جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
تفاوت بلوک سفالی با بلوک سیمانی

تفاوت بلوک سفالی با بلوک سیمانی را بیشتر بشناسید!

آنچه در این مقاله می خوانید

تفاوت بلوک سفالی با بلوک سیمانی از آن جایی بسیار حائز اهمیت است که هر دو از پر کاربردترین مصالح ساختمانی محسوب می شوند. در صنعت ساختمان سازی این متریال ها برای دیوار چینی مورد استفاده قرار می گیرند. اما به راستی تفاوت بلوک سفالی با بلوک سیمانی چیست؟

تا انتهای این مقاله از سایت آجر آنلاین با ما همراه باشید تا با کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این بلوک ها راحت تر به پاسخ “بلوک سیمانی بهتر است یا سفالی؟” پاسخ داده و بتوانید انتخاب درست تری بین این دو متریال انجام دهید.

بلوک سیمانی بهتر است یا سفالی
تفاوت بلوک سفالی با بلوک سیمانی چیست؟

بلوک سفالی چیست؟ مزایا؛ معایب و کاربردهای آن!

آجر سفالی که به آن بلوک سفالی نیز می گویند، به شکل قالب های سوراخ دار تولید شده و به منظور دیوارچینی مورد استفاده قرار می گیرد.

امروزه انواع بلوک های سفالی با ابعاد و ظاهر متفاوت تولید می شوند. ظاهر این بلوک ها به شکل مکعب مستطیل است و بیشتر به شکل سوراخ دار و با شیار ساخته می شود. این آجر دارای مواد اولیه خاک رس است و در برابر حرارت دوام بسیار بالایی دارد.

در ادامه توضیحات بلوک سفالی می توان اظهار داشت که گاها یک لایه عایق فوم دار بر روی آن قرار داده می شود که به آن آجر سفال فوم دار می گویند.

این بلوک سفالی فوم دار در برابر سرما و گرما و همچنین سر و صدا عایق بسیار مناسبی می باشد و همین امر از انتقال سر و صدا و همچنین انتقال هوای گرم و سرد به داخل خانه جلوگیری می کند.

بلوک آجر سفالی
بلوک آجر سفال چه ویژگی ها، مزایا و معایبی دارد؟

۴ مزیتی که بلوک سفالی را محبوب کرده، کدام است؟

آجر سفال نسبت به بلوک سیمانی دارای مزایایی می باشد که می توانید با مقایسه مزیت بلوک های سیمانی بهترین انتخاب را انجام دهید. لیست زیر نمونه ای از مزیت های آجر سفالی می باشد:

  • مناسب بودن قیمت سفال و بصرفه بودن آن از نظر اقتصادی منجر به استفاده فراوان این متریال در ساختمان سازی شده است؛
  • آجر سفال از مقاومت و استحکام بالایی برخوردار است و به دلیل شیارها و سوراخ هایی که دارد، به راحتی به سازه بتنی و فلزی چسبیده می شود؛
  • از آن جایی که بلوک سفالی عایقی بسیار قوی در برابر سر و صدا و حرارت می باشد، استفاده از آن منجر می شود تا هم آسایش و آرامش اهالی خانه افزایش یافته و هم در مصرف انرژی صرفه جویی شود؛
  • مقاومت بالای آجر سفال در برابر حرارت، منجر می شود تا در برابر آتش سوزی تغییر شکل نداده و آتش سوزی گسترش نیابد.

آشنایی با معایب بلوک سفالی برای انتخابی آگاهانه!

تا به اینجای کار از مزایای بلوک سفالی صحبت کردیم، حال نوبت آن است که با معایب آن نیز آشنا شویم تا با چشم باز تر و دیدی آگاهانه تر خرید مناسب خود را انجام دهیم.

  • مقاومت فشاری آجر سفال نسبت به برخی مصالح ساختمانی پایین تر است؛
  • امکان شکسته شدن آجر سفال در هنگام حمل و نقل بالا است؛
  • به دلیل مواد اولیه بلوک سفالی که شامل خاک رس دارای آهک است، سطح این بلوک ممکن است دچار ترک خوردگی شود و این مورد جزء اصلی ترین نقاط ضعف این متریال است؛
  • سنگین بودن وزن بلوک سفالی باعث ایجاد بار اضافی بر ساختمان می شود.
بلوک آجر سفال
بلوک سفالی چه معایبی دارد؟ آجر سفالی بهتر است یا بلوک سیمانی؟

بلوک سیمانی چه ویژگی هایی دارد؟ مزایا و معایب آن کدام است؟

مواد اولیه و تشکیل دهنده بلوک سیمانی، ماسه، سیمان پرتلند و شن می باشد. مقاومت بلوک سیمانی بستگی به وزن این متریال دارد. هرچه وزن بلوک سیمانی بیشتر باشد، مقاومت آن نیز بالاتر می رود؛ از این رو بلوک سیمانی توپر نسبت به توخالی استحکام بیشتری دارد.

