جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
آجر ضد زلزله چیست

آجر ضد زلزله چیست؟ (اختراعی نوین در ایران)

آنچه در این مقاله می خوانید

صنعت ساخت و ساز روز به روز در حال پیشرفت، توسعه و تولید محصولات جدید مطابق با نیازهای روز می‌باشد. آجر ضد زلزله ایرانی نمونه‌ای از این اختراعات است.

با توجه به زلزله خیز بودن کشور ایران، این اختراع از کاربردی ترین اختراعات بوده و در تمام موقعیت‌های جغرافیایی می‌توان از آن استفاده کرد. 

به طور کلی اختراع آجر در مدل ها و انواع مختلف باعث شده است تا روند ساخت و ساز و طراحی ساختمان تغییر کند و مطابق نیازهای روز پیش برود. در مقاله آجر چیست که از جامع ترین مقالات انتشار شده در آجر آنلاین است می توانید در خصوص انواع آجرها از گذشته تا به الان، کاربردها، پیشینه آجر و… مطالعه کنید.

آجر ضد زلزله چگونه ایمنی ساختمان را تضمین می کند؟

شاید بسیاری از شما کاربران عزیز نام آجر های ضد زلزله را شنیده باشید. اما این آجرها به چه صورت کار می کنند؟ در برابر زلزله تا چه حد می توانند از خودشان مقاومت نشان دهند؟ با مشاهده این ویدئو می توانید پاسخ به این سوالات را دریافت کنید:

روش تولید آجر ضد زلزله در ایران

در ساخت آجر ضد زلزله، ۳۰ درصد خاک رس و مواد افزودنی چون خاک اره، روان کننده‌ها، پلی استایلن‌‎ها و دیگر مواد افزودنی بومی به کار برده شده است.

همچنین شیارها و حفره‌هایی با دستگاه‌های مخصوص در پشت و روی آن‌ها ایجاد شده که در زمان عملیات چفت و بست و چیدمان آجرها روی هم، این شیارها کاملا بر هم منطبق و حفره‌ها توسط آرماتور به زمین متصل می‌شوند.

در واقع آجرهای ضد زلزله بدون نیاز به ملاتی چون سیمان و ماسه به‌صورت افقی و عمودی چیده می‌شوند.

ساخت آجر ضد زلزله در ایران
آجرهای ضد زلزله دارای شیارهایی در پست و روی خود هستند.

مزایای آجرهای ضد زلزله

همان‌طور که در ابتدا ذکر شد، در اتصال این آجرها ملات به شکل نازک کاری استفاده شده و حتی می‌توان از چسب دوغاب به جای سیمان و شن و ماسه استفاده کرد. در واقع این موضوع باعث حذف داربست و بیشتر شدن سرعت ساخت و ساز با آجر ضد زلزله شده است.

آجر ضد زلزله ایرانی
مزایای آجرهای ضد زلزله

از دیگر مزایای آجرهای ضد زلزله ایرانی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سبک و کم حجم بودن؛
  • ۹۸ درصد عایق حرارتی؛
  • ۶۷ درصد عایق صوتی؛
  • افزایش طول عمر ساختمان؛
  • قیمت آجر ضد زلزله با توجه به کارکردها و مزایای آن، به صرفه می باشد.
قیمت به صرفه آجر ضد زلزله
آجرهای ضد زلزله ایرانی، از مزایای زیادی برخوردارند.

لازم به ذکر است، اگر نمای سازه آجری خود را به شیوه خشک به اجرا درآورید، از مزایای مهم آن سبک شدن سازه و کاهش نخاله‌های ساختمانی در زمان زلزله و حوادث طبیعی می‌باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نمای خشک آجری می‌توانید به مقاله های مربوطه در بخش وبلاگ سایت آجر آنلاین https://ajoronline.com/ مراجعه نمایید.

 

مقایسه آجر ضد زلزله با آجر معمولی
آجر های ضد زلزله در برابر زلزله هایی با شدت ۴ ریشتر به بالا مقاومند.

مشاهده انواع آجر پلاک در رنگ ها و طرح های مختلف تنها با کلیک روی دکمه:


جمع بندی

از آنجایی که ایران مناطق زلزله خیز بسیاری دارد، اختراع آجر ضد زلزله ایرانی توانست نور امید را در همه ما زنده نگه دارد. با وجود این آجر دیگر نگرانی از فرو ریختن ساختمان ها تا نهایت ۵٫۸ ریشتر وجود ندارد.

اما از آنجایی که تایید و تولید آن بسیار زمان بر می باشد، این مقاله صرفا توضیح و معرفی از این اختراع نوین در ایران است.

سوالات متداول

❓ آجر ضد زلزله چیست؟

✅ برای ساخت این آجر از ملاتی مانند خاک رس، خاک اره، روان کننده ها و… استفاده می شود. این آجر در برابر زلزله مقاوم است و کمترین آسیب به آن وارد می شود.

❓ آجر های ضد زلزله چه مزیت هایی دارند؟

✅ این آجر بسیار سبک و کم حجم است و دارای ۹۸ درصد عایق حرارتی و ۶۷ درصد عایق صوتی می باشد. همچنین قیمت آن با توجه به مزایایی که دارد بسیار معقول محسوب می شود.

❓ تست آجر ضد زلزله به چه صورت انجام می شود؟

مخترعان این آجرها برای انجام تست بر روی آن‌ها، سازه‌ای از آجرهای ضد زلزله با ارتفاعی بیش از ۲ متر می سازند و با دادن لرزه ای با فشار و شدت بسیار زیاد، به سایرین نشان می دهند که این آجرها نمی ریزند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نمونه آجر رایگان میخوای؟
شمارتو وارد کن
ما باهات تماس می گیریم!