جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
تست کیفیت آجر با 6 روش

۶ روش تست کیفیت آجر را بشناسیم!

آنچه در این مقاله می خوانید

آجر یکی از مصالح جدا ناپذیر ساختمان است، پس بسیار مهم است که دارای کیفیت خوبی باشد. روش هایی برای تست کیفیت آجر وجود دارد که با آنها می توانید کیفیت آجر را بسنجید. برای انجام این تست ها نیاز به تجهیزات خاصی نیست. البته برای تست مقاومت آجری نیاز به ابزاری است که در آزمایشگاه ها می توان پیدا کرد.

جهت خرید و اطلاع از قیمت آجر نما و با کیفیت، دکمه زیر را لمس کنید:

آجر آنلاین که معتبرترین مرکز خرید آجر در سراسر ایران است و از طریق آن می توانید آجر مورد نیاز خود را به صورت آنلاین بخرید، روش های آزمایش آجر را به طور کامل در اختیار شما گذاشته است تا قبل از خرید بتوانید با کیفیت ترین آجر را انتخاب کنید.

روش های مختلف تست آجر
انواع تست آجر

روش های تست کیفیت آجر

برای داشتن یک ساختمان با دوام که ماندگاری زیادی داشته باشد، نیاز است از مصالح با کیفیت و خوب استفاده کنید. البته توجه داشته باشید که بالا بودن کیفیت آجر باعث افزایش قیمت نیز می شود. بنابراین اگر کیفیت آجر برای شما اولویت دارد حتما روش های تست آجر را که در ادامه معرفی شده است، انجام دهید. روش های آزمایش کیفیت آجر موارد زیر است که در ادامه به طور کامل توضیح داده شده است:

  • تست مقاومت آجری
  • آزمایش جذب آجر
  • آرمایش شوره زدگی آجر
  • تست سختی آجر
  • تست ابعاد و ساختار آجر
  • تست آجر در اثر ضربه

۱- تست مقاومت آجری

در این تست آجر را زیر دستگاهی به نام (crushing machine) قرار می دهند تا میزان فشاری که آجر می تواند تحمل کند را بسنجند.

برای شروع تست مقاومت آجر ابتدا ۵ عدد آجر را آماده می کنند و به ترتیب آجرها را زیر دستگاه می گذارند و بعد فشار را وارد می کنند. تا زمانی که آجر ترک بردارد این فشار ادامه دارد. بیشترین فشاری که آجر در آن ترک بر می دارد ثبت می شود. این عمل برای باقی آجرها نیز تکرار می شود و در نهایت میانگین نتیجه ها میزان مقاومت آجر را تعیین می کند.

تست آجر برای مقاومت آن
تست مقاومت آجر

۲- آزمایش جذب آب آجر

برای آزمایش میزان جذب آب آجر باید آن را ۲۴ ساعت داخل آب بگذارید. البته توجه داشته باشید که قبل از انداختن درون آب، وقتی آجر خشک است وزن آن را بگیرید و بعد آجر را درون آب بگذارید.

بعد از ۲۴ ساعت آجر را از آب خارج کنید و وزن آن را بگیرید. سپس درصد میزان جذب آب آجر را بدست آورید. هرچه میزان درصد میزان جذب آجر کمتر باشد، آجر مرغوب تر است. آن آجر از کیفیت بالایی برخوردار است.

بین آجرهایی که در آجر آنلاین موجود است آجر نسوز جذب کمتری دارد، با توجه به این تست، میزان جذب آب آجر نسوز کمتر از %۲۰ است،


دسترسی به قیمت آجر نما نسوز در تاریخ روز و درب کارخانه تنها با کلیک روی دکمه:


۳- آزمایش شوره زدگی آجر

برای آزمایش شوره زدگی آجر نیز باید آجر را ۲۴ ساعت درون آب بگذارید. سپس بعد از ۲۴ ساعت آن را از آب خارج کنید و بگذارید خشک شود. بعد از خشک شدن آجر ببینید که روی آن لایه های سفید یا خاکستری از شوره وجود دارد یا خیر؟

تست ضد شوره زدگی آجر
تست کیفیت و ضد شوره بودن آجر

اگر این لایه ها روی آجر وجو داشت یعنی تست کیفیت آجر شما نشان دهنده بی کفیت بودن آجر است و مواد قلیایی در آن وجود دارد. اما اگر نبود، آجر باکیفیت است. اگر بعد از نصب آجر شما شوره زد، این امر به دلیل ملات آن است. نه کیفیت آجر.

 

۴- تست رنگ آجر

برای تست آجر در یکدست بودن رنگ آن، باید یک آجر را از وسط نصف کنید، سپس رنگ درونی آجر را با رنگ بیرونی آجر بسنجید. اگر رنگ درونی و بیرونی آجر یکدست بود یعنی آزمایش آجر در اینجا جواب داده و آجر با کیفیت است. اما اگر رنگ درونی و بیرونی یکدست نبود، آجر از کیفیت خوبی برخوردار نیست.

۵- تست توپر بودن آجر

برای تست آجر در توپر بودن و صدای آن می بایست دو آجر یکسان را محکم به هم ضربه بزنید. اگر آجر صدای فلز و زنگ مانندی داد، یعنی داخل آن توپر است و کیفیت خوبی دارد.

تشخیص کیفیت آجر
تشخیص کیفیت آجر از طریق آزمایش صدا و توپر بودن آجر

۶- تست آجر در اثر ضربه

از دیگر روش های تست توپر بودن آجر این است که آجر را بشکنید و ببینید درون آجر حباب و توخالی هایی وجود دارد یا خیر؟ توخالی بودن و وجود حباب ها درون آجر نشان از بی کیفیت بودن آن است و بعد گذشت مدتی آجرها زود ترک بر می دارند و می شکنند.

بطور کلی برای تشخیص کیفیت آجر، علاوه بر تست های بالا انجام تست رنگ آجر و تست توپر بودن و صدا دادن آجر از مهم ترین عوامل تشخیص و تست کیفیت آجر است. 

یکی از آجرهای با کیفیت در مجموعه ما آجر قزاقی است که در برابر تمام این تست ها حرفی برای گفتن دارد.


دسترسی به قیمت آجر قزاقی سنتی در تاریخ روز و درب کارخانه تنها با کلیک روی دکمه:

 

سوالات متداول درباره انواع تست کیفیت آجر

چگونه متوجه شویم که مقاومت آجر چقدر است؟

✅ برای تشخیص میزان مقاومت انواع آجر آن را زیر دستگاهی به نام (crushing machine) قرار می دهند تا میزان فشاری که آجر می تواند تحمل کند را بسنجند.

چگونه بفهمیم آجر شوره میزند؟

✅ برای آزمایش شوره زدگی آجر باید آن را ۲۴ ساعت درون آب بگذارید. سپس بعد از ۲۴ ساعت آن را از آب خارج کنید و بگذارید خشک شود. بعد از خشک شدن آجر ببینید که روی آن لایه های سفید یا خاکستری از شوره وجود دارد یا خیر؟

اگر رنگ درونی آجر و بیرونی آن باهم متفاوت باشد، آجر با کیفیت است؟

✅ خیر؛ یکی از روش های تست آجر تشخیص رنگ آن است. یک آجر را بشکنید اگر رنگ درونی آجر با بیرونی آن متفاوت بود از کیفیت خوبی برخوردار نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نمونه آجر رایگان میخوای؟
شمارتو وارد کن
ما باهات تماس می گیریم!