جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
شوره آجر

علت شوره زدن آجر نما| از بین بردن شوره آجر نما

آنچه در این مقاله می خوانید

آیا لکه های سفید رنگ روی مصالح آجری همان شوره است؟ علت شوره زدن آجر نما چیست؟ چه آجری سفیدک نمی زند؟شوره زدن آجر نسوز، سنتی، هلندی یا هر مصالح آجری دیگر، از زیبایی و جذابیت بنا کاسته و باعث از بین رفتن عمر مفید این مصالح می شود. با شناخت عمده دلایل این پدیده می توان از این اتفاق جلوگیری کرد و فرق میان مصالح با کیفیت و کم کیفیت را تشخیص داد.

جهت اطلاع از قیمت انواع آجر نما و محلول ضد شوره، دکمه زیر را لمس کنید:

 

شوره زدن آجر
شوره آجر چیست و به چه دلیلی بوجود می آید؟

شوره زدن آجر یعنی چه؟

سفیدک هایی که روی آجر ایجاد می شوند، در واقع همان نمک های محلول در آب هستند که طی فرآیند نصب آجر، بر اثر تبخیر آب، رسوب می کنند و روی سطح آجر باقی می مانند که به آن ها شوره آجر می گویند.

شوره زدن آجر نما معمولا همزمان با ساخت یا بعد از تمام شدن ساخت ساختمان، در طی مدت زمان کوتاهی روی نما ایجاد می شود. رنگ شوره ها بسته به نوع نمک، متفاوت می باشد. گاهی ممکن است در فصل تابستان، شوره روی آجر ناپدید یا کمرنگ تر شود اما غالبا در طول سال باقی می ماند.

وبسایت ajoronline.com از تامین کنندگان معتبر انواع آجر نما می باشد؛ به نحوی که تمامی محصولات آجر آنلاین، بدون شوره ارزیابی و دسته بندی می شوند.

 

شوره آجر یا سفیدک
شوره آجر به دلیل رسوب نمک های محلول ایجاد می شود.

علت شوره زدن آجر نما چیست؟

در هنگام ظاهر شدن سفیدک روی آجر، بسیاری از افراد به اشتباه تصور می کنند که دلیل آن بی کیفیت بودن آجر است؛ در حالی که اصلی ترین علت شوره زدن کف ساختمان و آجرها، نمک های محلول در دوغاب و ملات، آب استفاده شده و خاک رس خام موجود در آن می باشند.

مراقبت از نمای آجری در برابر عواملی همچون شوره، آلودگی و… کار چندان سختی نیست. یکی از ساده ترین راه های آن پیدا کردن علت شوره زدن آجر نما است. روش دیگر جلوگیری از شوره زدن آجر، نحوه نگهداری از آجر نما است. با کلیک روی لینک می توانید با ساده ترین روش های نگهداری از آجر آشنا شوید.

۱_ نمک های محلول در آب علت شوره زدن آجر نما نسوز

همان طور که در متن بالا نیز گفته شد، نمک هایی که در ملات آجر موجود هستند می توانند به سطح آجر رسیده و منجر به شوره زدن آن شوند؛ اینکه نمک های محلول در آب منتقل شده به داخل آجر، آیا به سطح آن می رسند یا خیر؟ به ۲ عامل بستگی دارد:

  1. میزان آلوده بودن ملات به نمک های مختلف
  2. میزان جذب آب در آجر

در بررسی عامل دوم باید بدانید که آجرهای رسی و معمولی جذب آب بسیار زیادی دارند، اما شوره زدن آجر نسوز، بستگی به کیفیت آن دارد.

 

شوره زدن آجر به دلیل نمک های محلول
نقش نمک های محلول در آب در شوره زدن آجر نما

دسترسی به قیمت آجر نما نسوز در تاریخ روز و درب کارخانه تنها با کلیک روی دکمه


وبسایت آجر آنلاین به عنوان یکی از مراکز فروش مستقیم آجر نسوز از درب کارخانه، تولید انواع آجر نما نسوز را منطبق با استانداردهای مطرح در ایران و جهان، ضمانت می کند. برای درک میزان ماندگاری و دوام این آجرها کافیست به صفحه مربوطه مراجعه کرده و نمونه تصاویر پروژه های ساختمانی ما را مشاهده نمایید.

۲_ علت شوره زدن آجر سنتی و… با ملات

مهم ترین منبع نمکی که باعث ایجاد سفیدک روی آجر می شود، ملات مورده استفاده است. ملات ها با میزان درصد مشخصی از آب تهیه می شوند، در نتیجه از رطوبت قابل توجهی برای انتقال نمک های محلول در خود به داخل آجر برخوردارند و این عوامل باعث علت شوره زدن آجر نما، سنتی و… می شود.