در خصوص کاربرد بلوک سیمانی توپر و تو خالی می توان گفت که بلوک توخالی سیمان برای جداسازی فضا مورد استفاده قرار می گیرد، اما برای ایجاد دیوار، بلوک تو پر سیمان به کاربرده می شود. بلوک سیمان را می توان با بتن پر کرد که این کار تحمل بار آن را بسیار زیاد می کند.

اگر بخواهیم به طور دقیق تری بلوک سیمانی را دسته بندی کنیم، این دسته بندی به شرح زیر است:

  • بلوک متراکم: این نوع بلوک سیمانی از سختی و مقاومت بسیار بالایی برخوردار بوده و مناسب برای ساخت دیوارهای اصلی ساختمان است؛
  • بلوک متراکم سبک: این بلوک نسبت به بلوک متراکم سختی کمتری دارد و بیشتر برای دیوارهای سبک تر ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد؛
  • بلوک اسفنجی: این بلوک سبک ترین بلوک سیمانی محسوب می شود و به دلیل خاصیت عایق بندی بالایی که دارد، به شدت منجر به کاهش انرژی در حمل و نقل می شود.
ویژگی های بلوک سیمانی
بلوک سیمانی چه مزایایی دارد؟ بلوک سیمانی بهتر است یا سفالی؟

در این مقاله با انواع متریال برای دیوار چینی ساختمان آشنا شدید، اما در مقاله ای جامع در خصوص انواع متریال های متنوع برای نمای ساختمان صحبت شده است. مطالعه آن می تواند شما را در انتخاب بهترین متریال برای نمای ساختمان راهنمایی کند. با کلیک روی لینک زیر این مطلب را از دست ندهید.

روی لینک مقایسه انواع نمای ساختمانی کلیک کرده و با دیگر متریال های ساختمانی بیشتر آشنا شوید.

مزایای بلوک سیمانی

هر نوع از مصالح ساختمانی مزیت های خاص خود را دارد که منجر به استفاده و محبوبیت آن شده است، بلوک سیمانی نیز ازا این قاعده مستثنی نیست. در لیست زیر مزایای این متریال بیان شده است:

  • بلوک سیمانی در مقایسه با بلوک سفالی یا به عبارتی آجر سفال عایق بهتری برای سر و صدا و حرارت می باشد؛
  • مقاومت این بلوک ها در برابر آتش بالا بوده و از گسترش آتش سوزی جلوگیری می کنند.

۳ عیب استفاده از بلوک سیمانی

  • در ارتفاعات بسیار بلند نمی توان از بلوک سیمانی استفاده کرد؛ زیرا منجر به کاهش استحکام ساختمان خواهد شد؛
  • بلوک های سیمانی در برابر رطوبت مقاومت بسیار بالایی دارند؛
  • این نوع بلوک ضایعات بسیاری در هنگام ساخت و ساز بر جای می گذارد.

جمع بندی:

اکنون با دانشی که در خصوص متریال های بلوک سیمانی و بلوک سفالی بدست آوردید، مزایا و معایب هر کدام و تفاوت های آنها مشخص شده است، از این رو بهتر می توان تشخیص داد که “آجر سفالی بهتر است یا بلوک سیمانی؟” و این موضوع کمک می کند تا انتخاب بهتری را انجام دهید.

سوالات متداول از دیوار چینی با بلوک سیمانی و سفالی

بلوک سیمانی بهتر است یا سفالی؟

✔ در پاسخ باید گفت، هیچ کدام برتری نسبت به دیگری نداشته و هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. شما با مطالعه این مقاله می توانید با مزایا و معایب هر کدام بیشتر آشنا شوید.

بلوک سفالی چیست؟

✔ آجر سفالی که به آن بلوک سفالی نیز می گویند، به شکل قالب های سوراخ دار تولید شده و به منظور دیوارچینی مورد استفاده قرار می گیرد.

بلوک سیمانی چه کاربردهایی دارد؟

✔ بلوک توخالی سیمان برای جداسازی فضا مورد استفاده قرار می گیرد، اما برای ایجاد دیوار، بلوک تو پر سیمان به کاربرده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نمونه آجر رایگان میخوای؟
شمارتو وارد کن
ما باهات تماس می گیریم!