود جلب نماید. با ارائه نظرات و انتقادات خود، ما را در این امر یاری کنید.

 

سوالات متداول درباره آجر ضد اسید 

❓ آجر ضد اسید چیست؟

✅ آجر ضد اسید نوعی آجر پیشرفته است که در برابر اسیدهایی همچون نمک، اسید سولفوریک، کلریدریک و نیتریک مقاوم است.

❓ آجرهای ضد اسید چه کاربردهایی دارند؟

✅ این آجر به علت مقاومت در برابر اسید در اماکن صنعتی مانند کارخانجات و کارگاه ها شامل کارخانجات تولید مواد شیمیایی، لبنی و مخازن آبکاری و… استفاده می شود.

❓ در چه مواقعی بهتر است از کاشی ضد اسید استفاده کرد؟

✅ گاه نیاز به پوشش ضد اسید را کاشی ضد اسید که ضخامتش زیر ۶۰ میلیمتر است، رفع می‌کند. ولی اگر بار حرارتی و مکانیکی روی آن زیاد باشد بهتر است از آجری که ضخامت بیشتر از ۶۰ میلیمتر دارد استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نمونه آجر رایگان میخوای؟
شمارتو وارد کن
ما باهات تماس می گیریم!