 

شوره زدن آجر با ملات
ملات یکی از دلایل شوره زدن آجر نما

دلیل شوره زدن آجر با توجه به انواع آن

شوره آجر با توجه به علت های مختلف و روش های نصب آن از انواع مختلفی تشکیل می شود که خوب است در مورد آنها اطلاعاتی داشته باشیم تا دلیل شوره زدن آجر نما را بهتر درک کنیم و برای جلوگیری از شوره زدن آجر نما اقدامات بهتری را انجام دهیم. انواع شوره های آجر در لیست زیر آمده است که در ادامه به توضیحات مختصر آنها پرداخته خواهد شد:

  • شوره نیتراتی
  • شوره کلروری
  • شوره کربناتی
  • شوره سولفاتی

شوره سولفاتی

شوره های سولفاتی معمولا به دلیل بارش باران و تبخیر آن روی آجرها ایجاد می شود. البته عوامل مختلفی هم وجود دارد که باعث تشدید این شوره می شود. مانند موارد زیر:

  • ساخت ملات آجر با آب های سولفات دار
  • استفاده از آهک در ملات آجر

شوره های کربناتی

شوره های کربناتی از دوغاب و ملات هایی که آهک در آن وجود دارد، ایجاد می شود. بعد از دیوار کشی و خشک شدن آب ملات ها، کربنات موجود در آن باعث ایجاد شوره می شود.

بنابراین برای جلوگیری از شوره زدن نمای آجری حتما ملاتی که استفاده می کنید توجه داشته باشید دارای آهک نباشد یا میزان خیلی کمی وجود داشته باشد.

شوره آجر کلروری

۲ عامل مهمی که باعث ایجاد شوره های کلروری می شود موارد زیر است:

  • جوهر نمک: اگر از جوهر نمک برای رفع شوره های روی دیوار آجری استفاده می کنید غلیظ باشد یا دیوار نم زده نباشد، جوهر نمک جذب آجر می شود و باعث ایجاد شوره های بیشتر می شود.
  • آب دارای کلر زیاد: آبی که برای ساخت ملات یا شستشوی نمای آجری استفاده می کنید دارای کلر زیادی باشد باعث ایجاد شوره های کلردار می شود.

۵ روش جلوگیری از شوره زدن آجر نما

در لیست زیر توصیه هایی را در خصوص جلوگیری از شوره زدن آجر نما برای شما ذکر کرده ایم:

  • در همان ابتدا اگر شوره آجر کم و ناچیز بود، آن را جارو کنید، اگر زیاد بود، چند بار با آب و جارو شست و شو دهید و اگر برطرف نشد، از مایع شوره زدا استفاده کنید.
  • استفاده از مایع نانو آجر
  • جوهر نمک رقیق شده بهترین راهکار بای جلوگیری از شوره آجر نما
  • از ورود آب به منافذ دیوارها جلوگیری کنید؛ زیرا می توانند منجر به تبدیل شدن نمک های جامد به نمک های محلول در آب شوند.
  • با توجه به اینکه سفیدک ها در همان زمان ساخت یا نهایتا در زمان پایان ساخت، روی سطح آجر ایجاد می شوند، باید سریعا و پیش از ماندگاری ملات در سطح نما، آن ها را رفع کنید.

از بهترین روش هایی که از شوره زدن آجر نما جلوگیری می کند استفاده از پوشش نانو آجر پس از نصب می باشد. اگر نمی دانید پوشش نانو آجر چیست پس روی لینک کلیک کنید تا به طور کامل با این امر به خوبی آشنا شوید. همچنین پس از مطالعه این مقاله می توانید برای خرید آن در آجر آنلاین اقدام کنید.

 

روش های رفع شوره آجر
روش جلوگیری از شوره زدن آجر نما

استفاده از محلول نانو آجر بهترین عامل جلوگیری از شوره

محلول نانو مایعی است که با اسپری روی سطح آجر پاشیده می شود. این محلول با نفوذ بین حفره های آجر لایه ای محافظتی ایجاد می کند که از مهم ترین مزیت آن جلوگیری از شوره زدن آجر نسوز، سنتی و… است.


دسترسی به قیمت محلول نانو آجر در تاریخ روز تنها با کلیک روی دکمه


با خرید آجر مناسب و مرغوب از سایت آجر آنلاین و همچنین مراقبت از آن با روش هایی که در پاراگراف بالا ذکر کردیم، می توانید از شوره زدن آجر پیشگیری کنید.

سوالات متداول

❓ شوره زدن آجر نما به چه معنا است؟

✅ به سفیدک هایی که روی سطح آجر ایجاد شده و بر روی آن باقی می مانند، شوره آجر می گویند.

❓ دلیل شوره زدن آجر چیست؟

✅ اصلی ترین علت شوره زدن آجر نما، نمک های محلول در دوغاب و ملات، آب استفاده شده و خاک رس خام  موجود در آن می باشد.

❓ با چه راهکارهایی می توان از شوره زدن آجر نسوز، و… جلوگیری کرد؟

✅ ۱-از ورود آب به منافذ دیوارها جلوگیری کنید؛ زیرا می توانند منجر به تبدیل شدن نمک های جامد به نمک های محلول در آب شوند. ۲-با توجه به اینکه سفیدک ها در همان زمان ساخت یا نهایتا در زمان پایان ساخت، روی سطح آجر ایجاد می شوند، باید سریعا و پیش از ماندگاری ملات در سطح نما، آن ها را رفع کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نمونه آجر رایگان میخوای؟
شمارتو وارد کن
ما باهات تماس می گیریم!