جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
تفاوت آجر بهمنی و آجر قزاقی

تفاوت آجر بهمنی و آجر قزاقی چیست؟

آنچه در این مقاله می خوانید

آجر بهمنی و قزاقی هر دو از جز آجرهای پرکاربرد در صنعت ساختمان هستند، اما تفاوت‌های کلیدی بین آن‌ها وجود دارد. انتخاب نوع آجر مناسب برای نما و دیوار چینی می تواند به عوامل مختلفی بستگی داشته باشد. در ابتدا ویژگی ها و کاربرد آجر بهمنی و آجر قزاقی را معرفی کردیم و در ادامه، تفاوت آجر بهمنی و آجر قزاقی را بیان کردبم تا بتوانیم شما را در انتخاب آجر مورد نیازتان راهنمایی کنیم.

معرفی آجر بهمنی

آجر بهمنی یا آجر لفتون از خاک رس یا شیل درست می شود و روی آن سوراخ هایی وجود دارد، به همین دلیل نام دیگر آن آجر سوراخ دار می باشد. این آجر در قالب های بزرگ و کوچک و در رنگ های کاربردی همچون قرمز، زرد و گلبهی تهیه می شود. آجر بهمنی تنوع بسیاری دارد که شامل: سه گل، نیمه و کامل است. رایج ترین آن همان آجر ده سوراخ می باشد.

آجر بهمنی به دلیل کاربرد دو جانبه ای که دارد یکی از مقرون به صرفه ترین مصالح ساختمانی به حساب می آید این آجر هم برای نما و هم برای دیوار چینی یا تیغه چینی مورد استفاده قرار می گیرد. اما اصلی ترین کاربرد آجر سوراخ دار در ساختمان سازی برای دیوار چینی است.

از آجر بهمنی برای دیوارهایی که می بایست فشار زیادی را تحمل کنند استفاده می شود. به این صورت که این آجرها را به صورت پازلی روی هم چیده می شوند تا در برابر فشار و وزن دیوار تحمل بالایی داشته باشند.

از کاربردهی دیگر اجر بهمنی  استفاده برای سوله سازی است که همزمان هم کار تیغه چینی انجام می شود و هم نما. دیوار چینی سوله با آجر بهمنی به دلیل مقاومت بالا، سبک بودن و جذب آب بسیار پایین این آجر، از محبوبیت بالایی برخوردار است. از دیگر کاربرد های آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • طاق زنی 
  • منهول فاضلاب
  • راه پله ها
  • دیوار چینی محوطه
  • حصار باغ ها و ویلاها
خرید آجر لفتون از آجر آنلاین
انواع آجر بهمنی

از انواع آجر بهمنی می توان به آجر بهمنی سه طرف نما و چهار طرف نما نام برد. آجر ۳ طرف نما، فقط یک طرف آن صاف است عموما در پشت کار برای دیوار چینی استفاده می شود ولی آجر ۴ طرف نما تمامی زوایای آن صاف است علاوه بر پشت کار، مناسب برای نمای ساختمان نیز می باشد و دیگر نیازی نیست که آجر نمای جداگانه خریداری شود. اما به طور کلی آجر لفتون ۴ طرف نما گرانتر از ۳ طرف نما است.

آجرهای بهمنی با توجه به نحوه پخت دارای درجه بندی متفاوتی هستند که لفتون درجه ۲ با ابعاد ۲۱*۱۰*۵/۵ دارای ارزانترین قیمت آجر سوراخ دار می باشد؛ لازم به ذکر است که آجرهای درجه ۲ با توجه به نوع پخت آن مناسب برای پشت کار می باشند و استفاده از آن در نما امکان شوره زدگی را به وجود می آورد.

معرفی آجر قزاقی

آجر قزاقی هم در نمای داخلی و هم در نمای خارجی و کف کاربرد دارند. در نمای داخلی، آجرهای قزاقی را می‌توان در اتاق خواب‌ها، آشپزخانه، سرویس بهداشتی، دیوار پشتی تلویزیون، دیوار تزئینی نشیمن، راهرو و ستون‌ها استفاده نمود. در نمای خارجی، آجرهای سنتی، به ویژه در ساختمان‌های قدیمی، می‌تواند در نماها به طور گسترده‌ای استفاده شود. با چینش مناسب آجرها، نماهای خاص، شیک، مدرن و سنتی برای ساختمان ایجاد خواهد شد.
آجر‌های قزاقی به ابعاد متنوعی تولید می‌شوند از جمله آجر قزاقی کامل، آجر قزاقی ال، آجر کف‌فرش، قزاقی طرح‌دار، آجر پلاک و آجر دور ستون.
ناگفته نماند که اجرهای قزاقی از نظر کیفی نیز به سه دسته آجر قزاقی درجه یک، آجر سنتی درجه دو و آجر سنتی درجه سه و همچنین از نظر رنگ نیز به رنگ های قرمز، اخرایی، زرد و گلبهی دسته بندی می شوند.

آجر قزاقی قیمت
آجر نما قزاقی

کاربرد دیگر آجر قزاقی استفاده برای کف ساختمان است. آجر کف قزاقی با توجه به ابعاد آن متفاوت می باشد. رایج ترین ابعادی که با آجر سنتی قزاقی برای کف تولید می شود ۱۰*۱۰ و ۲۰*۲۰ است. از آجر نمای قزاقی ۱۰*۱۰ برای نمای دیوار بیرونی و داخلی نیز استفاده می شود که به نوبه خود نمای جذابی را ایجاد می کند.

فرق آجر قزاقی و آجر بهمنی

آجر قزاقی و آجر بهمنی در کاربرد، ظاهر و مواد اولیه تفاوت دارند که در ادامه به توضیحات بیشتری در این باره پرداخته ایم.

تفاوت در کاربرد

آجر بهمنی: به دلیل مقاومت فشاری بالا و جذب آب کم، برای دیوارچینی، تیغه کشی و ساخت دیوار باربر مناسب است.
آجر قزاقی: به دلیل تنوع رنگی و بافت خاص، بیشتر برای نمای ساختمان کاربرد دارد.

تفاوت در ظاهر

آجر بهمنی: سطح صاف و صیقلی دارد و در رنگ‌های زرد، نخودی و قهوه‌ای تولید می‌شود.
آجر قزاقی: سطح زبر و ناهموار دارد و در رنگ‌های متنوعی مانند قرمز، قهوه‌ای، کرم و سفید یافت می‌شود.

تفاوت در مواد اولیه و ابعاد

آجر بهمنی: از خاک رس مرغوب و به روش ماشینی تولید می‌شود و ابعاد آن ۲۰۱۰۵ سانتی‌متر است.
آجر قزاقی: از خاک رس با ناخالصی بیشتر و به روش سنتی یا دستی تولید می‌شود و ابعاد آن ۲۰۱۰۵ یا ۲۰۲۰۵ سانتی‌متر است.

جمع‌بندی

انتخاب بین آجر بهمنی و آجر قزاقی به کاربرد مورد نظر شما بستگی دارد. اگر به دنبال استحکام و مقاومت هستید، دیوار چینی و همزمان نما هستید بهتر است از آجر بهمنی استفاده کنید. اما اگر زیبایی و تنوع رنگی برایتان اهمیت دارد و به دنبال یک نمای نسبتا سنتی و مدرن هستید آجر قزاقی گزینه بهتری خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *