جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
طرز پخت آجر

مراحل تولید و پخت آجر

آنچه در این مقاله می خوانید

مراحل ساخت آجر در کوره های مخصوص آجرپزی به روش های مختلفی انجام می شود. اگر مراحل تولید و ساخت آجر، به شیوه ای صحیح و اصولی طی شود، محصول نهایی، آجری مرغوب و با کیفیت خواهد بود. تمامی محصولات آجر و آجرنمای تولید شده توسط کارخانه جات آجر آنلاین، از استاندارهای لازم و کیفیت تضمینی برخوردار می باشند. در ادامه این مطلب، نحوه پخت این آجرها را برای شما شرح می دهیم.

ویدئو ساخت آجر

اگی می خواهید مراحل تولید آجر را ببینید پبشنهاد می شود این ویدیو را از دست ندهید.

مراحل پخت آجر؛ مراحل تبدیل خاک رس به آجر 

آجرها به طورکلی به ۲ روش خشک و تر تولید می شوند. تفاوت این روش ها در دستی یا اتومات بودن آن ها می باشد.

  • تولید آجر به روش سنتی: درست کردن آجر در این روش به صورت دستی و توسط نیروی انسانی انجام می شود.
  • روش نیمه اتومات: کوره پخت آجرها در این روش، کوره هوفمن اتومات می باشد که آجر را در آن قرار می دهند. اما خشک کردن آجرها به روش سنتی انجام می شود.
  • روش تمام اتومات: مکانیسم این روش، مشابه روش قبلی است با این تفاوت که عملیات خشک کردن آجر نیز به صورت اتومات انجام می شود.
مراحل پخت آجر
پختن آجر با دو روش خشک و تر انجام می شود.

پیشنهاد: کاربرد آجر چیست؟

اجر چگونه ساخته می شود؟

برای ساخت آجر با کیفیت و اصیل، مراحل و گام های زیر باید طی شوند:

۱٫ آماده سازی خاک رس

اولین مرحله ساخت آجر، تهیه خاک رس می باشد این خاک با ماشین برداشت و به کارخانه آجر پزی منتقل می شود.

خاک رس مرغوب و مناسب برای ساخت آجر، باید عاری از ناخالصی هایی چون زغال، چوب و ریشه گیاهان باشد؛ زیرا در زمان پخت، ناخالصی ها سوخته و جای خالیشان روی بدنه آجر باقی می ماند، این موضوع باعث کاهش استحکام آجر می شود. بطور کلی مواد معدنی که در ترکیبات خاک رس استفاده می شود شامل؛ ماسه، آهک، سدیم، پتاسیم، اکسید اهن اکسید منیزیم و اکسید آلومینیم.

خاک رس مناسب برای پخت آجر
تهیه خاک رس برای پخت آجر

۲٫ به عمل آوردن خاک

آجر با کیفیت، آجری است که خاک آن به خوبی غربال شده باشد و هیچ گونه مواد خارجی نداشته باشد. برای این کار  دو راه وجود دارد:

  1. هوا دادن و سپس آسیاب کردن خاک
  2. شستن و خشک کردن خاک و سپس جدا کردن دانه های درشت و کلوخی آن با الک کردن

با توجه به درجه کیفیت و مرغوبیت آجر یکی از زوش های ذکر شده برای جدا سازی مواد اضافی و یک دست کردن خاک استفاده می شود.

۳٫ تهیه گل رس برای پخت آجر

برای تهیه گل رس مخصوص پخت آجر، باید حدود ۲۰ درصد وزن خاک، آب خالص به آن اضافه کرد. با مخلوط کردن آب و خاک، خمیر یک دستی به دست می آید که باید به حال خود رها شود تا آب به خوبی در ذرات خاک نفوذ کند. این آب باید به حداقل ترین مقدار ممکن خود برسد.

هر چقدر آب موجود در گل بیشتر باشد، خشک شدن خشت سخت تر اتفاق می افتد و بعد از تصعید شدن آب، فضایی خالی در درون خشت باقی می گذارد که باعث پوکی آجر خواهد شد. پس از قالب گیری آجر و خشک کردن خشت، نوبت به مرحله خشت زنی می رسد.

روش پخت آجر
انجام قالب گیری قبل از پختن آجر

۴٫ قالب گیری یا خشت زنی

قالب گیری یا خشت زنی به دو صورت دستی و ماشینی انجام می شود. در روش دستی قالب چوبی را به شکل آجری که می خواستند درست کنند را تهیه می کردند. سپس قالب را با گل آجر که قبلا درست شده است پر می کنند. سطح خارجی آن را با دست صاف می کنند و سپس قالب را از خشت جدا می کنند.

در روش ماشینی گل درست شده را در ماشین قالب زنی می ریزند. این ماشین به لوله ای مارپیچی شکل منتهی می شود. گل ها به وسیله ی این لوله ی مارپیچ با فشار رو به جلو می روند و از دهانه ماشین به صورت مکعب شکل به طول و عرض مشخصی بیرون می آید. سپس آن را به ضخامت آجر (حدودا ۵ سانتی متر) با سیم برش می زنند و قالب بریده شده را به سمت خشک کن می برند.

۵٫ خشک کردن خشت

بعد از خشت زنی، نوبت به خشک کردن خشت است، این مرحله با ۴ روش مختلف قابل انجام است؛

  • روش سنتی : خشت را در هوای آزاد در معرض نور خورشید قرار می دهند تا خشک شود در این روش حدود ۱۰ الی ۱۵ روز طول می کشد تا خشت خشک شود.
  • استفاده از اتاق گرم: گرم خانه یا اتاق گرم، اتاقکی باریک و بلند است که هوای گرم در آن جریان دارد و باعث خشک شدن سریعتر خشت ها می شود.
  • استفاده از کوره هوفمان: برای خشک شدن خشت ها، آنها در اتاقک های کوره که به شکل حلقه است قرار می دهند.
  • استفاده از تونل گرم: در این روش خشت ها را روی واگن در داخل تونل کرم قرار می دهند هنگامی که واگن ها به انتهای تونل می رسند خشت هانیز رطوبت خود را از دست داده اند.

۶٫ پخت آجر و دمای مناسب آن

بعد از خشک شدن خشت ها، آنها را در کوره قرار می دهند تا پخته شود. چیدن خشت ها در کوره به صورتی است که شعله و گرما به تمام  قسمت های آنها می رسد. در این مرحله به آجر طوری گرما داده می شود تا آب تبلور خاک رس از آن خارج شود و ذرات خاک بخوبی بهم بچسبند. آجرپزی یعنی مستحکم کردن خشت به طوری که قادر باشد تا ۱۰۰ کیلوگرم در سانتی متر مربع نیروی فشاری را تحمل نماید.

به این ترتیب دمای پخت آجر باید حدود ۹۰۰ درجه سانتی گراد باشد. تقسیم بندی این درجه حرارت به صورت زیر می باشد:

  • ۱۰۰ درجه سانتی گراد به منظور خشک شدن آب فیزیکی؛
  • ۵۰۰ درجه سانتی گراد به منظور تصعید آب شیمیایی خاک رس؛
  • ۹۰۰ درجه سانتی گراد به منظور خمیری شدن ذرات خاک رس و چسبیدن دانه های ماسه درون خشت و بدست آمدن آجر.

 

درجه حرارت پخت آجر
نحوه پختن آجر در دمای ۹۰۰ درجه

 

نکاتی در مورد ساخت آجر

  • برای ساخت آجر با کیفیت، باید از خاک رس مرغوب استفاده کرد.
  • قالب گیری و پخت آجر باید به درستی انجام شود تا آجرها صاف، محکم و بادوام باشند.
  • آجرهای پخته شده باید به درستی خنک شوند تا از ترک خوردن آنها جلوگیری شود.

جمع بندی

به منظور دستیابی به بالاترین کیفیت از لحاظ ظاهری و ساختاری، تمامی کارخانه های ما، پخت آجر را در کوره های مدرن آجرپزی انجام می دهند. آجر خشتی سنتی یکی از محصولات درجه یک آجر آنلاین می باشد. فرآیند پخت و تولید آجر سنتی و خشت، با وجود قدمت چندین هزار ساله این آجرها، کاملا استاندارد بوده و میزان رضایتمندی بسیار بالایی از مشتریان را به خود اختصاص داده است. چنانچه قصد خرید اجر نما را دارید می توانید با شماره ۰۹۰۲۱۶۸۴۴۱۱ تماس بگیرید.

سوالات متداول از مراحل تولید آجر

خاک مناسب برای تولید آجر چه خاکی می باشد؟

✅ خاک رس مناسب ترین خاک برای ساخت آجر می باشد.

خاک مناسب برای تولید آجر باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

✅ خاک رس مرغوب و مناسب برای پخت آجر، باید عاری از ناخالصی هایی چون زغال، چوب و ریشه گیاهان باشد؛ زیرا در زمان پخت، ناخالصی ها سوخته و جای خالیشان روی بدنه آجر باقی می ماند. این موضوع باعث کاهش استحکام آجر می شود

طرز تهیه آجر در روش نیمه اتومات چگونه می باشد؟

✅ کوره پخت آجرها در این روش، کوره هوفمن اتومات می باشد که آجر در آن می پزد. اما خشک کردن آجرها به روش سنتی انجام می شود.

2 Comments

    1. سلام و وقت بخیر دوست عزیز؛
      آجر آنلاین تنها در زمینه فروش آنلاین انواع آجر فعالیت میکنه. در صورتی که در خصوص خرید یا فروش آجر نیاز به راهنمایی و مشاوره دارید، می تونید با شماره ۰۹۰۲۱۶۸۴۴۱۱ تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نمونه آجر رایگان میخوای؟
شمارتو وارد کن
ما باهات تماس می گیریم!